/ תוכנית בארי

מחלוקת, ויכוח ודיאלוג – "שונאים סיפור אהבה"

לימוד לקראת יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, י"ב בחשוון

מבוא

התקופה שלפני רצח רבין, בשנת 1995 התאפיינה במתח ציבורי גובר והולך בחברה הישראלית. הסכמי אוסלו והתהליך המדיני עם הפלסטינים יצרו מחלוקת עמוקה בין תומכי המהלך למתנגדיו. ברחובות נערכו הפגנות סוערות, והשיח הציבורי הפך קיצוני, חריף, בוטה ואלים יותר ויותר. בהפגנות ובעצרות נגד רבין הונפו שלטים עם ביטויים קשים וגרפיקה בוטה, והיו מי שכינו אותו "בוגד". התקשורת דיווחה על עימותים מילוליים ופיזיים בין מפגינים, ורבים חשו שהמתח החברתי מגיע לרמות מסוכנות. האווירה הקשה הזו הגיעה לשיאה הטרגי ב-4 בנובמבר 1995, עם הרצחו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין.

לא ניתן להפריד בין מעשה הרצח עצמו לאירועים ולאווירה שקדמו לו. בימים אלה, כמעט שלושים שנה מאוחר יותר, החברה בישראל חווה שסע, פילוג והקצנה המזכירים לעיתים, את התקופה ההיא.

מחלוקת, דיאלוג וויכוח הם צורך אנושי וחברתי חיוני, הם אף "נשמת אפה" של הדמוקרטיה. בשיעור שלהלן נעסוק במתח הדק שבנסיון לשמר את המחלוקת והדיאלוג כך שיתקיימו, אך יאפשרו התפתחות, התקדמות ואולי אף התקרבות ולכידות – ולא שיסוע ופילוג המאיים על קיומה של החברה.
מהו דיאלוג? דִּיאָלוֹג (בעברית: דּוּ־שִׂיחַ או שיח) הוא שיחה הדדית בין שתי ישויות או יותר. מקורה של המילה ביוונית, והיא מורכבת משתי מילים: דיא = דרך; לוגוס = מילה או דיבור.

המושג "דיאלוג" משמש בשדות שונים ומגוונים של שיח – פילוסופיה, ספרות, דרמה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד. מדינה דמוקרטית מבקשת לקדם דיאלוג על מנת להתמודד עם השסעים החברתיים בתוכה מתוך הנחה שאלה עלולים להחליש אותה אף לאיים על קיומה, על ידי "פירוקה של החברה מבפנים".

שלטון דמוקרטי מקדם שיתופי פעולה, קואליציות ושותפויות, וכן מקדם פשרות על מנת להכריע בנושאים שנויים במחלוקת. כיום מוכר השימוש בדיאלוג כ'שיטה' של שיח שמטרתה להביא להסכמה, אך למעשה הדיאלוג אינו מקום נטול קונפליקטים, ולא הכול נעשה בו על מי מנוחות.

 

פעילות פתיחה

הדמויות המצוירות המופיעות בסרטון שלפניכם מנסות לחצות גשר. צפו בסרטון ונסו לדובב את הדמויות בהתאם לעלילה המתפתחת.

11

 

  • כיצד תאפיינו את הדיאלוג המתקיים בין שתי הדמויות הראשונות (דוב ואייל)? אילו יחסים מתקיימים ביניהן?
  • במה שונה מערכת היחסים בין זוג הדמויות הראשון לבין מערכת היחסים בין זוג הדמויות השני – הדביבון והארנב?
  • אילו מחירים אנו עלולים לשלם כשאנו נוהגים כמו האייל והדוב?
  • למה אנו זקוקים כדי להתנהל כמו הארנב והדביבון?
  • האם לצד הרווחים בהתנהלות זו אנו עלולים לשלם גם מחירים?
  • מבין שני סוגי הדיאלוג שמופיעים בסרטון, איזה סוג דיאלוג רווח יותר במרחב הכיתתי שלכם?

ההיסטוריה היהודית, וארון הספרים היהודי כולו, רצופים "דיאלוג" שמאופיין במחלוקות עזות ודיונים וביטויים חריפים שלעיתים "גלשו" למלחמות ומאבקים של ממש. משל קצר המתאר את הסיכון והריווח שנובע מתוך הויכוח נמצא במדרש שלפניכם:

אָמַר רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא: אֵין סַכִּין מִתְחַדֶּדֶת אֶלָּא בְּיָרֵךְ שֶׁל חֲבֶרְתָּהּ, כָּךְ אֵין תַּלְמִיד חָכָם [= יהודי מלומד ובקי במקורות] מִתְחַדֵּד אֶלָּא בַּחֲבֵרוֹ [= תלמיד חכם אחר].בראשית רבה ס"ט ב'

  • מה פירוש הביטוי "אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה"?
  • לאור ההסבר לשאלה הקודמת – איך תסבירו את הנמשל –"כך אין תלמיד חכם מתחדד אלא בחבירו"? איך לדעתכם זה קורה בתהליך לימוד של שני תלמידי חכמים?
  • מדוע לדעתכם נזקק רבי חמא בר חנינא לדימוי של השחזת סכינים לצורך תיאור יחסי שני תלמידי חכמים בלימוד? (מהם הרווח והסיכון בלימוד תוך ויכוח ומחלוקת?)

במקום אחר, בתלמוד הבבלי, מתוארת האווירה ומערכת היחסים הרצויה בין הלומדים במהלך לימוד תורה.

קיראו וענו על השאלות בהמשך.

אָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא: אֲפִילּוּ הָאָב וּבְנוֹ, הָרַב וְתַלְמִידוֹ, שֶׁעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה בַּשָּׁעַר אֶחָד – נַעֲשִׂים אוֹיְבִים זֶה אֶת זֶה. וְאֵינָם זָזִים מִשָּׁם עַד שֶׁנַּעֲשִׂים אוֹהֲבִים זֶה אֶת זֶה.תלמוד בבלי דף ל' עמוד ב'

  • מה לדעתכם.ן הפירוש "נעשים אויבים זה את זה" ואיך הם הופכים להיות "אוהבים זה את זה"?
  • מי מתווכח עם מי על פי התיאור בתלמוד? מה מאפיין את הצדדים החולקים?
  • האב נאבק ואף נעשה אויב לבנו, והרב – לתלמידו. צמדים אלו מאופיינים בשיגרה ע"י היררכיה. מה קורה להיררכיה זאת בשעת לימוד ומדוע?
  • כיצד ניתן, לדעתכם.ן, ללמוד משני הציטוטים (מהמדרש ומהתלמוד) על חיוניות הוויכוח והמחלוקת במהלך לימוד, ומה גורם לעימות להישאר בשליטה?
  • חישבו על ויכוח שהייתם חלק ממנו. מה גרם לכם להתלהט והאם משהו הרגיע אתכם? האם מישהו מהמתווכחים השתכנע?

לאורך ההיסטוריה הוגים רבים עסקו בחיוניות הוויכוח וריבוי הדעות כדרך בירור האמת או הנכון. הפילוסוף האנגלי ג'ון סטיוארט מיל ניסח במאה ה-19 את חשיבות חופש הביטוי ככלי חיוני לצורך החירות. קיראו את הפיסקה שלהלן מספרו והשיבו על השאלות:

אילו היו כל בני האדם מחזיקים בדעה אחת, ורק אחד היה מחזיק בדעה המתנגדת, גם אז לא היו הללו רשאים להשתיקו, כשם שלא היה אותו אחד רשאי להשתיק את שאר בני האדם אילו היה הדבר ביכולתו.
…השתקת דעה זו או אחרת גורמת רעה מיוחדת במינה, שעל ידי כך מקפחים את המין האנושי כולו: לא רק את הדור הקיים, אלא גם את הדורות שיבואו, ולא רק את המחזיקים באותה דעה, אלא גם את הכופרים בה. אם הדעה נכונה, כי אז שוללים מהם את ההזדמנות להחליף טעות באמת; ואם היא מוטעית, כי אז שוללים מהם טובת הנאה השקולה כמעט כנגד זו, כלומר, הכרת אמת בהירה יותר ותפיסת אמת ערה יותר, הנובעות מתוך התנגשות האמת בטעות.ג'ון סטיוארט מיל, על החירות, תרגם אריה סימון, עמ' 33-34, הוצאת מגנס, ירושלים תש"ם

  • מה דעתו של מיל על חשיבות הויכוח, לדעתכם.ן?
  • האם יש דעות היום בויכוח הציבורי בארץ על שלל נושאים שונים, שאינן לגיטימיות ושהייתם רוצים שישתיקו אותן?
  • מדוע בני אדם מעדיפים פעמים רבות שלא לשמוע דעות המנוגדות לדעתם?
כשהדיון מתלהט. הפגנה בתל אביב. צילום: מרק נימן, אוסף התצלומים הלאומי
כשהדיון מתלהט. הפגנה בתל אביב. צילום: מרק נימן, אוסף התצלומים הלאומי

בקבוצות קטנות (3-4) נסו לנסח שלושה כללים שיאפשרו מחלוקת וויכוח, אך ישמרו על הויכוח "בשליטה".

1.
2.
3.

 

שתפו את הכיתה בהצעות. האם ישנן הצעות דומות שעלו?

 

קראו את השיר של המשוררת הפינית אווה קילפי.

  • כיצד ניתן לדעתה של קילפי לשמור על הויכוח והמחלוקת כך שלא יקרעו את החברה?
  • האם הצעתם הצעה דומה בכללים שניסחתם.ן בפעילות הקודמת?

פעילות סיום

אילו יכולתם.ן לפגוש את אחת מהדמויות שפגשנו במהלך השיעור:

יוצר סרטון הגשר, רבי חמא בר חנינא (דימוי הסכינים המתחדדות) רבי חייא בר אבא (הלימוד כמאבק ואהבה), ג'ון סטוארט מיל (חופש הביטוי) או אווה קילפי

ואילו יכולתם לשאול אותם שאלה.

במי הייתם.ן בוחרים ומה הייתם.ן שואלים.ות?

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics