/ תוכנית בארי

חַג הַבָּנוֹת: עִיד אֶל בַּנַאת – שרשרת אחווה נשית

פעילות פתיחה לשיעור חברה | כתבה: יעל ליפשיץ

שמעתם על חג החל בראש חודש טבת בו נשים מתכנסות יחד ללימוד, ריקוד ושירה, שולחות משלוחי מנות אישה לחברתה ויוצרות מעגלי אחווה נשית?

חג זה הידוע בשמו כ"חג הבנות" או "ראש חודש הבנות" מתקיים ב א' בחודש טבת והגיע אלינו מקהילות ישראל בארצות האיסלאם (מרוקו, תוניסיה, לוב, תורכיה, סאלוניקי). הוא נחגג בעיצומו של חג חנוכה ונקשר עם דמותן של שלוש נשים אמיצות, חכמות ונחושות שבזכות מעשיהן הצילו את עמן: אסתר המלכה שהצילה את יהודי פרס מגזרת השמד, יהודית שהרגה את הולופרנס, שר צבאו של נבוכדנצר וחנה בת מתתיהו שעודדה והתסיסה את אחיה החשמונאים למרוד. גבורתן של נשים אלה הייתה לרוב מוצנעת ומודחקת, אולם בזכות "עיד אל בנאת" = חג הבנות, מעשיהן הוחיו מחדש על ידי קריאה במדרשים ובספרים בהם נכתבו.

בכל אחת מקהילות ישראל נוצרו מנהגים ייחודים למועד זה. יש הנוהגות לקיים חגיגה לכל בנות המצווה ויש קהילות בהן מבקשות נשים סליחה אישה מרעותה.

מאז העת העתיקה, ראשי חודשים מהווים ימי חג לנשים. הן נמנעות מעבודת הבית, מדליקות נר מיוחד ומקיימות מפגשים חברתיים. עיד אל בנאת, חג הבנות, מתרחב בשנים האחרונות ומקבל ביטויים מגוונים המייצגים שרשרת של אחווה נשית.

עוד על עיד אל בנאת ניתן לקרוא באתר הלו"ז העברי.

צפו בסרטון על חג הבנות:

11

  • חשבו אילו משמעויות (אישיות, חברתיות, תרבותיות) מוצאות הנשים במועד זה?
  • האם אתם מכירים מועדים/ חגים נוספים שרווחו רק אצל קבוצה מסוימת וכיום הם מקבלים ביטוי רחב יותר?

כיוון שזכינו לחיות בדור של גאולה, לא רק של היהודים בארצם, אלא של הנשים בעולם. זה יהיה הצעד הראשון להגדרה מחדש של גבורת נשים.חנה פנחסי, עיד אל בנאת – חג הנשים, אתר הלו"ז העברי

  • אילו נשים גיבורות אתם מכירים בחייכם, אילו נשים מהוות עבורכם השראה? מוזמנים לשתף.
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics