/ תוכנית בארי

מילים טובות – אור, גבורה ונס

שלוש מילים טובות לחנוכה, מתוך פרוייקט "מילה טובה" של תוכנית בארי

שלוש המילים הטובות בדף זה הן חלק מפרויקט "מילה טובה" – מערכי הוראה קצרים לשימוש יומיומי – אשר נוצר בחודשים הראשונים שלאחר השבעה באוקטובר.

המערכים נבנו מתוך מחשבה שעיסוק קבוע במילה יומית נבחרת, באמצעות טקסט משמעותי, יאפשר לפתוח את הלב והראש לחיבור משותף ושיח מעמיק דרך אוצרות התרבות שלנו.

יחידות הלימוד הקצרות יכולות להתאים לפתיחת יום קצרה, לשעת מחנך, לשיחה מסכמת או כל שימוש אחר שתראו לנכון במהלך יום הלימודים, בלמידה מקוונת או בכיתה.


.

אור

אוֹר
1. האנרגיה הקורנת בעזרת גלים אלקטרומגנטיים.
2. מקור האור: מאור
3. סמל וכינוי לכל דבר חיובי מזהיר, מהנה.

 

"וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ"

(בראשית פרק א פסוק ד)

לילה / אלי אליהו

אֲנַחְנוּ כָּעֵת עַל חֶצְיוֹ הָאָפֵל
שֶׁל הַכּוֹכָב, בִּתִּי. וְאוּלַי בְּכָל זֹאת
אֶפְשָׁר לוֹמַר דָּבָר עַל הָעוֹלָם –
חֶצְיוֹ אָפֵל חֶצְיוֹ מוּאָר.
כָּךְ גַּם הָאָדָם, בִּתִּי,
כָּךְ גַּם הָאָדָם.
(מתוך "איגרת אל הילדים")

באירועי המלחמה שפרצה בשביעי לאוקטובר של שנת 2023 נחשפנו לרוע אנושי בסדר גודל שלא הכרנו. רוע אלים ואכזרי שהותיר תוצאות קשות, ומציאות מלאה בסבל וכאב. אבל מתוך המציאות החשוכה עלו גם גילויים רבים של אופטימיות, שהזכירו לנו גם את הטוב האנושי, ומעצימים את רוחנו.

  1. ההגדרה המילונית מחברת בין פיזיקה לחיוביות. מדוע אנו מדמים את הטוב לאור? מה הוא מאיר בפנינו? כיצד הדבר קשור לפסוק מספר בראשית המתאר את בריאת העולם?
  2. האם אתם מסכימים/ות שהכוכב שלנו "חציו אפל וחציו מואר"? הסבירו את עמדתכם/ן.
  3. האם אתם מסכימים/ות שכל אדם "חציו אפל חציו מואר"? נמקו את דעתכם/ן.
  4. האם אתם מצליחים/ות להמשיך להאמין בטוב הקיים בבני האדם כשאתם נתקלים/ות ברוע מוחלט?

לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להלחם בחושך עלינו להגביר את האורא.ד גורדון

ברוח דבריו של אהרון דוד גורדון, חשבו על גילויי הטוב שאתם רואים סביבכם בימים אלו? איזו יוזמה "מגבירה את האור"?

האם יש לכם רעיון ליוזמה שהייתם/ן רוצים להצטרף אליה, או ליצור בעצמכם/ן, על מנת להגביר את האור?


.

גבורה

גְּבוּרָה – שם עצם נקבה

1. כּוֹחַ, עֹז, תֹּקֶף, חֹזֶק.
2.
עֲלִילוֹת גְּדוֹלוֹת, מַעֲשֶׂה נוֹעָז.

 

"לֹא בְחַיִל, וְלֹא בְכֹחַ–כִּי אִם-בְּרוּחִי"

(זכריה פרק ד', פסוק ו')

ברוש | מילים: אהוד מנור

וַאֲנִי רָאִיתִי בְּרוֹשׁ
שֶׁנִּצָּב בְּתוֹךְ שָׂדֶה מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ
בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה
אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.

עַל צִדּוֹ נָטָה הַבְּרוֹשׁ
לֹא נִשְׁבַּר אֶת צַמַרְתוֹ הִרְכִּין עַד עֵשֶׂב.
וְהִנֵּה, מוּל הַיָּם
קָם הַבְּרוֹשׁ יָרֹק וַרָם.

הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ
מוּל אֵשׁ וַמַיִם.
הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ
עַד הַשָּׁמַיִם.
בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ אֵיתָן.
לוּ רַק נִתַּן וְאֶלְמַד
אֶת דַּרְכּוֹ שֶׁל עֵץ אֶחָד.

וַאֲנִי כְּמוֹ תִּינוֹק
שֶׁנִּשְׁבַּר וְלֹא יָכֹל מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ.
בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה
אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.

  1. קראו את ההגדרה המילונית של המילה 'גבורה' ונסו לחשוב מה הופך התנהגות מסוימת ל"מעשה גבורה"?
  2. התבוננו בציטוט מזכריה וחשבו מדוע בעצם הרוח עומדת אל מול הכוח? מה הקשר בין ניצחון הרוח לבין גבורה?
  3. קראו את השיר 'ברוש'. (ניתן לצפות בביצוע מיוחד שלו בסדרה "שקופים"). מהי דרכו של הברוש המתוארת בשיר? מה אפשר ללמוד ממנה? האם ניתן להגדירה כגבורה?
  4. שוחחו בזוגות: מול אילו סערות אתם ניצבים/ות כרגע? מתי אתם מרגישים/ות כמו הברוש בשיר? מתי חוויתם/ן נקודת שבירה? מה סייע לכם/ן להתמודד?

.

במאורעות השביעי באוקטובר ובמהלך המלחמה התגלו אנשים ונשים באומץ הלב שלהם/ן ובנכונותם/ן לסכן את חייהם/ן לטובת הצלת אנשים אחרים. לצד מעשי הגבורה הצבאית יוצאי הדופן, ישנן גם דרכים רבות נוספות בהן הגבורה התגלתה בקרב אזרחים.

התחלקו לקבוצות ומצאו מידע על כל אחד/ת מהגיבורות או הגיבורים הבאים (כל קבוצה מחפשת מידע על אדם אחר) ושתפו את שאר הכיתה – באיזה אופן הגבורה שלהם/ן באה לידי ביטוי?

 


.

נס

נֵּס

1. התרחשות על טבעית; פלא.
2. אירוע שסיכויי התרחשותו קטנים מאוד.
3. דגל

 

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵֽינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה:

(סידור, חנוכה, סדר ההדלקה)

ניסים שבשגרה / מאיה ויינברג

זֶה הֲרֵי לֹא פָּחוֹת מִנֵּס שֶׁהַבֹּקֶר קָם עַל מְקוֹמוֹ
מִתְקַיֵּם וּמַמְשִׁיךְ.
הָאֲדָמָה לֹא רוֹעֶדֶת, מְכוֹנַת הַכְּבִיסָה גַּם שׁוֹטֶפֶת
גַּם סוֹחֶטֶת, הַחַשְׁמַל זוֹרֵם בְּמַסְלוּלוֹ הַחֲשָׁאִי.
הַלֵּב לֹא קָרַס, הַבֶּטֶן לֹא פָּקְעָה
יוֹם חָדָשׁ אוֹזֵר אֹמֶץ וּבָא
עוֹמֵד לוֹ הַכֹּחַ לְצֵאת אֶל הַדֶּרֶךְ
יָכוֹל הָיָה לִהְיוֹת אַחֶרֶת
(אַתְּ זוֹכֶרֶת
וְנִזְהֶרֶת)

.

  1. על פי אחת מן הגדרות המילוניות של המילה נס, זו תופעה על טבעית או התרחשות שמבחינה הסתברותית סיכוייה להתקיים קטנים מאוד. האם חוויתם או שמעתם על מקרה של 'נס' שעונה על הגדרה זו.
  2. מידי שנה בחנוכה, אנו מברכים את אלוהים על הניסים שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. נסו להסביר למה הכוונה במילים המודגשות? האם הברכה הזו רלוונטית בעיניכם/ן גם לימים אלו? הסבירו.
  3. בשיר: ניסים שבשגרה, המשוררת מתייחסת לדברים 'רגילים' כאל נס. הביאו דוגמה וחוו דעתכם/ן מדוע היא רואה בהם נס?
  4. האם אתם/ן מזדהים עם התיאור בשיר, שכל זמן שיש שיגרה שחוזרת על עצמה זהו נס? נמקו עמדתכם/ן.
  5. בשתי השורות האחרונות בשיר המשוררת זוכרת ונזהרת. מה לדעתכם/ן היא זוכרת וממה היא נזהרת? מה חשוב לכם/ן לזכור מדי בוקר? וממה עליכם/ן להיזהר?
  6. האם בחנוכה השנה, לאור אירועי המלחמה המתמשכת, יש אפשרות להרגיש שגם בזמן הזה קורים ניסים? הביאו דוגמאות המחזקות את עמדתכם/ן.

.

משימת סיום:

שירים רבים בחג החנוכה מתארים את נס פך השמן / נס ניצחון המכבים. עבדו בקבוצות של 3-5 תלמידים/ות. בחרו את אחד משירי החג וחברו ללחן שלו מילים המתאימות לימים אלה ומשקפות את סמלי חג החנוכה. שירו לכיתה את מילות השיר שכתבתם/ן.

(מערך זה הוכן על ידי בלה אלישע, בי"ס לוי אשכול בלוד, רינה ניצן, אורט ע"ש נעמי שמר, גן יבנה וחנן ניצן, מקיף כללי עמית, ע"ש גוטווירט שדרות)

 

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics