/ תוכנית בארי

שיעור שלישי – כיכר השבת

לדמותה של השבת בחברה הישראלית, בעקבות מאבקי השבת בירושלים | כתב: שי בן טל

כיכר השבת

הקדמה

כיכר השבת הוא שמו של צומת מפורסם בירושלים בלב שכונה חרדית בכיכר השבת מצטלבים כמה כבישים סואנים שנחשבו בעבר לעורקי תחבורה ראשיים בעיר. במשך שנים רבות שררה בכיכר מתיחות גדולה בין האוכלוסייה החרדית שהתגוררה בסמוך אליה, אשר ביקשה לסגור את הכבישים לתנועת כלי רכב בשבת, לבין האוכלוסייה החילונית, שהייתה תלויה בדרכים הללו כדי לנוע בחופשיות ברחבי העיר ירושלים. בכיכר השבת התקיימו לא-אחת הפגנות המוניות – ולעיתים אף אלימות – נגד פתיחת הכבישים בשבת.

לימים, הפכה הכיכר סמל למחלוקת הגדולה סביב האופן שבו יש לעצב את המרחב הציבורי הישראלי בשבת. בעוד שישנה הסכמה רחבה בין דתיים, חילוניים, מסורתיים ואחרים בנוגע לזכותו של כל אדם לציין את השבת כפי שהוא או היא רואים לנכון במרחב הפרטי, במרחב הציבורי נדרשת הכרעה במגוון תחומים, ובין היתר: תחבורה ציבורית, מסחר ושירותים ציבוריים, אירועי תרבות וספורט וכדומה. מחלוקת זו מבטאת תפיסות שונות על אודות מהות השבת, ובהן נעסוק בשיעור זה. האם השבת היא יום מנוחה שנועד לאפשר חיי תרבות, משפחה ופנאי? ולחלופין, האם יש לראות בשבת יום דתי, שעיקרו הקפדה על מצוות, מנהגים ומסורות? עוד נבחן כיצד נתפסת השבת בעיני תלמידי הכיתה שלכם, ובאיזה אופן היו מעצבים את המרחב הציבורי אילו נאלצו להכריע בשאלה זו?

פעילות פתיחה

1. צפו בפרק של התכנית "שוברים את הכלים" בערוץ הכנסת, העוסק ביחס לשבת בחברה הישראלית.

שאלות לדיון בעקבות הצפייה

  • כתבו משפט שנאמר בסרט שאתם מסכימים איתו, ומשפט שאינכם מסכימים איתו.
  • אילו ערכים מתנגשים זה בזה בסוגיה המוצגת בסרט?
  • כיצד ניתן להבין את ההבדל בין התשובות לשתי השאלות הראשונות, כפי שעלו מן הסקר המוצג, לעומת התשובות לשאלה השלישית – העוסקת בפתיחת מרכזי קניות ועסקים בשבת?
  • האם ניתן לסכם אמירה כוללת על הדרך שבה הציבור הישראלי מעדיף לראות את השבת?
  • האם אחד מהנתונים הסטטיסטיים שהוצגו הפתיע אתכם?
  • הסרט מציג התנגשות של ערכים. נסו להציע דרך לגישור סביב התנגשות זו.

2. לפניכם שאלון (למורה: ניתן להוריד את השאלון כקובץ pdf להדפסה וחלוקה). מלאו אותו יחד עם בני המשפחה שלכם. חשבו: מה הייתם רוצים שתכלול השבת שלכם ושל משפחתכם?

טבלה לכיכר השבתהשוו בין השבתות של חבריכם לכיתה. במה דומה ובמה שונה השבת של תלמידי הכיתה?

עברו על הרשימה שבטבלה ודרגו כל אחד מהפרטים במספרים בין 1 – 5, לפי המדרג הבא: המספר 1 מציין 'חשוב מאוד' והמספר 5 מציין 'לא חשוב בכלל'.

ספרו על מנהג אחד דתי / משפחתי / חברתי אשר בו מציינים במשפחתכם את השבת. אפשר לכתוב את התשובות השונות על הלוח ולראות אם יש רוב למנהגים משפחתיים מסוימים.

3. פזרו בחדר את האמירות הבאות:

  • בלי הדלקת נרות וקידוש, זאת לא שבת.
  • יש לאפשר תחבורה ציבורית ופתיחת קניונים משום חופש הפרט.
  • השבת האמיתית היא דתית.
  • אין הבדל בקדושת השבת בין אם מטיילים בטבע לבין תפילה בבית הכנסת.
  • יש לסגור בתי עסק הפתוחים בשבת בשל חילול שבת.
  • יש לאפשר לכל עיר לקבוע לעצמה אם תהיה בה תחבורה ציבורית בשבת.
  • אין לאפשר תחבורה ציבורית בשבת.

התחלקו לקבוצות. על כל קבוצה לקיים דיון ולהחליט בסופו מהו המשפט שחברי הקבוצה מסכימים עמו. עמדו ליד המשפט שבחרתם.

כל קבוצה תידרש לנמק ולהציג בפני הכיתה מדוע היא חושבת שהאמירה שהיא התייצבה לידה, היא הנכונה ביותר, ואם יש אמירה שהם אינם מסכימים עמה כלל.

 


  לדף העבודה

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics