"להיות 'עם נבחר' זה לא תהליך חד צדדי. צריכים לבחור להיבחר"

בפרק נוסף בסדרה על בחירת ישראל אירח אלכס צייטלין את ד"ר רות קרא-איוונוב, שדיברה על דמותו של יעקב בספרות הקבלה וספרות חז"ל כאבי העם שאל לו להסתפק בהיבחרות, אלא מוכרח לבחור מה להיות
רות קרא-איוונוב קניאל, אלכס צייטלין
ד"ר רות קרא-איוונוב קניאל היא מרצה בכירה בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה, עמיתת מחקר במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו ובמכון שלום הרטמן בירושלים. מחקרה עוסק במיסטיקה יהודית, מגדר ופסיכואנליזה. בעלת PhD מהאוניברסיטה העברית בירושלים, 2010. לשעבר עמיתת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ניו יורק, מרכז HBI באוניברסיטת ברנדייס ותוכנית קרייטמן ומתנאל באוניברסיטת בן-גוריון. עמדה בראש קבוצת "פסיכואנליזה וקבלה" במכון ון ליר בירושלים. ספרה קדשות וקדושות -אימהות המשיח במיתוס זכה בפרס פינס ובפרס וורבורג (סדרת הילל בן חיים,

אלכס צייטלין

11

"לבחור זה אף פעם לא תהליך חד צדדי," כך פתחה ד"ר רות קרא-איוונוב את שיחתה עם אלכס ציטלין בערוצו "באים אל הפרופסורים" בפרק הרביעי בסדרה המוקדשת לרעיון "בחירת ישראל".

"בחירה זה לבחור ולהיבחר שוב מחדש. וזה גם לבחור את עצמך, להיות צלם, לבחור להיות קיים, להיות אדם ממומש, להיוולד כאדם שראוי להיות נבחר, ולהיות הוא."

קרא-איוונוב דיברה על רעיון הבחירה של "ישראל" דרך דמותו של מי שנתן לעם הזה את שמו, יעקב המקראי, וייצוגו במדרש ובתורות הקבלה.

"יעקב מקבל את השם ישראל במאבק שלו עם המלאך, ובעצם יש פה שני פנים של דמות כפולה, מאוד מורכבת. בהתחלה היא עקומה: הוא בורח, הוא מסובך עם עצמו ועם חייו, עם משפחתו ועם ילדיו, הוא איש מלא באשמה. והוא צריך להתיישר: להפוך להיות 'ישר אל'."

קרא-איוונוב פירטה את ההתייחסויות בספרות חז"ל ובמיסטיקה היהודית לתמורות בחייו של יעקב, ולתיאורו כמי שעבר תהליכי התפתחות והתמרה, כאשר סיפורו הופך להיות יצוג לכלל האומה: "הזוהר מדגיש שיעקב הוא 'תאומים' – לא רק בגלל אחיו עשו, אלא בגלל הדואליות הפנימית שבתוכו, אלא בשל המורכבות הפנימית שבו, שמאלצת אותו, ובעקבותיו את העם הקרוי על שמו, לעבודה מתמשכת של חיבור בין חלקים מפוצלים.

קרא-איוונוב התייחסה להקשר העכשווי של דבריה כשדיברה על מעמדו של יעקב בספרות הזוהר וספרות חז"ל כמי שבעצם מיתתו היה מעשה: "חכמים אומרים ש'מיתתו היתה שלמה'. צריך לדעת למות, לצאת מהעולם נכון זאת עבודה קשה." אמרה קרא-איינוב והוסיפה. "אנחנו בתוך ימי מלחמה, ואין  שום מושג שאנחנו מדברים עליו שאין לו הקשר קשה, טעון ורוטט.

"אני מרגישה שלמות בשלום זאת עבודה של חיים שלמים. זה מה שמקובלים מלמדים אותנו. הלוואי גם שאנשים שהולכים מאיתנו בכל מיני נסיבות מאוד מאוד מאוד קשות היום, ילכו בשלום. שנוכל אנחנו לשחרר אותם בשלום. שנדע: זה פרי יעקב. זה פרי של בחירה."

לעוד פרקים בסדרה "בחירת ישראל" בערוץ "באים אל הפרופסורים"

למה עם ישראל נבחר דווקא במדבר? 

בחירת ישראל בספרות אחרית הימים

 

 

הוספת תגובה

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics