הכרות עם דרכי הוראה חווייתיות ושילובן בלימודי יהדות, ובהוראה בכלל
מטרות הלמידה
המאה ה-21 ואיתה מהפכת המידע מביאות איתן שינויים ואתגרים גדולים מאד לבית הספר ולמלאכת ההוראה. לעתים נראה שהמעמד של המורה כבעל הידע וכ-"מעביר החומר" הולך ומתערער, ויש האומרים שאף נהיה מיותר, או לכל הפחות נזקק לשינוי גדול. מן העבר השני, עדיין אין תחליף לשני דברים: הראשון הוא החוויה. חוויית הטבע שמחוץ לכיתה, חווית השיר, המנגינה, הסרט, המשחק והכתיבה – כל אלו עדיין כוחם במתניהם, והשפעתם על נפש האדם גדולה. השני הוא המסורת: המנהגים, הטקסטים, הלחנים ואף המקומות והמאכלים המסורתיים – כולם עדיין מצליחים לעמוד אל מול איתני הטבע והזמן, לעורר ענין, להעלות שאלות ותהיות, ולהוות כוח משיכה. תכנית הקורס באה לחבר בין ההוראה החווייתית ובין המסורת היהודית, ולתת כלים למורים – מתוך התנסות פעילה – לעשות שימוש במתודות חווייתיות בהוראת יהדות. יש לציין שמתודות אלו כוחן יפה לעוד שורה נוספת של מקצועות, ובראשם המקצועות ההומניסטיים, אך לא רק הם.
מטרות
- מתן כלים להוראה חוויתית איכותית
- התנסות בלמידה בית מדרשית, כטכניקה וכתפיסת עולם
- גיוון דרכי ההוראה
- היכרות עם ארון הספרים היהודי
תוכנית הקורס
5 מפגשים של 3 שעות אקדמיות (או בכל הרכב אחר, שישלים ל-30 שעות).
2 מפגשים של יום מלא במכון הרטמן (7 שעות אקדמיות כ"א) = 14 שעות
סה"כ: 30 שעות.
בין הנושאים בהשתלמות
- בית מדרש יוצר
- לא על הטקסט לבדו: שימוש באמצעים תיאטרליים, צילום וקולנוע בכיתה
- התנסות – מהו מקומה של החוויה בתהליך הלמידה?
פירוט התכנית
- בית הספר ובית המדרש – למידה משותפת וסדנה פותחת של זהות יהודית
- "רואים את הקולות" – סדנה בנושא קולנוע. איך משתמשים נכון במדיום הזה?
- השיחה והעדשה – איך להפוך את השיעור לסדנת צילום חווייתית ומלמדת.
- "אני לא יודע/ת לכתוב…" – כתיבה יוצרת; כל אחד יכול?
- תיאטרון זה כן משחק – משחקי תיאטרון ואיך אפשר ללמוד מהם
- איך לומדים בבית המדרש, ומה כל כך מיוחד בזה?
- פיוט, שירה ושורשים
- 2 ימי עיון במכון הרטמן – ימים פתוחים בחנוכה ובפסח
מטלת סיום הקורס
התנסות בכיתה באחת (או יותר) מהמתודות שהוצגו בקורס; תכנון, ביצוע ורפלקציה על ההתנסות.
ביבליוגרפיה
- יורם ורטה (עורך), "לימוד הלימוד", קריית טבעון, המדרשה באורנים, 2008.
- רפאל כהנא, "לקראת תיאוריה של בלתי-פורמאליות והשלכותיה ביחס לנעורים", בתוך ז' גרוס ו-י' דרור, חינוך כאתגר חברתי", תל אביב ורמת גן 2004, עמ' 151-131.
- נעמה צבר בן יהושע, "מגמות בהתחדשות היהדות החילונית", הערכה חינוך יהודי ותולדות החינוך, אוניברסיטת תל אביב 2009.
- מיכל רזניק-שפירא והדס זריז-רון, "תוכן ותהליך כדרך למידה של זהות אישית ויהודית, מסכת חיים, 20 שנה למדרשה באורנים, הוצאת הקיבוץ המאוחד והמדרשה באורנים, 2010.
- אליעזר שביד, היהודי הבודד והיהדות, עם עובד, תל אביב 1974.