חלק א': תרגיל פתיחה – 10 דקות
הלימודים בבית הספר מעמידים אותנו בפני מבחנים ואתגרים. לעיתים אנו מצליחים, ובעקבות כך זוכים להכרה מהסביבה ולסיפוק פנימי. אך מדי פעם איננו עומדים ביעדים שאנו מגדירים לעצמנו; או בדרישות שבית הספר, המורים, ההורים, וגורמים אחרים בסביבתנו מעמידים בפנינו. בפתח השיעור, נבקש מכל תלמיד/ה לחשוב על יעד שטרם הצליח/ה להגשים בבית הספר, שאותו ינסה להשיג בשנה"ל הקרובה. חשוב להדגיש שכל אחד מאיתנו ניצב מול אתגרים מסוגים שונים, במגוון תחומים: עיוני/לימודי, חברתי, התנהגותי, אישי ועוד.
חלק ב': וכי לבי קשה מהאבן? – 20 דקות
כעת, נקרא סיפורו של רבי עקיבא, שהיה מגדולי החכמים בישראל בדור שלאחר חורבן בית המקדש. במהלך הקריאה נבקש מכל תלמיד לסמן משפט אחד שהפתיע אותו, ולאחר הקריאה נאסוף את דברי התלמידים, שיסייעו בניתוח הסיפור.
מה היתה תחילתו של רבי עקיבא? אמרו: בן ארבעים שנה היה ולא שנה [למד] כלום.
פעם אחת היה עומד על הבאר בלוד.
אמר: מי חקק (שחק) אבן זו?
אמרו לו: עקיבא, אי אתה קורא (האם אינך מכיר את הפסוק) "אֲבָנִים שָׁחֲקוּ מַיִם"(איוב, יד, יט) ?!
המים, שנופלים עליה תדיר בכל יום [הם ששחקו את האבנים].
אמר רבי עקיבא: וכי לבי קשה מהאבן? אלך ואלמד פרשה אחת מן התורה.
הלך לו אל בית הספר והתחיל קורא בלוח, הוא ובנו.
אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח.
כתוב לו [בנו] אל"ף-בי"ת, ולמדה.
אל"ף-תי"ו, ולמדה.
תורת כהנים (ספר ויקרא) – ולמדה.
היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה.
(אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ו)
לאחר קריאת הסיפור, נבקש מהתלמידים לשתף במשפטים שהפתיעו אותם בסיפור. באמצעות הנקודות שיעלו, ננסה להשיב במליאה לשאלות הבאות:
חלק ג': דיון במליאה – 10 דקות
לאחר ניתוח הסיפור, ודיון במוסר ההשכל שלו, נערוך דיון כיתתי באחת השאלות הבאות (בהתאם להחלטת המורה):
חלק ד': "התלמיד מספר אחת" – 5 דקות
לסיכום השיעור, נקרין את הקדימון (הפרומו) של סרט הקולנוע "התלמיד מספר אחת". הסרט מגולל את סיפורו של קשיש שהחליט לחזור לספסל הלימודים בגיל 83, לאחר שממשלתו העניקה לכלל האזרחים את הזכות לחינוך בפעם הראשונה. הסרט מזכיר במידה רבה את סיפורו של רבי עקיבא.