"יהודים ודמוקרטים – גם במלחמה: גאים בהצלחות ודורשים את השבת החטופים"

בפאנל בכאן 11 אמרה סגנית נשיא מכון הרטמן, רונית הד: "דווקא עכשיו, כשיש כאלה הישגים מרשימים, זו הזדמנות להיות ב'תודעת סיני' - הרגע שבו קיבלנו על עצמנו את הציווי המוסרי"
רונית הד היא סגנית נשיא מכון הרטמן ומנהלת המרכז לזהות ישראלית ויהודית. במהלך שני העשורים האחרונים פיתחה, הובילה וסייעה ליוזמות וארגונים שעסקו בהתמודדות עם אתגרי המורכבות בחברה הישראלית. היא מומחית להובלת תהליכי שינוי חברתי, מנטורית ומנחה לפיתוח מנהיגות אדפטיבית שפעלה עם עשרות מובילי ומובילות שינוי מהחברה האזרחית והמגזר הציבורי בישראל. הד כיהנה בעבר כמנכ"לית שתיל – שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי, הקרן החדשה לישראל, ומילאה שורה של תפקידים גם כיועצת ומארגנת לשינוי חברתי בתחומי

11

"יש איזו אשליה שבזמן מלחמה אנחנו צריכים לשים את כל הערכים והזכויות של האזרח בצד, כי אנחנו במלחמה, וזה בדיוק הפוך. יש לנו את הזכות ואת האחריות להמשיך לשאול את השאלות הקשות," כך אמרה סגנית נשיא מכון שלום הרטמן, רונית הד, שהתארחה שלשום (שבת) בפאנל בערוץ כאן 11.

היא המשיכה: "העובדה שאתן פותחות את המשדר כל פעם עם אזכור העובדה שיש לנו 53 חטופים וחטופות בעזה –  זאת בדיוק האחריות שלנו כאזרחים, לא להשתיק את זה בזמן מלחמה. הרי אנחנו שולחים את המדינה, למדינה יש סמכות להפעיל כוח צבאי מעצם העובדה שאנחנו כאזרחים נותנים לה את הסמכות הזאת. זאת המהות של להיות יהודית ודמוקרטית – הגאווה היהודית והספקנות הדמוקרטית הבריאה".

בדבריה הזכירה את ההמשגה של הרב פרופ' דוד הרטמן, מייסד מכון הרטמן, שהתייחס למצב התודעתי של קורבנות למול המצב התודעתי של שליחות: "הטבח הנורא של שבעה באוקטובר השאיר אותנו כחברה, כעם וכמדינה עם תחושה מאוד קשה של השפלה ושל קורבנות. הרב פרופ' דוד הרטמן אמר שבמצב של קורבנות אדם עלול ליפול ל'תודעת אושוויץ'. עכשיו, כמובן אני לא משווה את מה שקרה בשבעה באוקטובר להשואה, אבל התודעה הזאת של העם הסובל, העם שהוא קורבן, מאוד מהר מגיעה למצב שזה כל מה שמעניין אותנו – לשרוד. וזה שוחק לגמרי גם את החשיבה ואת התפיסה המוסרית שלנו.

ודווקא עכשיו, כשיש כאלה הישגים מרשימים, כשיש כל כך הרבה גאווה לאומית – זאת הזדמנות גם להיות בתודעה חברתית של מה שהוא קרא 'תודעת סיני'. הרי מעמד הר סיני היה מצב שבו עם ישראל קיבל את הציווי המוסרי. והציווי המוסרי הוא קודם כל להחזיר את החטופים והחטופות, קודם כל להיות עם שבאמת רואה כל אדם באשר הוא אדם, כמי שנברא בצלם אלוהים – גם כאן וגם במקומות אחרים, כולל אנשים שהם חפים עם פשע בעזה. ולהיות מסוגלים להחזיק את התפיסה הזאת שאנחנו לא רק קורבן."

הוספת תגובה

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics