/ תוכנית בארי

מודלים של בתי-מדרש לשבועות

איך עושים בית מדרש בליל שבועות | ריכז: עמית אלון

חג השבועות הוא הזדמנות מצוינת לקיים אירוע שיא בבית הספר, בישורת האחרונה שבין חופשת הפסח לחופשת הקיץ.

סוף שנת הלימודים הוא זמן סיכום, בו ניתן לאסוף ולהציג תוצרים, תוך מתן תנופה לעשייה החינוכית גם בשנת הלימודים הבאה. לימוד בסגנון בית מדרש, כחלק מההכנות לחג מתן תורה, מציע לצוות ההנהלה והריכוז החברתי של בית הספר אפשרות ליצור תהודה ציבורית לעשייה החינוכית בבית הספר, תוך יצירת מפגש ייחודי וחווייתי בין מורים, הורים ותלמידים.

לתיקון שבועות מספר מטרות עיקריות:

  1. קיומו של אירוע שיא. סוף השנה – הוא זמן סיכום, איסוף תוצרים ומתן
    תנופה לשנה הבאה.
  2. דרך נוספת ליצירת תהודה ציבורית לעשייה החינוכית של בתי הספר
    ותכנית בארי.
  3. יצירת אירוע בעל אפקט רחב בבית הספר (תלמידים, הורים, מורים):
    תחושה של מהלך רחב היקף ולא רק של לימודי יהדות בכיתות.
  4. יצירת מפגש בין בתי ספר ואוכלוסיות שונות.

להלן מודלים לקיום בית-מדרש שבועות משני בתי ספר:


מודל גבעת ברנר:

  1. חלק טקסי:
    שירים, הסבר כללי, דברי פתיחה, אפשרות לשיעור קצר.
  2. סרט
    למשל, מרכבה ירוקה (באתר VOD יהודי) או פרק (או חלק מפרק) מהסדרה של רונאל פישר "עשרת הדברות". יש גם אפשרות להצגת יצירות ביכורים שהוכנו בידי התלמידים (סרטים, הצגות, וכו').
  3. לימוד בחברותות.
    התייחסות לסרט + נושא מרכז.
  4. קפה ועוגה, כיבוד
  5. הופעה, שירה בציבור או כל פעילות חווייתית אחרת.

הלימוד
טווח זמן סביר: עד שעה וחצי (כולל החלוקה וכו'). לימוד נטו של 45 דק' עד שעה. בכל קבוצה כ 20- משתתפים, שיתחלקו לחמש קבוצות של כ 4- לומדים בחברותא.
מומלץ להבטיח חלוקה שוויונית בין הקבוצות השונות. אפשר לקיים רישום מראש לפי נושאים בכניסה, וכן לא לציין מראש מי מנחה כל קבוצה.
כדאי לפתוח את הלימוד בשאלה מניעה או בסיפור אישי.
בחברותות המצומצמות כדאי לקיים תחילה סבב היכרות שבו כל משתתף מביא חוויה אישית וכד' (מורים, הורים, תלמידים).
מומלץ לא להביא יותר מ 5- מקורות בכל דף לימוד. אין צורך להעמיס. יש מקום לאפשר שיחה חופשית ונינוחה. ניתן לנסח שאלה זהה לקבוצות השונות, שיחתמו את הלימוד ויהוו גורם מרכז.

הנושאים בהם עסק הלימוד בגבעת ברנר:

  1. היבטים שונים של חג השבועות (צדק וצדקה, גיור, מתן תורה)
  2. עשרת הדברות (לימוד יסודי של דיבר אחד בכל אחת מהקבוצות)
  3. ארץ ישראל (כהמשך לנושא השנתי של בית המדרש – "למה לא אוגנדה?", ארץ ייעוד או ארץ מולדת?, בין ירושלים לתל-אביב).

מודל קריית החינוך ע"ש בן גוריון (רופין)

תיקון שבועות המיועד לתלמידי שכבה י' והוריהם מתחיל בקיום "יום הפוך" – בבוקר לא מתקיימים לימודים בבית הספר. ההשתתפות באירוע תיקון-ליל שבועות בערב היא חובה לתלמידים.

בית המדרש מתקיים בהפקת תלמידי מחשבת ישראל, אשר נחלקים לקבוצות אחריות (תפאורה, הגברה, תוכן וכו').

האירוע עצמו בנוי מתחנות – בכל תחנה מתקיים לימוד של שעה. כל אחד מהמשתתפים עובר בשלוש תחנות (שלוש שעות לימוד בסך הכל).

הערות כלליות
כדאי לשים לב ליחס שבין ההשקעה בהפקה ובין התועלת והרווח של האירוע. כדאי לשקול ריכוז ההשקעה ושיתוף פעולה בין בתי ספר שונים.

הפקה:
קביעת תאריך; היערכות זמן רב מראש ועיצוב סקיצה לתכנית.

יש לפעול בשני תחומים עיקריים:

  1. תחום ארגוני: מקום, תאורה, הגברה, הזמנת הופעות (או עבודה עם תלמידים מופיעים), הערכה נכונה של מספר המשתתפים הצפוי; פרסום, כיבוד, אבטחה? הסעות הביתה לתלמידים? (אפשר להקדים את הפעילות) ועוד. רצוי להשקיע מראש בקישוט וחזות הכיתות.
  2. תחום לימודי: בחירת נושא, עיצוב דפי מקורות, הכשרת מנחים (מורים,
    תלמידי מנהיגות או תלמידי מגמה), חלוקה לחדרים ולקבוצות מגוונות.

שיתוף תלמידים הן בחלק הלימודי והן בהתארגנות יהווה גורם למחויבות.

הנושא שבו עסק הלימוד בקריית החינוך ע"ש בן גוריון:
היחס לאישה בעקבות מגילת רות.

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics