שלוש המילים הטובות בדף זה הן חלק מפרויקט "מילה טובה" – מערכי הוראה קצרים לשימוש יומיומי – אשר נוצר בחודשים הראשונים שלאחר השבעה באוקטובר.
המערכים נבנו מתוך מחשבה שעיסוק קבוע במילה יומית נבחרת, באמצעות טקסט משמעותי, יאפשר לפתוח את הלב והראש לחיבור משותף ושיח מעמיק דרך אוצרות התרבות שלנו.
יחידות הלימוד הקצרות יכולות להתאים לפתיחת יום קצרה, לשעת מחנך, לשיחה מסכמת או כל שימוש אחר שתראו לנכון במהלך יום הלימודים, בלמידה מקוונת או בכיתה.
.
אוֹר 1. האנרגיה הקורנת בעזרת גלים אלקטרומגנטיים. 2. מקור האור: מאור 3. סמל וכינוי לכל דבר חיובי מזהיר, מהנה. |
"וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ"
(בראשית פרק א פסוק ד)
לילה / אלי אליהו
אֲנַחְנוּ כָּעֵת עַל חֶצְיוֹ הָאָפֵל
שֶׁל הַכּוֹכָב, בִּתִּי. וְאוּלַי בְּכָל זֹאת
אֶפְשָׁר לוֹמַר דָּבָר עַל הָעוֹלָם –
חֶצְיוֹ אָפֵל חֶצְיוֹ מוּאָר.
כָּךְ גַּם הָאָדָם, בִּתִּי,
כָּךְ גַּם הָאָדָם.
(מתוך "איגרת אל הילדים")
באירועי המלחמה שפרצה בשביעי לאוקטובר של שנת 2023 נחשפנו לרוע אנושי בסדר גודל שלא הכרנו. רוע אלים ואכזרי שהותיר תוצאות קשות, ומציאות מלאה בסבל וכאב. אבל מתוך המציאות החשוכה עלו גם גילויים רבים של אופטימיות, שהזכירו לנו גם את הטוב האנושי, ומעצימים את רוחנו.
לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להלחם בחושך עלינו להגביר את האורא.ד גורדון
ברוח דבריו של אהרון דוד גורדון, חשבו על גילויי הטוב שאתם רואים סביבכם בימים אלו? איזו יוזמה "מגבירה את האור"?
האם יש לכם רעיון ליוזמה שהייתם/ן רוצים להצטרף אליה, או ליצור בעצמכם/ן, על מנת להגביר את האור?
.
גְּבוּרָה – שם עצם נקבה
1. כּוֹחַ, עֹז, תֹּקֶף, חֹזֶק. |
"לֹא בְחַיִל, וְלֹא בְכֹחַ–כִּי אִם-בְּרוּחִי"
(זכריה פרק ד', פסוק ו')
ברוש | מילים: אהוד מנור
וַאֲנִי רָאִיתִי בְּרוֹשׁ
שֶׁנִּצָּב בְּתוֹךְ שָׂדֶה מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ
בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה
אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.
עַל צִדּוֹ נָטָה הַבְּרוֹשׁ
לֹא נִשְׁבַּר אֶת צַמַרְתוֹ הִרְכִּין עַד עֵשֶׂב.
וְהִנֵּה, מוּל הַיָּם
קָם הַבְּרוֹשׁ יָרֹק וַרָם.
הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ
מוּל אֵשׁ וַמַיִם.
הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ
עַד הַשָּׁמַיִם.
בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ אֵיתָן.
לוּ רַק נִתַּן וְאֶלְמַד
אֶת דַּרְכּוֹ שֶׁל עֵץ אֶחָד.
וַאֲנִי כְּמוֹ תִּינוֹק
שֶׁנִּשְׁבַּר וְלֹא יָכֹל מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ.
בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה
אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.
.
במאורעות השביעי באוקטובר ובמהלך המלחמה התגלו אנשים ונשים באומץ הלב שלהם/ן ובנכונותם/ן לסכן את חייהם/ן לטובת הצלת אנשים אחרים. לצד מעשי הגבורה הצבאית יוצאי הדופן, ישנן גם דרכים רבות נוספות בהן הגבורה התגלתה בקרב אזרחים.
התחלקו לקבוצות ומצאו מידע על כל אחד/ת מהגיבורות או הגיבורים הבאים (כל קבוצה מחפשת מידע על אדם אחר) ושתפו את שאר הכיתה – באיזה אופן הגבורה שלהם/ן באה לידי ביטוי?
.
נֵּס
1. התרחשות על טבעית; פלא. |
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵֽינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה:
(סידור, חנוכה, סדר ההדלקה)
ניסים שבשגרה / מאיה ויינברג
זֶה הֲרֵי לֹא פָּחוֹת מִנֵּס שֶׁהַבֹּקֶר קָם עַל מְקוֹמוֹ
מִתְקַיֵּם וּמַמְשִׁיךְ.
הָאֲדָמָה לֹא רוֹעֶדֶת, מְכוֹנַת הַכְּבִיסָה גַּם שׁוֹטֶפֶת
גַּם סוֹחֶטֶת, הַחַשְׁמַל זוֹרֵם בְּמַסְלוּלוֹ הַחֲשָׁאִי.
הַלֵּב לֹא קָרַס, הַבֶּטֶן לֹא פָּקְעָה
יוֹם חָדָשׁ אוֹזֵר אֹמֶץ וּבָא
עוֹמֵד לוֹ הַכֹּחַ לְצֵאת אֶל הַדֶּרֶךְ
יָכוֹל הָיָה לִהְיוֹת אַחֶרֶת
(אַתְּ זוֹכֶרֶת
וְנִזְהֶרֶת)
.
.
משימת סיום:
שירים רבים בחג החנוכה מתארים את נס פך השמן / נס ניצחון המכבים. עבדו בקבוצות של 3-5 תלמידים/ות. בחרו את אחד משירי החג וחברו ללחן שלו מילים המתאימות לימים אלה ומשקפות את סמלי חג החנוכה. שירו לכיתה את מילות השיר שכתבתם/ן.
(מערך זה הוכן על ידי בלה אלישע, בי"ס לוי אשכול בלוד, רינה ניצן, אורט ע"ש נעמי שמר, גן יבנה וחנן ניצן, מקיף כללי עמית, ע"ש גוטווירט שדרות)