תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

דניאל הרטמן בעצרת חירום: "רוע ושנאה מופצים בשם המסורת"

נשיא מכון הרטמן נשא דברים בעצרת שקראה לאחריות הדדית בין תושבי העיר ירושלים, זאת על רקע העימותים והמתיחות בשכונת שייח ג'ראח
"המסורת תדבר בשם עצמה". הרב ד"ר דניאל הרטמן והשייח' אבו איאד (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)
"המסורת תדבר בשם עצמה". הרב ד"ר דניאל הרטמן והשייח' אבו איאד (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)

כ-150 איש ואישה השתתפו אמש (יום ג') בעצרת חירום שנערכה בתחנה הראשונה בירושלים תחת הכותרת "שאלו שלום ירושלים". העצרת קראה לאחריות הדדית של תושבים ותושבות בעיר, אלה כלפי אלה.

בין הדוברים בעצרת היו: נשיא מכון הרטמן, הרב ד"ר דניאל הרטמן, הרבה תמר אלעד אפלבום, הח"כית לשעבר תהלה פרידמן נחלון, מיכל ברקאי ברודי, שייח' אבו איאד, יוסי סעידוב ונציגי ארגוני חברה אזרחית נוספים.

דבריו של הרב ד"ר הרטמן בעצרת: "קשה לדבר בימים אלו, ואני אפילו מתבייש. רוע ושנאה מופצים בשם המסורת שלנו, ולעתים גם מתחבאים מאחורי טענות משפטיות. זה גורם לי לכאב עמוק. מה נאמר, מה אפשר לומר?!

"לכן החלטתי לא לדבר בשמי. אם יש מי שמשתמש במסורת שלנו להפצת שנאה, אז ראוי שניתן למסורת שלנו לדבר בשמה. במקום לשאת דברים, אני רוצה ללמוד ביחד את הקטע הבא, מהתלמוד הירושלמי, מסכת בבא מציעא, פרק ג הלכה ה:

ארמית: "שמעון בן שטח הוה עסיק בהדא כיתנא. אמרין ליה תלמידוי: "ר' ארפי מינך ואנן זבנין לך חדא חמר ולית את לעי סוגין." אזלון זבנון ליה חדא חמר מחד סירקאי ותלי ביה חדא מרגלי.  אתון לגביה. אמרין ליה: "מן כדון לית את צרי' לעי תובן." אמר לון: "למה?" אמרין ליה: "זבנינן לך חד חמר מחד סירקיי ותלי ביה חדא מרגלי." אמר לון: "וידע בה מרה?" אמרין ליה: "לא." אמר להם: "לון איזל חזר. לא כן אמר רב חונא ביבי בר גוזלון בשם רב התיבון קומי רבי: אפילו כמאן דמר גזילו של גוי אסור כל עמא מודיי שאבידתו מותרת? מה אתון סברין שמעון בן שטח ברברון הוה.

תרגום: שמעון בן שטח היה עוסק בכותנה (לפרנסה). אמרו לו תלמידיו: רבי הרפה ואנחנו קונים לך חמור אחד ואין אתה מתייגע הרבה. הלכו קנו לו חמור אחד מעובד עבודה זרה, ותלויה בו מרגלית אחת. באו אצלו, אמרו לו: "מעתה אין אתה צריך להתייגע עוד." אמר להם: "למה?" אמרו לו: "קנינו לך חמור אחד מעובד עבודה זרה אחד, ותלויה בו מרגלית אחת." אמר להם: "האם המוכר ידע על כך?" אמרו לו: "לא." אמר להם: "לכו החזירו. לא כן אמר רב הונא ביבי בר גוזלון בשם רב התיבון לפני רבי: גם מי שסובר שאסור לגזול את הגוי, כולם מודים שאבידתו מותרת? מה אתם סבורים, שמעון בן שטח היה ברברי?!"תלמוד ירושלמי מסכת בבא מציעא פרק ב הלכה ה

"החובה המוטלת על כולנו להסתכל במראה ולשאול – האם ברברים אנו?"

"להיות עיר של בני אדם". הרבה תמר אלעד אפלבום בעצרת (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)
"להיות עיר של בני אדם". הרבה תמר אלעד אפלבום בעצרת (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)

גם הרבה תמר אלעד אפלבום נשאה דברים שהדגש בהם היה על ראיית הזולת כתנאי לחיים בירושלים: "כמו שבועת הרופא, כך יש שבועת ירושלים. והשבועה פשוטה: להיות מענטשים, להיות עיר של בני אדם – לכל אדם.

"זה הקוד של עיר הקודש: קוד מוסרי לכל מי שחיים פה, שדווקא בתוך הרב גוניות הזו ובגלל שהיא מורכבת ודורשת רגישות – האתגר שלנו בעיר הקודש הוא לראות זה את זה, כדי שנזכה לחיות. ואם ניתן שיבער כאן, בעירת השנאה תתפשט ברחבי החברה והארץ. ואם ניתן שיבער כאן, בעירת הייאוש תתפשט בילדים שלנו עד עולם."

"עלינו להרים קול". ח"כ לשעבר תהלה פרידמן נחלון בעצרת (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)
"עלינו להרים קול". ח"כ לשעבר תהלה פרידמן נחלון בעצרת (צילום: יוסי זמיר, תג מאיר)

העצרת, שאורגנה על ידי עמותת כולנא וקהילת ציון, בהשתתפות הקואליציות ״רשות הרבים״, תג מאיר וירושלם, נערכה על רקע העימותים האחרונים בשכונת שייח ג'ראח בירושלים.

לפני העצרת אמרה ח"כ לשעבר פרידמן נחלון: ״אמנם שייח ג'ראח נמצאת בכותרות, אך חוץ ממנה יש בירושלים כרגע עוד כמה אזורים נפיצים ולידם לא מעט אנשים שמסתובבים עם חביות דלק. דוחפים להביא לעימות, אם אפשר אלים. אנחנו, הירושלמים שחיים כאן, לא יכולים לאפשר שכל הזמן ישחקו לנו מעל הראש, ועלינו לומר זאת בקול״.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics