תמכו בנו
ירושלים מחלון הרכבת הקלה – לחטיבה עליונה
הצעה לפגישה עם אתרים שונים המזמנים דיון בשאלות חברתיות, מוסריות ופוליטיות שהעיר ירושלים גדושה בהן | כתב: יוחאי עדן

תמונה ראשית - מחלון הרכבת הקלה

"מה היא ירושלים? מקום גיאוגרפי, עיר ההולכת וכובשת גבעות סביבה, מוסיפה להוליך סמטאות עתיקות ומגדלים חדשים, מקום בו הקיום יכול להופיע בהרמוניה ופאר ברגעי ההתאספות החברתית, כאשר קטורת ובגדי הכהן מלווים את חגיגת התפילה והאחדות? או שמא מחוז חפץ, שם אחר לגעגועים, אלו הפועלים לא בין איש לרעהו אלא בין אדם למקום, בין תחושת החיסרון והריחוק, שפועמים באנושי תמיד, לבין התחושה כי ישנו מקום של הפוגה, של מפגש עם השלמות, עם המענה לצמא וחיפוש?"

(יונתן ברג, מוסף 'שבת', 'מקור ראשון', י"ט באייר תשע"ב, 11.5.2012).

שנת הלימודים תשע"ז הוכרזה על ידי משרד החינוך כשנת אחדות ירושלים.

ירושלים, מעבר להיותה בירת ישראל, מקפלת בתוכה בעצימות רבה קונפליקטים וסוגיות יסוד המעסיקות את החברה הישראלית כולה. ומעל לכל ירושלים היא לא רק מוקד של קדושה וערכים, ירושלים היא עיר של אנשים. יש בה פסיפס מרתק של דתות, עדות, ריחות וצלילים, המלמדים עד כמה ירושלים מסוגלת להכיל בקרבה שונות וגיוון של החוויה האנושית.

מערך השיעורים שלפניכם מציע לנו פגישה עם אתרים שונים בעיר, המזמנים לנו הצצה אל הצבעים, הריחות והצלילים שיש לירושלים להציע. כל אחת מה"תחנות" שנבקר בהן מזמנת דיון בשאלות חברתיות, מוסריות ופוליטיות שהעיר ירושלים גדושה בהן.

מערך השיעורים שאנו מציעים מיועד לחטיבה העליונה בבית הספר.

סדרת השיעורים מהווה השראה לקראת סיור מסכם. את הסיור, להמלצתנו, כדאי לערוך לפי מתווה הרכבת הקלה, תוך שימוש בהּ ובמה שהיא מייצגת. השיעורים יזמנו אפשרות להעלות לדיון דילמות, קונפליקטים והצעות לפתרון בהקשר לאתרים והתחנות שנעצור בהן. המסע ברכבת יאפשר לנו גם לבצע תצפית על הנוף האנושי והאורבני של ירושלים. השיעורים יעמדו גם כיחידות עצמאיות וגם כהכנה לסיור ממשי אפשרי בתחנות שונות במסלולה של הרכבת הקלה בירושלים.

נושאי השיעורים: 

הפסיפס הירושלמי☜ שיעור ראשון – הפסיפס הירושלמי  שיעור זה הוא פתיח למסכת שיעורים הנלמדים לאורך מסע ברכבת הקלה בירושלים. נלמד על ריבוי הזהויות של התושבים החיים בעיר. נתוודע לקונפליקטים וסוגיות יסוד המעסיקות את תושביה של ירושלים, נכיר את הפסיפס הירושלמי המרתק, את הדתות, העדות הריחות והצלילים, המלמדים על ייחודה ורב גונותה של ירושלים.

למעבר לשיעור הראשון לחצו כאן

עיר הבירה☜ שיעור שני – 'אנו מכריזים בזאת…': עיר הבירה של ישראל
בשיעור זה נבקש להתייחס לירושלים כעיר הבירה של מדינת ישראל. מה חשיבותה כעיר בירה? ומה מקומה בתרבות שלנו?

נפתח בשאלות הקשורות לזיקתנו לעיר ירושלים, לחשיבותה ולתחושת השייכות שלנו כעיר בירה. בהמשך נבחן את ירושלים מול העיר השנייה בגודלה – תל אביב, ונשאל מה מייצגת כל אחת משתי הערים הללו?

למעבר לשיעור השני לחצו כאן

כיכר השבת☜ שיעור שלישי – כיכר השבת: לדמותה של השבת בחברה הישראלית בעקבות מאבקי השבת בירושלים
בשיעור זה נעסוק בשאלת התחבורה הציבורית בשבת, כמקרה מבחן כללי לשאלה של מרחב ציבורי ומרחב פרטי, ועיסוק בשאלות של דת ומדינה תוך לימוד טיעונים שונים לכל צד. בסיור, יילמד שיעור זה בכיכר השבת.

למעבר לשיעור השלישי לחצו כאן

דו קיום☜ שיעור רביעי – דו-קיום בעיר מעורבת; ירושלים כמקרה מבחן 
בשיעור זה נעסוק במושג "דו-קיום", וננסה להבין כיצד הוא עשוי לבוא לידי ביטוי בירושלים, שבה קשה להעלות על הדעת את האפשרות של הפרדה מוחלטת בין יהודים לערבים, בין ישראל לרשות הפלסטינית, או בין מערב העיר למזרחה.

למעבר לשיעור הרביעי לחצו כאן

השוק והכיכר☜ שיעור חמישי – השוק והכיכר
השוק הירושלמי, 'שוק מחנה יהודה', נחשב לשוק הקניות הפתוח, התוסס והצבעוני בישראל. בין הדוכנים הוותיקים והמוכרים פועלים גם בתי קפה, מסעדות, חנויות אופנה וחנויות אוכל מוקפדות, ההופכים אותו ליעד תיירותי לכל דבר בירושלים.

שוק מחנה יהודה מייצג נאמנה את ריבוי הפנים והגיוון של החברה הישראלית. השוק הוא הזדמנות לבחון כיצד ניתן ליצור חברה בעלת עושר תרבותי פורה שבו לכל אחד יש מקום.

נפתח בהיכרות עם אווירת השוק מבעד לעיניים של תיירים, סופרים, משוררים והוגים. נמשיך בלימוד האתגר של אחדות וריבוי בחברה הישראלית.

למעבר לשיעור החמשי לחצו כאן

סיור בירושלים☜ שיעור שישי – הסיור בירושלים
השיעורים שהוצגו לעיל ניתנים להעברה בכיתה כהכנה לסיור, וּלְיֶתֶר העמקה וחידוד – בַּסיור עצמו. תכנית בנויה בצורה מודולרית, כך שניתן לקיים אותה במלואה, על כל תחנותיה, אך אפשר להתמקד רק בתחנות מועדפות בה, וליישמן על פי מגבלות הרצון והזמן המוקדשים ללימוד.

למעבר לסיור לחצו כאן

אנו מאחלים לכם לימוד מעשיר, פורה ומהנה. דרך צלחה!