בשנת 1954 המליצה העצרת הכללית של האומות המאוחדות למדינות החברות בה לציין מידי שנה את יום הילד הבינלאומי.
ה- 20 בנובמבר נבחר כיום שבו מציינים את היום הבין לאומי לזכויות הילד. זהו היום שבו אישרה העצרת הכללית של האומות המאוחדות את האמנה לזכויות הילד בשנת 1989. ביום זה מגויסת התקשורת להגברת המודעות לרווחתם ולבריאותם של ילדים בכל רחבי העולם ולעידוד האחווה וההבנה בין ילדים.
בחרנו לציין את היום באמצעות דיון בסוגיה חינוכית ששואלת – במה ייחודיות זכויות הילד מזכויות כל אדם באשר הוא?
נפתח את השיעור בשאלה: מה היא "ילדות"?
נסו לתאר באמצעות רשימת מאפיינים.
(אפשר לאסוף את המאפיינים על הלוח או לייצר ענן מילים , Word Cloud, שמאפשר לראות בצורה גרפית את המילים ואת המשקל שלהן. ענן מילים ניתן ליצור באתר https://www.mentimeter.com ובאתרים נוספים).
נחלץ מכל המילים את הבולטות ביותר ונבדוק – האם מילים אלו הן אכן המשמעותיות ביותר?
נדגיש בתוך המילים את המאפיינים היחודיים לילדים:
המדרש הבא מדגיש את יייחודיות הילד כיחיד ומיוחד:
"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים (וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים") – בראשית כה, 27 – רבי לוי אמר: משל להדס (שיח ריחני וטוב) ועצבונית (עשב שוטה) שהיו גדֵלים זה על גבי זה, וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו, וזה – חוחו (קוצו); כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות, וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים.
(מדרש בראשית רבה, וילנא, פרשת תולדות, ס"ג, סימן י')
כעת קראו את התייחסותו של הרש"ר הירש לדברים:
"ויגדלו הנערים" – בשום מקום לא נמנעו חכמֵינו מלגלות חולשות ושגיאות, קטנות כגדולות, במעשי אבותינו הגדולים. ודווקא על ידי כך הגדילו תורה והאדירו את לִקְחָהּ לדורות.
אף כאן, הערה אחת שלהם מרמזת לנו, כי הניגוד העמוק שבין נכדי אברהם מקורו העיקרי היה לא רק בתכונותיהם, אלא גם בחינוכם הלקוי (בראשית רבה ס"ג, י').כל עוד היו קטנים, לא שמו לב להבדלי נטיותיהם הנסתרות. תורה אחת וחינוך אחד העניקו לשניהם, ושכחו כלל גדול בחינוך: "חנוך לנער כל פי דרכו" (משלי כ"ב ,6) – יש לכוון את החניך בהתאם לדרכו המיוחדת לו בעתיד, ההולמת את התכונות והנטיות הרדומות בעמקי נפשו. וכך לחנך אותו לקראת המטרה הטהורה, האנושית והיהודית כאחת.
התפקיד היהודי הגדול אחד ויחיד בעיקרו, אך דרכי הגשמתו רבות ורב גווניות, כריבוי תכונות האדם וכרב-גווניות דרכי חייהם…
מתוך פירושו לתורה של הרש"ר, ר' שמשון רפאל הירש (1888-1808) – רב גרמני, מאבות הנאו-אורתודוקסיה במאה ה-19. קראו עליו כאן.
במה ייחודי ילד ממבוגר? מה נדרשת החברה לעשות על מנת לטפח ילדים?
לפני הקריאה של זכויות הילד נפתח בשאלה לדיון:
אחר כך נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל 4-5 סעיפים מתוך האמנה לזכויות הילד (מתוך סעיפים 1 – 31). כל קבוצה תענה על השאלות:
אפשר גם לפנות ל זכויות הילד של יאנוש קורצ'אק , במקום האמנה הבינלאומית, או בנוסף לה, ואז להשוות את מושג "הילד" וה- "ילדות" בשתי האמנות.
* קראו כאן על קורצא'ק.
אפשרות אחרת היא להקרין את הסרטון על אודות אירגון יוניצף ולבקש התייחסות לשאלות דומות: