/ תוכנית בארי

אנושיות – לימוד מבוסס "אות באות"

תכנים והצעות ליחידות לימוד לחט"ב המבוססת על ערכת שיעורי "אות באות" | כתבה: מעין בן אבו, חטיבת הנעורים ליאו באק

יחידת לימוד זו נכתבה על ידי מעין בן אבו כמטלת סיום שנה בקהילת מורי חיפה והצפון ("חברותא חיפאית"). היחידה מבוססת על שיעורי "אות באות – דורשים שפה יהודית דמוקרטית".

אנו מזמינים מורים נוספים לבנות ולהתאים יחידות לימוד המבוססות על שיעורי "אות באות". נשמח לסייע בפיתוח יחידות כאלה ובהתאמתן לכיתות.

 

קהל יעד: תלמידי חטיבת ביניים – שכבת ט'
היקף: 2 יחידות לימוד של 80 דקות

מטרות:

  • התלמידים יכירו את המושג 'אנושיות'
  • התלמידים יכירו טקסטים ומקורות שונים של ערך 'אנושיות'
  • התלמידים יכירו במשמעות הערך וחשיבותו לחיינו אנו.
  • התלמידים יחוו עבודה בחברותא

רציונל

השיעור עוסק בערך "אנושיות" כיחידה הנלמדת לקראת שבוע זכויות אדם המצוין בחטיבה. בשבוע זה התלמידים נחשפים לזכויות האדם וחווים את הנושא במגוון רחב של אמצעים כמו גם בתוך מקצועות הלימוד.

חלק מהשיעורים בנושא מתקיימים בכיתה, ובחלק התלמידים ממשיכים את העבודה בבית. התלמידים מכינים ומעבירים פרזנטציות בכיתה בנושאים מתוך 'אות באות' ובוחרים להציג דילמות שאותן הם מחפשים בעצמם בהקשרים אקטואלים שמעניינים אותם.


לימוד במרחב פיזיטלי

במהלך השיעור ניתן לעשות שימוש במרחב פיזיטלי שנבנה בפלטפורמת "ג'ניאלי". במרחב ימצאו התלמידים הקדמה לשיעור, טקסט של הרמב"ם על צלם אלוהים מתוך הספר מורה נבוכים, וכן את השיר של חוה אלברשטיין "אתה פלא" וסרטון שירה מדוברת (ספוקן וורד) של טמיר אהרוני שנקרא 'אתה לא מיוחד'. בנוסף יש במרחב שתי מטלות קריאה ושאלות מנחות לדיון.

המרחב הפיזיטלי נבנה לצורך עבודה בחברותא בה התלמידים יוכלו לעבוד בזוגות לאחר מליאה בכיתה ודיון על הערך. הבחירה במרחב פיזיטלי נועדה לעבודה בטכנולוגיה שתעניין ותסקרן את התלמידים וכך לחבר אותם לנושא.

סרטון השירה המדוברת של טמיר אהרוני נועד להציג צד נוסף של העיסוק במתן זכויות אדם, ומה קורה לאנשים שחושבים שהם "מרכז היקום". לאחר השיחה עם התלמידים על זכויות המגיעות לכל אדם באשר הוא אדם, כדאי גם להציג לתלמידים נקודה נוספת והיא הקושי שלנו להפריד בין 'אני מיוחד' לבין 'מגיע לי'. הסרטון הומוריסטי ומעניין, ומכניס פן נוסף לשיעור. הוא בא כקונטרסט לשיר "פלא" של חוה אלברשטיין המופיע גם הוא במרחב, האומר לכל אחד "אתה פלא, אתה יחיד ומיוחד".

לחצו כאן למרחב הפיזיטלי

מרחב פיזיטלי - אנושיות


דיון בדילמה אקטואלית

דילמה אקטואלית שעשויה להעשיר את הלימוד היא דילמה בנושא הבוער בשכונת 'שייח ג'ארח'. הנושא מזמן דיון בפגיעה בזכויות על רקע מגזרי ואלימות קשה הנובעת מכך. הדילמה כוללת ערכים מתנגשים האחד בשני – מימוש החוק, החזרת רכוש וצדק היסטורי וחלוקתי. התלמידים יכירו את הסכסוך בשכונה המזרח ירושלמית הזו שמגלם בתוכו את הסכסוך הישראלי–פלסטיני כולו, ובכל פעם מחדש מאיים להצית את השטח.

נקיים דיון בכיתה על הדילמה בה נמצאת המדינה והתושבים המתגוררים בשכונה משני צידי המתרס, וכן על הזכויות הנפגעות שם כתוצאה מן הסכסוך – שלעיתים אף יכול לעלות בחיי אדם.

ליחידת הלימוד מומלץ לנצל מיומנות של הקשבה פעילה בה התלמידים מאזינים לפודקאסט ומקיימים דיון במליאה עם שאלות מנחות. זו מיומנות חשובה שלעיתים קרובות יכולה להיות קשה לתלמידים והם זקוקים לעבודה ותרגול בה.

קישור לפודקאסט של "כאן" על אודות הסכסוך בשכונת שייח ג'ראח (33 דקות):
https://www.kan.org.il/Podcast/item.aspx?pid=26225


בית מדרש כיתתי

כחלק משיעור נוסף ניתן לקיים בית מדרש כיתתי, כך שתלמידי הכיתה לומדים, בנוסף לתוכן עצמו, מהו בית מדרש ושיטת הלימוד בחברותות. בחלק זה התלמידים לא רק לומדים אלא גם יוצרים בעצמם בית מדרש כיתתי בחברותות, כאשר המשימה שלהם היא לבחור נושא מתוך אתר "אות באות" נושא, לחשוב על דילמה מוסרית הנוגעת לנושא ואקטואלית לחיי היום יום שלהם, ולבסוף להעביר את הנושא לתלמידי הכיתה.

לצורך כך ניתן להשתמש במרחב פיזיטלי ובו מצגת המסבירה לתלמידים את שלבי העבודה, מהן המטרות ומה נדרש מהם לעשות שלב אחר שלב.

לחצו כאן למצגת בית המדרש כיתתי – לומדים ומלמדים


רפלקציה

לאחר כל שיעור מומלץ לבקש מהתלמידים למלא רפלקציה אישית על העבודה בחברותות והעברת השיעור בכיתה. שאר חברי הכיתה מלאו רפלקציית עמיתים על השיעורים שהעבירו חבריהם.


המהלכים והחומרים המוצעים כאן הועברו על ידי מעין בן אבו בשכבת ט' בבית הספר ליאו באק בחיפה.

בין הנושאים והדילמות שהתלמידים הביאו במהלך השיעורים:
שיוויון, פונדקאות בזוגות חד מיניים, סובלנות, חרדים וחילונים ביום ירושלים, זכויות אדם, פגיעה בזכויות בתקופת הקורונה, לאומיות, חוק הלאום, אנושיות והמתות חסד.

היו דיונים משמעותיים בנושאים שמעניינים את התלמידים והיה כיף לראות אותם עובדים על בניית בית המדרש וכן מעבירים אותו בכיתה.

להלן מעט מן התגובות של התלמידים:

  • "דבר ראשון שאהבתי שיכולתי לתפוס פיקוד, דבר שני שאהבתי זה שיכולתי לצרף שירים שקושרים לנושא"
  • "אני מאוד אהבתי ההתנסות "להחליף" מורה ולהעביר שיעור. זאת הפעם הראשונה שאני עושה משהו בסגנון של העברת דיון זה שונה לגמרי משיעור של רק להקריא, ואני אישית מאוד התחברתי לכך."
  • "היה לי קצת מלחיץ בתחילת השיעור. היה לי קצת קשה להיות קשוב לכל מה שכולם אומרים. כשאני מעביר את השיעור אי אפשר לא להיות קשוב."
  • "היה נחמד ששאר התלמידים לקחו חלק בשיעור. לא הרגשתי בכלל שהיה חיסרון בלמידה הזו"
עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics