שיחה / דן פגיס אַרְבָּעָה שׂוֹחֲחוּ עַל הָאֹרֶן. אֶחָד הִגְדִּיר אוֹתוֹ לְפִי הַסּוּג, הַמִּין וְהַזָּן. אֶחָד עָמַד עַל מִגְרְעוֹתָיו בְּתַעֲשִׂיַּת הַקְּרָשִׁים. אֶחָד צִטֵּט שִׁירִים עַל אֳרָנִים בְּכָל מִינֵי שָׂפוֹת. אֶחָד הִכָּה שֹׁרֶשׁ, הוֹשִׁיט עֲנָפִים וְרִשְׁרֵשׁ. |
מה עשינו? במשך שנתיים שוחחנו על ה"אורן" מכמה דיסציפלינות שונות. טוב, לא באמת על האורן עצמו, כי אם התנסינו בהוראה בינתחומית במטרה לקיים שיחה ומפגש בין התחומים.
בחודש שעבר סיימנו את השתלמות "עירוב תחומין" שבקשה לתת מענה להוראה בינתחומית של המקצועות ההומניים בבתי הספר. התקבצנו קבוצה מגוונת של מורות ומורים מכל הארץ (עם רוב לירושלמים), ויחד למדנו והתנסינו בדגמים שונים של הוראה בינתחומית.
התחלנו מההתחלה, מבניית "ציר", המשכנו להבדל בין רב-תחומית לבינתחומית, ויחד למדנו לבנות יחידה בינתחומית לתלמידים שלנו.
שמענו ולמדנו מהתנסויות של חברי הקהילה. החל מהמנוסים כמו בתי הספר ליד"ה ובויאר, ודרך אלו שרק התחילו לא מזמן ללמד הומניסטיקה מתוך הוראה בינתחומית. יחד יכולנו לקבל פידבק ולצמוח.
הקבוצה נפגשה אחת לשבועיים במשך שלש שעות למשך חצי שנה. הקהילה היתה מורכבת מצוותי עבודה של בתי הספר טדי קולק, חקלאי עין כרם, אשדוד, פרדס חנה שמתנסים בהוראה בינתחומית. יחד למדנו להבין טוב יותר איך מלמדים היום נושא או רעיון מכמה תחומים יחד.
תהליך הלימוד בהשתלמות היה משמעותי ומעניין. ההעמקה במושג "ציר" ופירוקו לתחומי הבנה שונים נתנו לנו כלי משמעותי לכתיבת תהליכים חינוכיים איכותיים. הדוגמאות של ד"ר נורית נוביס דויטש היו פרקטיות ומהנות והרחיבו לנו את האפשרויות ללמידה בינתחומית מקוונת. גם המפגשים במכון הרטמן היו הזדמנות טובה מאד להכיר טוב יותר את חברי ההשתלמות וכך להרגיש שאנו חלק ממשהו גדול יותר.
ככל שהתקדמה ההשתלמות, הבנו שאנו חלק ממהלך ארצי רחב של שינוי ושל מגמות חדשות במדעי הרוח. מחד משמחנו להיות חלוצים, ומאידך זהו אתגר גדול מאד.
כולי תקוה שכל אחד ואחת מחברי הקבוצה ייקחו משהו מההתנסויות להמשך עבודתם במרחב החינוכי ולחייהם האישי, בבחינת "פיתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". וגם שנמשיך להוות אחד לשניה עוגן ונוכל להמשיך וללמוד עוד על בינתחומיות.