חג השבועות הוא הזדמנות מצוינת לקיים אירוע שיא בבית הספר, בישורת האחרונה שבין חופשת הפסח לחופשת הקיץ.
סוף שנת הלימודים הוא זמן סיכום, בו ניתן לאסוף ולהציג תוצרים, תוך מתן תנופה לעשייה החינוכית גם בשנת הלימודים הבאה. לימוד בסגנון בית מדרש, כחלק מההכנות לחג מתן תורה, מציע לצוות ההנהלה והריכוז החברתי של בית הספר אפשרות ליצור תהודה ציבורית לעשייה החינוכית בבית הספר, תוך יצירת מפגש ייחודי וחווייתי בין מורים, הורים ותלמידים.
לתיקון שבועות מספר מטרות עיקריות:
להלן מודלים לקיום בית-מדרש שבועות משני בתי ספר:
הלימוד
טווח זמן סביר: עד שעה וחצי (כולל החלוקה וכו'). לימוד נטו של 45 דק' עד שעה. בכל קבוצה כ 20- משתתפים, שיתחלקו לחמש קבוצות של כ 4- לומדים בחברותא.
מומלץ להבטיח חלוקה שוויונית בין הקבוצות השונות. אפשר לקיים רישום מראש לפי נושאים בכניסה, וכן לא לציין מראש מי מנחה כל קבוצה.
כדאי לפתוח את הלימוד בשאלה מניעה או בסיפור אישי.
בחברותות המצומצמות כדאי לקיים תחילה סבב היכרות שבו כל משתתף מביא חוויה אישית וכד' (מורים, הורים, תלמידים).
מומלץ לא להביא יותר מ 5- מקורות בכל דף לימוד. אין צורך להעמיס. יש מקום לאפשר שיחה חופשית ונינוחה. ניתן לנסח שאלה זהה לקבוצות השונות, שיחתמו את הלימוד ויהוו גורם מרכז.
הנושאים בהם עסק הלימוד בגבעת ברנר:
תיקון שבועות המיועד לתלמידי שכבה י' והוריהם מתחיל בקיום "יום הפוך" – בבוקר לא מתקיימים לימודים בבית הספר. ההשתתפות באירוע תיקון-ליל שבועות בערב היא חובה לתלמידים.
בית המדרש מתקיים בהפקת תלמידי מחשבת ישראל, אשר נחלקים לקבוצות אחריות (תפאורה, הגברה, תוכן וכו').
האירוע עצמו בנוי מתחנות – בכל תחנה מתקיים לימוד של שעה. כל אחד מהמשתתפים עובר בשלוש תחנות (שלוש שעות לימוד בסך הכל).
הערות כלליות
כדאי לשים לב ליחס שבין ההשקעה בהפקה ובין התועלת והרווח של האירוע. כדאי לשקול ריכוז ההשקעה ושיתוף פעולה בין בתי ספר שונים.
הפקה:
קביעת תאריך; היערכות זמן רב מראש ועיצוב סקיצה לתכנית.
יש לפעול בשני תחומים עיקריים:
שיתוף תלמידים הן בחלק הלימודי והן בהתארגנות יהווה גורם למחויבות.
הנושא שבו עסק הלימוד בקריית החינוך ע"ש בן גוריון:
היחס לאישה בעקבות מגילת רות.