/ תוכנית בארי

צא ולמד – דרכים בחינוך יהודי חווייתי

השתלמויות בארי תשפ"א

הכרות עם דרכי הוראה חווייתיות ושילובן בלימודי יהדות, ובהוראה בכלל

מטרות הלמידה

המאה ה-21 ואיתה מהפכת המידע מביאות איתן שינויים ואתגרים גדולים מאד לבית הספר ולמלאכת ההוראה. לעתים נראה שהמעמד של המורה כבעל הידע וכ-"מעביר החומר" הולך ומתערער, ויש האומרים שאף נהיה מיותר, או לכל הפחות נזקק לשינוי גדול. מן העבר השני, עדיין אין תחליף לשני דברים: הראשון הוא החוויה. חוויית הטבע שמחוץ לכיתה, חווית השיר, המנגינה, הסרט, המשחק והכתיבה – כל אלו עדיין כוחם במתניהם, והשפעתם על נפש האדם גדולה. השני הוא המסורת: המנהגים, הטקסטים, הלחנים ואף המקומות והמאכלים המסורתיים – כולם עדיין מצליחים לעמוד אל מול איתני הטבע והזמן, לעורר ענין, להעלות שאלות ותהיות, ולהוות כוח משיכה. תכנית הקורס באה לחבר בין ההוראה החווייתית ובין המסורת היהודית, ולתת כלים למורים – מתוך התנסות פעילה – לעשות שימוש במתודות חווייתיות בהוראת יהדות. יש לציין שמתודות אלו כוחן יפה לעוד שורה נוספת של מקצועות, ובראשם המקצועות ההומניסטיים, אך לא רק הם.

מטרות

  • מתן כלים להוראה חוויתית איכותית
  • התנסות בלמידה בית מדרשית, כטכניקה וכתפיסת עולם
  • גיוון דרכי ההוראה
  • היכרות עם ארון הספרים היהודי

תוכנית הקורס

5 מפגשים של 3 שעות אקדמיות (או בכל הרכב אחר, שישלים ל-30 שעות).
2 מפגשים של יום מלא במכון הרטמן (7 שעות אקדמיות כ"א)  = 14 שעות
סה"כ: 30 שעות.

בין הנושאים בהשתלמות

  • בית מדרש יוצר
  • לא על הטקסט לבדו: שימוש באמצעים תיאטרליים, צילום וקולנוע בכיתה
  • התנסות – מהו מקומה של החוויה בתהליך הלמידה?

פירוט התכנית

  1. בית הספר ובית המדרש – למידה משותפת וסדנה פותחת של זהות יהודית
  2. "רואים את הקולות" – סדנה בנושא קולנוע. איך משתמשים נכון במדיום הזה?
  3. השיחה והעדשה – איך להפוך את השיעור לסדנת צילום חווייתית ומלמדת.
  4. "אני לא יודע/ת לכתוב…" – כתיבה יוצרת; כל אחד יכול?
  5. תיאטרון זה כן משחק – משחקי תיאטרון ואיך אפשר ללמוד מהם
  6. איך לומדים בבית המדרש, ומה כל כך מיוחד בזה?
  7. פיוט, שירה ושורשים
  8. 2 ימי עיון במכון הרטמן – ימים פתוחים בחנוכה ובפסח

מטלת סיום הקורס

התנסות בכיתה באחת (או יותר) מהמתודות שהוצגו בקורס; תכנון, ביצוע ורפלקציה על ההתנסות.

ביבליוגרפיה

  1. יורם ורטה (עורך), "לימוד הלימוד", קריית טבעון, המדרשה באורנים, 2008.
  2. רפאל כהנא, "לקראת תיאוריה של בלתי-פורמאליות והשלכותיה ביחס לנעורים", בתוך ז' גרוס ו-י' דרור, חינוך כאתגר חברתי", תל אביב ורמת גן 2004, עמ' 151-131.
  3. נעמה צבר בן יהושע, "מגמות בהתחדשות היהדות החילונית", הערכה חינוך יהודי ותולדות החינוך, אוניברסיטת תל אביב 2009.
  4. מיכל רזניק-שפירא והדס זריז-רון, "תוכן ותהליך כדרך למידה של זהות אישית ויהודית, מסכת חיים, 20 שנה למדרשה באורנים, הוצאת הקיבוץ המאוחד והמדרשה באורנים, 2010.
  5. אליעזר שביד, היהודי הבודד והיהדות, עם עובד, תל אביב 1974.
עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics