היכרות עם לוח השנה העברי ישראלי על חגיו ומועדיו מתוך אספקלריה ערכית
מאז ימי המקרא מבטאים חגי ישראל ומועדיו מגוון של ערכים בחיי היחיד וכלל ישראל. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל הורחבו והשתנו תכניהם של המועדים המקראיים והתווספו אליהם ימי חג וזיכרון חדשים כמו חנוכה, עשרה בטבת ותשעה באב. לאחר קום המדינה, הוספו במהלך שנות קיומה ימי זיכרון, חג העצמאות וימים מיוחדים. לוח השנה העברי מזמן עיסוק ערכי, תרבותי וחברתי ובכוחו לחבר בין עבר, הווה ועתיד. לנוכחותו בחיינו יש משמעות מכרעת על עיצוב זהות יהודית ישראלית. אנו חיים בעולם פוסט מודרניסטי בו תהליכים של חינוך בכלל ועיצוב זהות יהודית בפרט אינם חד משמעיים ופועלים בתוך שדות מורכבים ואף סותרים. לוח השנה העברי מהווה עוגן המכתיב אורחות חיים, תפיסות נרטיביות ומאפשר שיח ערכי באמצעותו ניתן לעורר דיון בסוגיות של זהות, הזדהות והשתייכות לתרבות יהודית פלורליסטית.
השתלמות זו תהווה מסגרת לימודית וחווייתית למשתתפיה. תאפשר לימוד מקורות מגוונים של תולדות החג, מקורותיו וגלגוליו. במהלכה נתוודע לתפיסות העולם והעמדות המתלוות לחגים ולמועדים ולשינויים החלים בהם מעת לעת. נבחן כיצד הלוח העברי עשויי להוות עבורנו השראה לעיצוב משמעותי ולקיחת אחריות על הזמן בחיינו. השתלמות זו תהווה מסגרת לימודית וחווייתית למשתתפיה ותאפשר לימוד מקורות מגוונים של תולדות החג, מקורותיו וגלגוליו, ודרכים לביטוי אווירת החג במגוון דרכים בחיי בית הספר.
בכל מפגש השתלמות יודגשו שני תהליכים הכרוכים זה בזה- תהליך אישי לבירור ועיצוב זהות יהודית ישראלית בהשראת לוח השנה העברי לצד תהליך מקצועי ליישום התובנות הללו במסגרת החינוכית של ביה"ס.
מחנכים, חדר-מורים
בית-ספרית
יסודי/חט"ב
9 מפגשים של 3 שעות אקדמיות (או בכל הרכב אחר, שישלים ל-30 שעות).
מפגש במכון הרטמן
בניית מערך שיעור כפול על חג או מועד שלא נלמד בהשתלמות, או הרחבה נוספת על חג שנלמד מנקודת מבט של ערך מרכזי אחר.
המערך יכלול פתיחה עיונית המציגה את הרקע, גלגולו של החג, הערך המרכזי שנבחר ואת ההקשר להוראתו, ובהמשך תוצג הצעה למהלך הוראה, שיעשה שימוש מושכל בכלים ובתכנים שונים שנרכשו בהשתלמות וכן בכלים מתאימים נוספים לבחירת הכותב.
רצוי לשלב בשיעור גם מרכיבים של העשרה מסוגים שונים (חזותית, מוזיקלית, משחק וכד').
בסיום יש מקום לכתוב משוב, אם השיעור הועבר בפועל.
יש להוסיף רשימה ביבליוגרפית, כמקובל.
נספחים במידת הצורך (דף מקור, דף עבודה, מצגת וכד')
בהתאם להנחיות משרד החינוך, העבודות הן אישיות.
בשער העבודה יירשמו באופן ברור הפרטים הבאים:
א. שם ההשתלמות, והסמל הפדגוגי שלה.
ב. שם המוסד שבו התקיימה ההשתלמות וכתובתו.
ג. נושא העבודה.
ד. שם מגיש העבודה + ת.ז.
ה. שם בודק העבודה.
ו. שם רכז ההשתלמות או מנהל המוסד.
ז. תאריך ההגשה.