/ תוכנית בארי

הכל אני יכול בחופש הגדול

אז מה אנחנו הולכים לעשות עם עצמנו בחופש הזה? | כתבה: יעל גרוס רוזן

בטלה בעד ונגד

החופש הגדול מתקרב. בקרוב ייצאו כל הנערים מבית הספר, וכל אחד מהם יצטרך למצוא לעצמו עיסוקים אחרים בחודשיים הקרובים. ההזדמנויות רבות, וגם הפיתויים. עבודה או שינה? ים או מלצרות? חו"ל או חולון? ואיך הבחירות של הנערים מסתדרות עם הרצונות של ההורים?

בשיעור זה ננסה לבחון מה היחס הנכון בין בטלה ומעשה בחיי היום יום בכלל ובחופש הגדול בפרט. האם הבטלה באמת רעה, והמעשה טוב? איך נכון לחלק את היום במהלך חופשת הקיץ כך שיהיו בו גם בטלה וגם מעשה?

חלק ראשון – בטלה או מעשה?

לפניכם חמישה מקורות המתייחסים לבטלה ולמעשה. נסו לשער איך כל מקור היה מחלק את היום? עם מי אתם מסכימים?

הערה למורה: אין אפשרות להספיק את כל המקורות בשיעור אחד. אפשר לחלק לקבוצות, וכל קבוצה תחקור מקור אחד. אפשרות נוספת היא ללמוד רק מקור אחד לכל עמדה (בשבח הבטלה או בשבח המעשה). אפשר גם להשתמש בהרצאת Ted כפתיחה לדיון בעד ונגד "זמן מת" או "זמן ללא פעילות", ולראות אם הדעות העולות בדיון תקפות גם לגבי חופשה ארוכה.

1. תנו לנמנם | דורון טלמון (בביצוע להקת ג'ין בורדו)

תנו, תנו לנמנם,
ראש שחולם שומר על שפיות.
תנו, תנו לנמנם,
ללב משתלם וגם לאנושות.

לחצו כאן לכל המילים.

2. היה לנו אוצר סמוי של פנאי | זלדה (בביצוע חוה אלברשטיין)

הָיָה לָנוּ אוֹצָר סָמוּי שֶל פְּנַאי
עָדִין כַּאֲוִיר הַבֹקֶר.
פְּנַאי שֶל סִפּוּרִים, דְּמָעוֹת, נְֹשיקוֹת
וְחַגִּים.
פְּנַאי שֶל אִמָּא, סַבְתָּא, וְהַדּוֹדוֹת
יושְבוֹת בְּנַחַת בְּסִירָ‏ה‏
שֶל זִיו,
שטוֹת אַט-אַט
בְּדוּגִית הַֹשָלוֹם
עִם הַיָרֵחַ וְעִם הַמַּזָלוֹת.

3. איך שיעמום יכול להוביל לרעיונות הכי מבריקים?

הרצאת "טד" של Manoush Zomorodi שעוסקת ביצירתיות שניתן להשיג כאשר מתנתקים מהטלפון הסלולרי ומשתעממים.

4. אהוב את המלאכה

שְׁמַעְיָה אוֹמֵר, אֱהוֹב אֶת הַמְּלָאכָה
משנה, מסכת אבות, פרק א', משנה י'

נאמר במשנה 'אהוב את המלאכה', מדוע? התשובה רמוזה בפירושו של רבי עובדיה מברטנורא למשנה: "אפילו יש לו במה להתפרנס, חייב לעסוק במלאכה, שהבטלה מביאה לידי שעמום". המשנה ממליצה לעסוק במלאכה כלשהי ללא קשר לצורכי הפרנסה אלא לשם תעסוקה, למנוע חיי בטלה.

5) אם לא תעבוד איך תנוח? | גיל קופטש

"שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַה' כָּל-הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת" (שמות לא, טו).

השבת. המצאה מופלאה. אחת המתנות הגדולות שהביאה היהדות למין האנושי. והפסוק הנ"ל בפרקנו הוא פסוק ידוע ומפורסם ביותר ותמיד מובא בהקשר של איסור עבודה בשבת.  רוב הפרשנויות לאורך הדורות נסובו על איזו מלאכה מותרת בשבת ואיזו לא. אבל רובם מזניחים את חלקו הראשון של הפסוק. שהוא חלק שאינו פחות חשוב. לפני שנחים ביום השביעי, יש לעבוד ששה ימים.

יש פה מצוות עשה ברורה. לפי הפשט, אדם חייב לעבוד ששה ימים בשבוע. לתת עבודה. להתפרנס מעבודתו, תהא אשר תהא. כיצד זה קרה שגדולי היהדות נדרשו תמיד ודרשו את חלקו השני של הפסוק ושכחו את חשיבות המלאכה? מלאכת הכפיים, הפרנסה בכבוד? ואולי להיפך? הם בכלל לא שכחו. אולי בשבילם זה היה מובן מאליו?

לאנשי הרוח הגדולים, הרבנים הענקיים, הייתה גם עבודה כזו או אחרת שהיו מתפרנסים ממנה. הרמב"ם היה רופא. רבי יוחנן הסנדלר היה סנדלר. האר"י הקדוש היה אמנם קדוש אבל בשעות העבודה הוא היה סוחר אריגים. הייתה לו דלת של עסק לפתוח, כל בוקר, לפני שפנה לעסוק בתורה. אז מאין הגיעה דרך המחשבה הזו שיציאתם של בני הישיבות לשוק העבודה, כמוה כגזרה על עולם התורה?

הרי כבר אמרו חז"לינו, מי שאינו מלמד את בנו מלאכה כאילו מלמדו לִסטות. להיות לִסטים. גזלן. שודד. אוכל חינם.גיל קופטש, יום עבודה של אלוהים, 929

חלק שני – מה אתם הייתם עושים?

לפניכם מספר דילמות שיכולות להתעורר במהלך החופש הגדול לקראתו. כל קבוצה תקבל דילמה, תדון בה, תמצא כמה שיותר טיעונים לטובת כל אחד מן הצדדים, ולבסוף תמחיז את הדילמה בפני הכיתה עם ההכרעה שהקבוצה הסכימה עליה.

בדיון המסכם נבדוק:

  • האם אנחנו מסכימים עם המסקנה של הקבוצה שהציגה?
  • אילו טיעונים נוספים אפשריים?
  • מה מוכר לתלמידים מהבית?
  • אילו דילמות לא עלו וכדאי לחשוב עליהן?

דילמה ראשונה – לעבוד?

  • עמדה א – נכון שהילד שלנו רק סיים כיתה ז, ויש לנו כסף לממן לו בילויים בחופש – בעיני יותר חינוכי שהילד ימצא לעצמו עבודה ויעשה משהו מועיל ויממן את עצמו.
  • עמדה ב – הילד בסך הכל בן 13,הוא ילד טוב. יש לנו כסף למה שלא ניתן לילד פשוט ליהנות מהחיים ולנוח?

דילמה שניה – שכר שטיפת כלים?

  • עמדה א – אסור לילדים מתחת לגיל 14 לעבוד אצל מעסיקים. בואו נשלם לילד על משימות בבית כמו ניקוי הרכב, עבודה בגינה או אחריות על הוצאת הזבל.
  • עמדה ב – עבודות הבית זה לא משהו שמשלמים עליו. זה חלק מלחיות בבית, כמו שההורים לא מקבלים כסף על בישול ארוחת צהריים.

דילמה שלישית – לעבוד או ללמוד?

  • תלמידה – מצאתי עבודה מצויינת בתחום שמעניין אותי. התחלתי כעבודת קיץ וכעת אני חוזרת ללימודים ולא מצליחה לתת את כמות המשמרות שרוצים ממני. אולי אפסיק ללמוד? בכל מקרה אני תלמידה בינונית מאוד, ולא אלך לאוניברסיטה, ואני מתקדמת יפה במקצוע גם בלי בגרות.
  • המורה – כבר שנתיים אני משקיעה בך את כל מה שיש לי כדי שתתקדמי בלימודים, תרכשי השכלה ותצאי מהתיכון עם בגרות – הראשונה במשפחתך! כרגע את יכולה להתקדם בלי בגרות אבל בעתיד יהיו לך פחות אפשרויות בלי בגרות, בבקשה אל תפסיקי ללמוד.

דילמה רביעית – מי העובד המועדף?

בעל עסק – יש לי מקום עבודה אחד ושני מועמדים.

  • המועמד הראשון צעיר יותר ופחות מנוסה, ועל פי חוק מותר לי להעסיק אותו מעט מאוד שעות אבל אני מכיר אותו והוא זקוק לכסף לפרנסת המשפחה שלו.
  • המועמד השני יעלה לי יותר אבל יכול לעבוד יותר שעות והוא יותר חזק פיזית. הוא עובד כדי לחסוך לבילויים בקיץ. מקווה מאוד שהוא יתמיד.

דילמה חמישית – ישן ביום, עובד בלילה

  • ההורים – הבן שלנו החליף יום בלילה. כל הלילה הוא מבלה ומסתובב עם החברים בחוץ. וכל היום הוא ישן. אנחנו מודאגים מזה שהוא לא נמצא בשום מסגרת, שבלילה יותר קל להתפתות לעשות שטויות ולהסתבך, וגם מזה שהוא בכלל לא נמצא איתנו בבית ובמשפחה – הוא כל הזמן ישן.
  • הבן / הבת – הכי כיף בקיץ, אין לי אף אחד על הראש לא מורים ולא הורים, אני ממש בחופש – כל הזמן הוא שלי לשוטט, להיות עם חברים, להשתחרר קצת מהמסגרת. אני לא בבית אז אני גם לא חייב/ת לרחוץ כלים או לעזור בקניות, תסמכו עלי שלא אסתבך. אני פשוט אהנה לבלות ולישון – אנחנו עדיין צעירים – אם לא עכשיו, אימתי?

דילמה שישית – תעשה משהו עם החיים שלך!

  • הבן -לא משעמם לי. אני מתקשר עם אחרים ברשתות החברתיות, אפילו קורא קצת. שמע מוזיקה עושה ספורט וישן הרבה. מה רע?
  • האם – חודשיים שהילד עסוק רק בעצמו. אני לא צריכה שהוא יעבוד, אין לי בעיה לממן לו את הבילויים ואפילו הבטחנו טיול לחו"ל כי הוא תלמיד ממש טוב. אבל שיסתכל מסביב – יש כל כך הרבה אנשים שזקוקים לעזרה, לתמיכה, שישים לב ולפחות יקח על עצמו התנדבות פעם בשבוע.

דילמה שביעית – התנדבות או עבודה?

  • הבת – אני מתה על החופש הגדול. זה הזמן לבלות כל רגע פנוי בצופים – עם חברים, טיולים, פעולות, מחנ"ק… זה הזמן לבלות לתכנן את שנה הבאה, ליהנות מזה שאנחנו בשכבת הבוגרים.
  • האב – הצופים זה נחמד, ואני ממש מעריך את זה שילד לא נמצא כל היום מול מסך, אבל למה שלא יצא קצת לעבוד, החיים זה לא רק טיולים וערכים. החיים האמיתיים זה מסגרת, עבודה, ולהרוויח קצת.

דילמה שמינית – הגיל שאפשר להתחיל

ועדת הכנסת לזכויות הילד מתלבטת על הגיל הראוי בו נכון לאפשר לילדים לעבוד.

  • צד א טוען שמגיל 13 ואפילו פחות, אפשר ורצוי להתחיל לעבוד במהלך חופשות במספר שעות מוגבל עבור שכר מינימום. זה ימנע מילדים שעמום בטלה ומעשי וונדליזם וכיוצ"ב.
  • צד ב טוען שילדים לא צריכים לעבוד, שהגיל הצעיר הוא פתח רציני לניצול, ושילדים זקוקים גם לזמן פנוי. ראוי שהמדינה תסייע ביצירת מסגרות מתאימות לילדים בחופשה, ותדאג שצריכה של תרבות, אמנות ואפילו פעילות טבע תהיה נגישה, זולה ופתוחה לכולם מטעם המדינה.

סיכום בקבוצות:

כל קבוצה תחבר ותציע 10 דברות לחופשה מוצלחת. מומלץ להיעזר בתחיליות כמו "כבד" "זכור" ואפילו "לא".

  • איפה כדאי לתלות את עשרת הדברות לחופשה?
  • בדומה לנאמר "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" (תהילים ט"ז, ח') – מי צריך להחזיק את הדברות לנגד עיניו? (ההורים? הנערים? המעסיקים?)
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics