/ תוכנית בארי

וכי לבי קשה מהאבן?

הצעה לשיעור חינוך לציון פתיחת שנת הלימודים, מיועד לתלמידי העל-יסודי | כתב: איתן כהן

חלק א': תרגיל פתיחה – 10 דקות

הלימודים בבית הספר מעמידים אותנו בפני מבחנים ואתגרים. לעיתים אנו מצליחים, ובעקבות כך זוכים להכרה מהסביבה ולסיפוק פנימי. אך מדי פעם איננו עומדים ביעדים שאנו מגדירים לעצמנו; או בדרישות שבית הספר, המורים, ההורים, וגורמים אחרים בסביבתנו מעמידים בפנינו. בפתח השיעור, נבקש מכל תלמיד/ה לחשוב על יעד שטרם הצליח/ה להגשים בבית הספר, שאותו ינסה להשיג בשנה"ל הקרובה. חשוב להדגיש שכל אחד מאיתנו ניצב מול אתגרים מסוגים שונים, במגוון תחומים: עיוני/לימודי, חברתי, התנהגותי, אישי ועוד.

חלק ב': וכי לבי קשה מהאבן? – 20 דקות

כעת, נקרא סיפורו של רבי עקיבא, שהיה מגדולי החכמים בישראל בדור שלאחר חורבן בית המקדש. במהלך הקריאה נבקש מכל תלמיד לסמן משפט אחד שהפתיע אותו, ולאחר הקריאה נאסוף את דברי התלמידים, שיסייעו בניתוח הסיפור.

מה היתה תחילתו של רבי עקיבא? אמרו: בן ארבעים שנה היה ולא שנה [למד] כלום.
פעם אחת היה עומד על הבאר בלוד.
אמר: מי חקק (שחק) אבן זו?
אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא (האם אינך מכיר את הפסוק) "אֲבָנִים שָׁחֲקוּ מַיִם"(איוב, יד, יט) ?!
המים, שנופלים עליה תדיר בכל יום [הם ששחקו את האבנים].
אמר רבי עקיבא: וכי לבי קשה מהאבן? אלך ואלמד פרשה אחת מן התורה.
הלך לו אל בית הספר והתחיל קורא בלוח, הוא ובנו.
אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח.
כתוב לו [בנו] אל"ף-בי"ת, ולמדה.
אל"ף-תי"ו, ולמדה.
תורת כהנים (ספר ויקרא) – ולמדה.
היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה.

(אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ו)

לאחר קריאת הסיפור, נבקש מהתלמידים לשתף במשפטים שהפתיעו אותם בסיפור. באמצעות הנקודות שיעלו, ננסה להשיב במליאה לשאלות הבאות:

  • איזה יעד הציב לעצמו רבי עקיבא, וכיצד השיג את יעדו?
  • מה היו תכונות האישיות הבולטות של רבי עקיבא?
  • מהם היתרונות והחסרונות שבתכונות אלו?
  • איזה מוסר השכל ניתן ללמוד מהסיפור?

חלק ג': דיון במליאה – 10 דקות

לאחר ניתוח הסיפור, ודיון במוסר ההשכל שלו, נערוך דיון כיתתי באחת השאלות הבאות (בהתאם להחלטת המורה):

  • מי אחראי להצלחת התלמידים בבית הספר?
  • כיצד מסייע בית הספר לתלמידים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, ומה הייתם משנים בו כך שיסייע להם בכך אפילו יותר?
  • מה תאחלו לחבריכם לכיתה עם פתיחת שנת הלימודים, ומדוע?

חלק ד': "התלמיד מספר אחת" – 5 דקות

לסיכום השיעור, נקרין את הקדימון (הפרומו) של סרט הקולנוע "התלמיד מספר אחת". הסרט מגולל את סיפורו של קשיש שהחליט לחזור לספסל הלימודים בגיל 83, לאחר שממשלתו העניקה לכלל האזרחים את הזכות לחינוך בפעם הראשונה. הסרט מזכיר במידה רבה את סיפורו של רבי עקיבא.

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics