תמכו בנו
השיר על האור
הצעה להתבוננות במושג האור באמנות; כיצד מוצג האור במובנים חברתיים, דתיים ואישיים? | כתבה: נגה בינג

הַשִּׁיר עָל הָאוֹר / אמיר גלבוע

הַשִּׁיר עָל הָאוֹר!  הַשִּיר עָל הָאוֹר! הִנֵּה בָּאָה הַשֶּׁמֶשׁ וְעוֹלָה.
הִנֵּה הִיא עוֹלָה בְּדַעַת
וּמְכַבָּה אֶת כָּל הַפַּנָּסִים.
וְלֹא יָדַעְתִּי נַפְשִׁי עוֹד, כִּי הִלְּכָה בִּי שִׂמְחָה, כִּי הִלְּכָה הַשִּמְחָה
בָּאֳוִירִים.

וּמֵעֵינֵי הַחוֹלְמִים וְגוֹוְעִים נָפְלוּ הַחֲרָסִים.

מבוא

אחד מסימני חג החנוכה הוא הדלקת נרות החנוכה במשך שמונה ימים. חג האור מקביל גם לדתות אחרות אשר מבטאות בחגים שלהם את מימד האור בחיינו. בשיעור זה נציע להתבונן על מושג האור באמנות במשך כמה תקופות ונבדוק כיצד מוצג האור במובנים חברתיים, דתיים ואישיים.

חלק א'

האור הראשון מופיע בבריאת העולם:

בְּרֵאשִׁית בָרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָמַיִם וְּאֵת הָָארֶץ. וְּהָָארֶץ הָיְּתָה תֹהו וָבֹהו וְּחֹשֶךְּ עַל-פְּנֵי תְּהֹום; וְּרוחַ אֱלֹהִים מְּרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָיִם. וַיֹאמֶר אֱלֹהִים, יְּהִי אֹור; וַיְּהִי-אֹור. וַיַרְּא אֱלֹהִים אֶת-הָאֹור כִי-טֹוב; וַיַבְּדֵל אֱלֹהִים, בֵין הָאֹור ובֵין הַחֹשֶךְּ. וַיִקְּרָא אֱלֹהִים לָאֹור יוֹם, וְּלַחֹשֶךְּ קָרָא לָיְּלָה; וַיְּהִי-עֶרֶב וַיְּהִי-בֹקֶר יֹום אֶחָד… וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים. וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהָאִיר עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן.

(בראשית א', 5-1; 15-14)

  • מה נברא ביום הראשון ומה נברא ביום הרביעי?
  • כיצד ניתן להסביר את הבריאה הכפולה-לכאורה של האור?
  • איזה מין אור נברא ביום הראשון לדעתכם?

התבוננו בציור המתאר את הקשר בין אור ואדם:

אבל פן

אבל פן ,"ויפח באדם נשמת חיים" (1926) – (המקור באתר גלריית מעיינות)

אָבֵּל פַּן (1883 – 1963) היה צייר יהודי שפעל בעיקר בישראל. הרבה לצייר מהווי חיי היהודים ו נושאים תנ"כיים.

  • האמן בוחר ליצור את בריאת האדם באמצעות האור – מדוע?
  • מה רצה האמן להבליט באמצעות המתח בין האור לחושך?
  • מה הקשר בין האור והאדם על פי הציור?

לאן נעלם האור הראשון?

אמר רבי אלעזר:
אור שברא הקב"ה ביום ראשון – אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו. כיוון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים, עמד וגנזו מהם. ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבוא.
שאלו חסידים: היכן גנזו?
השיבו: בתורה.
שאלו: אם כן, כלום לא ימצאו צדיקים משהו מן האור הגנוז כשהם לומדים תורה?
השיבו: ימצאו וימצאו.
שאלו: אם כן, מה יעשו צדיקים כשימצאו משהו מן האור הגנוז בתורה?
השיבו: יגלוהו באורח חייהם.

(מתוך "אור הגנוז", מרטין בובר, הוצאת שוקן, עמ' 5)

  • מהו אותו "אור" שברא אלוהים ביום הראשון על פי המדרש? ומדוע גנזו?
  • מה תפקיד האור לפי הסיפור החסידי? מה ההבדל בין אור שבתורה לאור המתגלה באורח החיים?
  • התבוננו בציור של אבל פן וחשבו: מה תפקיד האור שהעניק אלוהים לאדם בבריאתו? מה עליו לעשות עם אותו זרקור אור?

חלק ב

חג החנוכה קבל משמעות נוספת בדור החלוצים ובראשית ימי הציונות. התנועה הציונית מצאה את חזונהּ בין השאר בחג החנוכה של ימי החשמונאים (164 לספירה), בסיפור המרד, הניצחון ובחידוש הריבונות היהודית בארץ ישראל.

ציירי התקופה ביניהם ראובן רובין (1974-1893) הקדישו את יצירותיהם לחלוציות הארצישראלית. ביצירתם מתבטאת רומנטיקה לארץ, לנופיה ואור בוהק "ארצי".

רובין ימין חדש

רובין שמאלרובין מרכז חדש

פירות ראשונים – ראובן רובין,  1924  (ויקיפדיה – רשיון שימוש הוגן)

ראובן רובין צייר את "פירות ראשונים" – יצירה רבת-משמעות המייצגת את רוח ההוויה החלוצית ואת חוויית התחדשות העם העברי בארצו – בשנה הראשונה לשבתו בארץ, ב-1923. ארץ-ישראל היתה בעיניו גן-עדן מזרחי, מרחב של הרמוניה ופריון, המשמש תפאורה הולמת להיווצרותו של אדם יהודי מזן חדש ולחיטובה של זהות ילידית. הרכב היצירה משלושה לוחות (טריפטיך) בדומה לציור מזבח כנסייתי מוסיף לדמויות המתוארות בה נופך של קדושה ומחזק את הרושם המרומם והחגיגי שלה. בלוח המרכזי נראה מעין טקס הבאת ביכורים והקדשת מנחות אלגורי. הדמויות מסמלות את טיפוסי האדם הארצישראלי: עובד האדמה השרירי – מעין אטלס הנושא על גבו אבטיח ומחזיק בידו אשכול של ביכורי בננות ירוקות – מייצג את "החלוץ" או את "היהודי החדש", התגלמות חלומה של הציונות. יהודי חדש זה חי בהרמוניה עם הטבע: האדמה העניקה לו את פריה והשמש שזפה את גופו. בת זוגו מוצגת כמין אלילת פריון. הזוג התימני, צנוע ומשולל הגופניות השופעת והבטוחה של החלוצים, מייצג את המסורת. מנחתם היא פרי הבטן.

צייר נוסף, אפרים משה ליליין, תיאר את השמש והאור בדמות הציונות ועיצב כרזה עבור הקונגרס הציוני החמישי:

ליליין(ויקיפדיה – רשיון שימוש חופשי)

  • מה תפקיד האור בתמונה?
  • מה מייצג האור לעומת החושך?
  • מיהם אנשי האור?

קראו את המקור הבא:

בראשית דולק אור אחד, ועוד אחד ועוד אחד, ועוד אחרים. החושך יחלוף כליל. מתוך הצעירים ייבקע האור בראשונה, ואחר ילוו עליהם האחרים, אוהבי הצדק והאמת, החופש והקדמה האנושית, היופי. ובהיות הנרות כולם דולקים, ישתאו וישמחו על העבודה שנעשתה. אין לך תפקיד חשוב ומביא אושר יותר מתפקיד הַשַׁמָּשׁ, מְשָׁרֵת האור.

(בנימין זאב הרצל, "די וולט")

  • מדוע לדעתך הצעירים הם אלו שמהם ייבקע האור בראשונה, לדעת הרצל?
  • התבוננו שוב בציור של ראובן רובין, מהו האור ומהו החושך ביצירתו? מה הם מסמלים ביחס לארץ?
  • הרצל מדמה את הצעירים הציוניים לְשַׁמָּשׁ שמדליק את החנוכייה כולה. הסבירו.
  • כיצד לדעתכם אתם, כצעירים, יכולים להיות האורות הראשונים, הַשַׁמָּשׁ שמדליק את החנוכייה?

חלק ג: חנוכה ואור

קראו את המקור הבא:

תנו רבנן: נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ. אם היה דר בעלייה – מניחהּ בחלון הסמוכה  לרשות הרבים.

(שבת דף כא ע"ב)

  • מה חשיבות הנחת החנוכיה על יד פתח חלון הפונה החוצה?
  • מה תפקיד האור של חנוכה ?

התבוננו ביצירות הבאות:

פרויקט הארה

 

"באנו חושך לגרש" מתוך פרויקט "הארה", 2014 ורשה, פולין
לחצו כאן לתמונות נוספות מהפרויקט באתר Xnet .

"הארה" הוא ספק-מיצב ספק-מיצג של הדלקת נרות חנוכה בחלונותיהם של מבנים שבהם התגוררו יהודים לפני מלחמת העולם השנייה. מעין אירוע של זיכרון, פעולה זמנית ומרחבית בנקודות שונות ברחבי העיר. הוא מתבצע כפעולה של חברי הקהילה היהודית בוורשה, בשיתוף פעולה עם פולנים שאינם חברי הקהילה.

הפרויקט תוכנן על ידי אדריכלית נעה בירן ואדריכל רועי טלמון (טלמון בירן סטודיו לאדריכלות), ומתבצע בידי ה-"JCC – Jewish Community Center" בוורשה, בשיתוף "Joint Distribution Committee" בפולין.

הדלקת נרות בנחלאותניצן אסף ,הדלקת נרות בנחלאות,ירושלים 2016 –  (באדיבות האמן)

  • איזה תפקיד יש לדעתכם לאור נרות חנוכה ? פנימה או החוצה?
  • התבוננו  בתפקיד האור בחלון בשני הציורים. מה ההבדל בין הצילום בירושלים לפולין?
  • איזו תחושה כל צילום מעלה? מה תפקיד החלון בהפצת האור בכל תצלום?

 

סיום

את השיעור נסכם בהתבוננות בתערוכת חנוכיות מכל העולם הנמצאת במוזיאון ישראל. דרכה תלמידים יכירו את המחשבה שעמדה מאחורי הכנת החנוכייה ואת שימוש האור היוצא מהחנוכיות השונות.

משימת סיכום

הכינו בעקבות הלימוד חנוכייה של אור וחשבו:

  • מה תפקיד האור של חנוכייתכם?
  • מה היא רוצה להאיר?
  • ממה תהיה מורכבת החנוכיה?