לפני כמה שבועות הלך לעולמו המשורר והסופר חיים גורי. לקריאה נוספת על אודות קורות חייו ופועלו באתר ויקיפדיה, לחצו כאן.
בדברי ההספד שנשא לזכרו, אמר נשיא המדינה כך:
חיים יקר, גורי, יותר מיממה חלפה מאז היוודע דבר מותך וחסרונך נוכח כל כך, קיים כל כך, מוחשי. הנה לכבודך אנו מנסים לכנס את המילים, להעמיד אותן בשורות, לצחצח אותן, לגייס אותן – אך הן מסרבות. הן נשמעו לקולך, לאיש שאהב אותן מכל, לאיש שידע לעשות מהן מחלקה עקשנית ואוהבת. הן נשמעו לקולך ומסרבות להישמע לקולנו. בוקר בלי המשורר הלאומי שלנו. כן, במלוא הפשטות והפאתוס, היית המשורר הלאומי שלנו. בן זמננו. לא בגלל הרצינות שבה התייחסת להיותך משורר. אלא משום חרדת הקודש שבה התייחסת לעם שלנו, לאומה שלנו, למדינת ישראל ולתפקידך בה. נשאת את הלאום במילותיך. היית אוהב וכואב. מבקר חריף ונביא זעם. מאוהב וקנאי, נאמן בכל מילה, בכל מדרך רגל, בכל הנפת יד. שוררת כלוחם, ולחמת כמשורר. דבריך, תמיד מצאו מקום בלב. הקשבנו לך לא בגלל "הרעות" ו"באב אל ואד", אלא בגלל שידענו שמי שכתב אותנו כך, הוא תמיד וקודם כל בשר מבשרה של הארץ הזו, בשר מבשרה של האומה הזו, בשר מבשרו של העם הזה.
ראש הממשלה נשא אף הוא דברים מרגשים לזכרו של חיים גורי:
(כתובת הסרטון: https://youtu.be/fh77vN-rlmM)
בשיעור זה, נקרא יחד את שירו של חיים גורי, "אֶרֶץ שִׁבְעַת הַמִּינִים". ראשית, נחלק את מילות השיר לתלמידים, ונקרא אותו יחד במליאה.
להורדת קובץ עם מילות השיר לחצו כאן
הקובץ כולל גם חלק מהמקורות אליהם רומז גורי בשירו – לשימוש המורה.
ניתן לקרוא את השיר במקביל לצפייה בסרטון בו בחיים גורי קורא את השיר במסגרת "כאן – שיר".
(כתובת הסרטון: https://youtu.be/KCxnARHS73M).
ארץ שבעת המינים / חיים גורי
אֶרֶץ שִׁבְעַת הַמִּינִים. אֶרֶץ הַסַּכִּינִים.
אֶרֶץ עוֹבְדֵי הָאֱלֹהִים. אֶרֶץ עֲנוּשֵׁי הָאֱלֹהִים.
אֶרֶץ הַחֲבָל. אֶרֶץ הָאֲבָל.
אֶרֶץ הַר גְּרִיזִים וְהַר עֵיבָל.
אֶרֶץ מַיִם בִּמְשׂוּרָה. אֶרֶץ קַיִץ־תַּבְעֵרָה.
"אֶרֶץ אוֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ", לְפִי הַהַשְׁמָצָה הַמֻּכָּרָה.
אֶרֶץ הָאָבוֹת, שֶׁבָּהּ "תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת!".
אֶרֶץ הַמָּשִׁיחַ הָעוֹמֵד אוֹ־טוֹ־טוֹ לָבוֹא.
אֶרֶץ הָעֶרְגָּה. אֶרֶץ הַמְּרִיבָה הַחֲגוּגָה.
אֶרֶץ בְּנֵי שָׂרָה וּבְנֵי הָגָר.
אֶרֶץ הַיְשֵׁנָה לָהּ בִּבְגָדִים וּבְנַעֲלַיִם.
אֶרֶץ כּוֹנְנוּת־סְפִיגָה.
לאחר קריאת השיר, נבקש מן התלמידים לבצע משימה אישית:
אחרי ביצוע המשימה האישית, נזמין את התלמידים לקיים דיון מסכם במליאה. רצוי לאפשר דיון פתוח שמתייחס לתובנות שצומחות מתוך קריאת השיר והתרגיל המלווה. בין היתר, אפשר לדון בשאלות הבאות: