/ תוכנית בארי

לובשת מלכות – המשוררת אסתר שקלים

פעילות פתיחה לשיעור חברה או במסגרת "חיים בתוך סיפור" | כתבה: יעל ליפשיץ

לכבוד אסתר המלכה ממגילת אסתר – שיעור על המשוררת אסתר שקלים שמגיעה גם היא מפרס (איראן). שיעור קצר שמתאים כפתיחה לשיעור חינוך או לשיעור במסגרת "חיים בתוך סיפור".


אסתר שקלים. מקור: אסתר שקלים, ויקיפדיה
אסתר שקלים. מקור: אסתר שקלים, ויקיפדיה

אסתר שקלים נולדה באספהאן שבאיראן ב-1954 ועלתה לארץ עם משפחתה כשהייתה בת ארבע, בסוף שנות החמישים. שקלים מספרת כי בנעוריה התביישה מאד במוצאה המזרחי.

"גדלתי בתקופה שבה הייתה הגמוניה תרבותית שגרסה שכל דבר מזרחי הוא שם נרדף לטיפשות, לפרימיטיביות, ומזרחים הם אנשים שלא תרמו לעולם היהודי, לעצמם או לחברה הישראלית. ואם זה כך, למה שארצה להשתייך לעדות המזרח? התביישתי במוצא שלי. כלפי חוץ אמנם לא הפגנתי את זה – יש לי כבוד עצמי ויש לי גאווה – אבל כלפי פנים, רציתי למות מבושה." (מתוך ראיון באתר מקור ראשון)

בבית הספר, היא מספרת, לא למדו יצירות תרבותיות של יוצרים או סופרים מזרחיים ואף חלקם בבניית המדינה לא הודגש. למרות שהייתה תלמידה מצטיינת בתיכון ואף יושבת ראש מועצת התלמידים, הפער התרבותי שחשה בין התפיסות העדתיות, גרמו לה לא אחת לקונפליקטים בנוגע לזהותה. קונפליקטים אלה גרמו לה שנים רבות אח"כ לחקור את תרבות יהודי אירן ולחשוף את עושרה של המסורת התרבותית שלהם ושל קהילות ישראל נוספות.

הבירור הזהותי של אסתר שקלים לא נגע רק לפן העדתי, אלא גם לתפיסות עולם שנהגו במשפחתה ובעולם הדתי שממנו היא באה, תפיסות שלא נתנו מקום שווה לאישה ולא אפשרו לה לממש את יכולותיה ולתפוס מקום עצמאי בעולם. בשיריה מקיימת אסתר שקלים דיאלוג עשיר ולעיתים נוקב עם מקורות יהודיים מרובדים ובין היתר עם מקומה המסורתי של האישה המזרחית והדתייה. נראה כי זהותה כ"יהודייה, ישראלית, מזרחית ופרסייה" (על פי הגדרתה) , מוצאת לאחר שנים מקום נוח ומפויס יותר.

באחד משיריה מאירה שקלים את המהפך האישיותי שחל בדמותה של אסתר המלכה במגילה. היא מכנה אותה כ-אִמָּהּ שֶׁל מַלְכוּת, ומתארת את הנערה הפרסייה הצנועה שהפכה להיות מנהיגה ומובילה. בשיר זה היא מדגישה גם את המהפך האישי שעבר עליה בעצמה ואת "ביטויי המלכות" האישיים שלה.

פתיחת השיר לפניכם:

"דוֹחְתָרֶ נַגִ'יבּ"-
נַעֲרָה פָּרְסִיָּה, צְנוּעָה וּכְנוּעָה
כַּיָּאוּת
הָיִיתִי
אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ נִלְקַחְתִּי
צַו דּוֹדִי קִיַּמְתִּי
וְאֶת אֲשֶׁר עִמִּי לֹא הִגַּדְתִּי
וְדָבָר לֹא בִּקַּשְׁתִּי
צוֹפָה
מָה יֵעָשֶׂה בִּי

וְאָז יָדַעְתִּי
כִּי לָעֵת הַזֹּאת הִגַּעְתִּי לַמַּלְכוּת

וְנַהֲפוֹךְ הוּא
לֹא עוֹד הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי
מִמֶּנִּי
וְלֹא עוֹד אַחֲרִישׁ

אֶלְבַּשׁ מַלְכוּת
אֶת מָרְדְּכַי אֲצַוֶּה
וּדְבַר הַמַּלְכָּה
בְּמֵאָה עֶשְׂרִים וְשֶׁבַע מְדִינוֹת
אָרִיץ

ניתן לשמוע כאן את אסתר שקלים מספרת על חייה ועל יצירתה:

 

שאלה לדיון:

במגילת אסתר פרק ה' פסוק א' כתוב:

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת, וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית-הַמֶּלֶךְ הַפְּנִימִית, נֹכַח בֵּית הַמֶּלֶךְ.

  • מה זה אומר לדעתכם "ללבוש מלכות" עבור אסתר שקלים?
  • האם יש משמעות לביטוי זה גם בחייכם? איפה אתם "לובשים מלכות"?
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics