/ תוכנית בארי

"להיות עם חופשי בארצנו"

שיעור חינוך ליום העצמאות על פי החוברת "להיות עם חופשי בארצנו" של מכון הרטמן | כתב: איתן כהן

התקוה

הלימוד שלפניכם מבוסס על החוברת "להיות עם חופשי בארצנו" – חוברת מקורות ופעילויות ליום העצמאות שפורסמה על ידי מכון שלום הרטמן. את החוברת ניתן להוריד כקובץ pdf , או לקרוא בה בצורה מקוונת .

מורים ובתי ספר המעוניינים לקבל את החוברת מודפסת לחלוקה לתלמידים (במחיר עלות) מוזמנים לפנות אלינו בדואר אלקטרוני: [email protected]

חלק א: פתיחה

את השיעור נפתח בצפייה בסרטון קצר (כ-6 דקות), המציג את הגיוון הרב בנופיה ובאוכלוסייתה של מדינת ישראל. בזמן הצפייה בסרטון נבקש מהתלמידים לערוך רשימה של מקומות אהובים, ומקומות שאינם אהובים. לאחר הצפייה, נשווה בין הרשימות של התלמידים, וננסה למפות את הגיוון שקיים בין התלמידים, מצד אחד; ומצד שני גם את העושר הרב בחברה הישראלית – שיש בה מגוון נופים, אוכלוסיות, תרבויות ועוד.

חלק ב: לימוד בקבוצות

המגוון התרבותי בישראל הוא חלק חיוני בחוויית הקיום שלנו כאזרחים, ויש לו יתרונות רבים. אולם באותו הזמן, עושר ומגוון תרבותי מהווים אתגר עבורנו, משום שאנו נדרשים להכריע בשאלות הנוגעות לאופי החברה הישראלית. כיצד אנו רוצים שהחברה שלנו תיראה בעתיד? מהם הערכים החשובים לנו? איזה התנגשויות ישנן בין האוכלוסיה שלי לבין סוגי אוכלוסיה אחרים בישראל? כדי להבטיח שמדינת ישראל תמשיך להיות בית עבור כל אזרחי המדינה, חשוב להקדיש מדי פעם מחשבה למדינת ישראל ולפער שבין הרצוי למצוי. יום העצמאות הוא הזדמנות מצוינת לדיון מסוג זה, וכעת נקדיש לכך זמן ללמידה בחברותות (קבוצות קטנות).

נחלק לתלמידים את החוברת "להיות עם חופשי בארצנו", ונבקש מהם להתחלק לקבוצות של 3-4 לומדים. כל קבוצה תבחר דף אחד בחוברת שבו היא רוצה להתמקד (אם יש יותר משיעור אחד, אפשר יותר), ותפעל על פי ההנחיות הבאות:

  1. מצאו מקור אחד שאתם מסכימים איתו, וכיתבו מדוע; מצאו מקור אחד שאינכם מסכימים איתו, וכיתבו מדוע.
  2. מצאו שני מקורות שסותרים זה את זה.
  3. בחרו באחת השאלות המופיעות בעיגולים במרכז הדף, ונסו להשיב עליה תוך התייחסות לאחד המקורות שקראתם.
  4. אילו הייתם חברי כנסת, והיה בכוחכם לנסח הצעת חוק, איזה חוק הייתם מקדמים? מדוע?
    חשבו על נציג של מגזר או אוכלוסיה אחרת שהייתם רוצים להזמין למעגל שלכם. את מי הייתם רוצים להזמין? כתבו מדוע.

חלק ג: דיון במליאה

לאחר שהתעמקנו במקורות השונים המרכיבים את החוברת, נתכנס שוב למליאה כיתתית, לסיכום הלימוד. נבקש מנציגי הקבוצות לדווח אודות הלימוד, תוך התייחסות לנקודות הבאות:

  • איזה היבטים של החברה הישראלית דורשים לדעתכם תיקון?
  • מהו החזון שלכם? מה צריך לשנות בישראל כדי להבטיח את עתיד המדינה?
  • מי חסר בדיון שלנו? עם איזה מגזרים נוספים עלינו לפתוח בדיאלוג כדי להבטיח את השגשוג שלנו בעתיד?

לקחת הביתה

בסיום השיעור מומלץ לעודד את התלמידים לקחת את החוברות הביתה ולעשות את הפעילות שמופיעה בהן במסגרת המשפחתית במהלך החג (ניתן לחלק לכל תלמיד יותר מחוברת אחת (להזמנת חוברות, כתבו לנו: [email protected] ), או להסביר איך להוריד את החוברות בדף זה).

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics