ערן זינגר
"האזרח הערבי-הפלסטיני-הישראלי הוא חלק מהעם שלי. זו הציונות – בניתי פה מדינה ואני לוקח עליה אחריות," כך הסביר הרב ד"ר דניאל הרטמן, נשיא מכון הרטמן, בראיון ב"כאן ב'" את החלטתו יוצאת הדופן לאפשר למאות עובדי המכון לשבות ללא ניכוי שכר כאות סולידריות עם השביתה והמחאה בחברה הערבית.
הרטמן טען כי המהלך אינו אקט של חמלה, אלא מימוש עמוק של התודעה הציונית. לדבריו, הציונות אינה רק השאיפה לבית לאומי, אלא המעבר מתודעה של גלות לתודעה של ריבונות, שבה העם היהודי לוקח אחריות מלאה על כלל אזרחי המדינה, ובפרט על המיעוטים החיים בקרבו.
בדבריו הבחין הרטמן בין "תודעה גלותית", הדואגת לאינטרס היהודי בלבד, לבין "תודעה ריבונית" המבינה שהאזרח הערבי-פלסטיני הוא חלק בלתי נפרד מה"אנחנו" הישראלי. הוא ביקר את המגמות בחברה הישראלית המגלות אדישות לפשיעה ולאלימות בחברה הערבית בטענה שמדובר בעניין פנימי שלהם, ומדגיש כי חברה ריבונית אינה יכולה להרשות לעצמה הסתכלות שכזו.
"שלושים ושש פעמים המסורת שלנו חוזרת על הפסוק 'ואהבת את הגר'. אנחנו יודעים מה זה לחיות בחברה שמסתכלת עליך כאל 'אחר'," הזכיר הרטמן. לדבריו, המחויבות המוסרית למיעוט ול"אחר" היא לב לבה של היהדות. הוא קרא לציבור היהודי להפסיק לראות באזרחי ישראל הערבים זרים והדגיש כי לא משנה כמה נהיה נאמנים למדינתנו, עלינו לזכור את הלקח ההיסטורי של הלל הזקן: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".