משך התוכנית: 30 שעות
מטרות
היכרות עם נושא ההוראה הבינתחומית, הבנת עקרונותיו, רכישת כלים להוראה ותכנון למידה בינתחומית (בעיקר סביב מקצועות הומניסטיקה), והכשרה להוראה כזו בבית הספר, וכן דיון בהבדל בין שיטה זו לבין השיטות האחרות המוכרות לנו.
נושאים עיקריים בהשתלמות
תקציר
ההוראה הבינתחומית הולכת ותופסת מקום בבתי הספר. הניסיון מלמד שבעיקר בגילאי התיכון יש צורך להמעיט בכמות המקצועות שאותם התלמידים לומדים במשך שעתיים או שלוש בשבוע (וכך נוצרים להם מקצועות רבים, ומערכת מבלבלת ולא מעמיקה), ולקבץ את המקצועות באשכולות למידה.
בעיני רבים יש להוראה הבינתחומית יתרון פדגוגי גדול, והיא דרך להגיע להוראה משמעותית יותר, כפי שאנחנו רוצים ומחפשים. זוהי דרך הוראה המגדילה את העניין של התלמידים בחומר הנלמד, עושה את החומר הזה לרלוונטי עבורם, וגם מחוברת טוב יותר לחדשנות הפדגוגית של המאה ה-21: רב-תחומיות, ריבוי תחומי ענין, שפע מידע, וחשיבה רב-ממדית.
עם זאת, עבור מורים רבים נדרש שינוי גדול, והבנה כיצד יוצאים מן הדיסציפלינה המקצועית, שחלקם כבר יודעים ללמד אותה היטב ומנוסים בה מאד, אל תחום חדש, שיש לו נגיעות גם לתחומים שהם אינם בגדר תחום ההתמחות של אותו מורה. השתלמות זו באה לחשוף את היתרונות שיש להוראה בינתתחומית, לתת כלים ליישום שלה, להבין את עקרונותיה, להתנסות בה, ולגבש דרך למידה והתנסות משותפת.
מטלת סיום
המשתתפים יתכננו ויעבירו יחידת הוראה רבעונית עבור צוות בית הספר אשר מושתת על יסודות הלמידה בקורס כולל עיצוב דרכי הערכה
ביבליוגרפיה נבחרת
מבנה ההשתלמות
מפגש מס' | תוכן | מושגים/רעיונות | סוג מפגש | משך |
1 | מושגים יסודיים בלמידה בינתחומית / רב-תחומית | רב-תחומיות, בינתחומיות, חוצה-תחום, על-תחומיות. בינתחומיות: מטרות, יתרונות ואתגרים |
פנים אל פנים | 3 שעות |
2 | מציאת תמה בבניית יחידה בינתחומית | מודל שבע ההכרעות, בניית ציר מרכזי | פנים אל פנים | 3 שעות |
3 | שאלות גדולות ומציאת שאלת עוגן | בינתחומיות: ידע ערכים ומיומנויות | פנים אל פנים / סינכרוני | 3 שעות |
4 | מקרי מבחן של בינתחומיות: קריאה וחילוץ עקרונות מרכזיים | פנים אל פנים – סינכרוני | 3 שעות | |
5 | מקרי מבחן של בינתחומיות: השראה מהתנסויות קיימות | פנים אל פנים – יריד בינתחומי | 3 שעות | |
6 | מקרי מבחן של בינתחומיות: בנייה של יחידה בהתבסס על עקרונות מרכזיים | אסינכרוני | 4 שעות | |
7 | סיור בינתחומי במרחב הגאוגרפי | דיסציפלינות פוגשות את ה"העולם שבחוץ". | פנים אל פנים | 3 שעות |
8 | מקרי מבחן של בינתחומיות: התנסות מעשית בהעברת יחידה ומשוב | פנים אל פנים | 3 שעות | |
9 | הערכה ומדידה | איך מעריכים ומודדים ידע בבניית תוכנית בינתחומית? | מפגש סינכרוני | 2 שעות |
10 | מפגש סיכום | פנים אל פנים – יריד תוצרים | 3 שעות |