קריאה למתינות: מערכי שיעור לזמן הזה

מערכי לימוד של תוכנית "מן הבארות" להרגעת הרוחות ולקידום חיים משותפים. מנהל התוכנית: "כשהאבק יירד, נחזור מהוססים להיפגש ולדבר. נחזור כי חייבים, כי אנו מחויבים, כי אנו כאן יחד"

בשבוע וחצי האחרונים המדינה בוערת וזעם ניצת בערים המעורבות. בתוכנית "מן הבארות" של מכון הרטמן סבורים כי דווקא עכשיו חשוב לקרוא למתינות ולהיאחז בחיים המשותפים. התוכנית, המפגישה אנשי חיונך יהודים וערבים ללימוד משותף, מציעה מערכי שיעור לימים סוערים אלה.

מנהל התוכנית, איתי יבין, אמר: "אנו אנשי החינוך והקהילה, יהודים וערבים, כלי עבודתנו הם השיחה, הלימוד, המפגש, ההקשבה והדיבור. זו התשובה שלנו לקיצוניות ולשנאה. כעת כלי עבודתנו מכוסים באבק השינאה. כשהאבק יירד , נחזור מהוססים להפגש ולדבר. נחזור כי חייבים, נחזור כי אנו מחוייבים, נחזור כי אנו כאן יחד, נחזור כי מלחמה היא אסון שמוביל לכאב, נחזור כי אנו מאמינים שיהודים וערבים יכולים וחייבים לחיות יחד בשלום."

בתוכנית "מן הבארות" משתתפים אנשי חינוך מהחברה היהודית ומהחברה הערבית בישראל, הלומדים יחד מקורות מארונות הספרים של שתי החברות. מפגשי לימוד אלה מאפשרים שבירה של חסמים תרבותיים, חברתיים ודתיים, ותורמים לקידום חיים משותפים של שלום, מתוך ערכים של כבוד הדדי ושוויון.

להלן מערכי השיעור, ללימוד אקטואלי משתי התרבויות.

בקשה פשוטה – חסין מהנא

שירו של חסין מהנא הקורא לזכור שבני הדתות והלאומים השונים – כולם בני אדם.

לשיעור לחצו כאן

חיים משותפים כשיט משותף בספינה

מדרש רבה והקוראן ממשילים את הגורל המשותף של קהילה לשיט בספינה.

לשיעור לחצו כאן

אני ואתה – הרבי מקוצק ומחמוד דרוויש

על היחס לאחר והצורך במפגש. שני שירים.

לשיעור לחצו כאן

שנאה ואהבה – טהא מוחמד עלי ונלסון מנדלה

על החינוך כיוצר יחסים, ועל טבעה החולף של השנאה.

לשיעור לחצו כאן

לבנטיניות כפסיפס תרבויות – ז'קלין כהנוב

חידוש מושג הלבנטיניות כפסיפס תרבויות המאפשר שפה לחיים משותפים.

לשיעור לחצו כאן

כף היד – ויסלבה שימבורסקה, יהודה עמיחי ואדוניס

כף היד והאפשרויות הגלומות בה.

לשיעור לחצו כאן