/ תוכנית בארי

על שמיטה ורכושנות

לוותר על מה ששייך לנו. שיעור שביעי בסדרת השיעורים לשנת השמיטה | כתב: אילון אידלשטיין

על שמיטה ורכושנות

מבוא

מצוות השמיטה קוראת לאדם לעשות דבר שאינו פשוט כלל וכלל מן הבחינה הרגשית – לוותר על דבר שלכאורה שייך לו. בעל האדמה צריך לשמוט [לוותר, לעזוב] את אדמתו ויבוליו בשנה השביעית, אדם שהלווה כספים צריך לשמוט את הסכומים שחייבים לו בשנה השביעית.

בעולם שבו האדם תלוי ברכושו על מנת לשרוד, ויותר מכך, לא פעם הוא נמדד על ידי הסביבה החברתית על פי הרכוש שיש או שאין ברשותו, הרי שזו מצווה שדורשת הרבה תעצומות נפש מן המקיים אותה:

"גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ" (תהילים קג, כ).
"במה הכתוב מדבר?
אמר רבי יצחק: בשומרי שביעית הכתוב מדבר.
בנוהג שבעולם אדם עושה מצווה ליום אחד, לשבת [לשבוע] אחת, לחודש אחד…
וזה [השומר שמיטה] רואה שדהו בור [בלא חריש וזריעה] ושותק.
יש לך גיבור גדול מזה?!"על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה א, א

  • מהו הרעיון העומד מאחורי אותה דרישה לוותר על מה שלכאורה שייך לנו?
  • איזו גישה לרכוש מסתתרת מאחורי מצוות השמיטה?
  • האם גם בימינו, בעידן הצריכה והכלכלה החופשית, אנו מוגדרים על פי הרכוש שיש או שאין ברשותנו?
  • כיצד משפיע עלינו, בחיי היומיום, האופן שבו אנו מתייחסים לרכושנו?

בשיעור להלן ננסה לבחון שאלות אלו דרך מקורות ישנים וחדשים. דרך לימוד המקורות ננסה לבחון את עצמנו ואת האופן שבו אנו מתייחסים לרכוש שיש ברשותנו.

בדף הלימוד שלושה נושאים:
1) השמיטה כוויתור על קניין ובעלות מוחלטת.
2) היכולת להגדיר מה שייך לי ומה אינו שייך לי.
3) מצוות "לא תחמוד" ותרבות הצריכה.

פעילות פתיחה: "אני רוצה גם"

  • תחילה נצפה בקליפ של שירו של יהודה פוליקר "אני רוצה גם". האזינו לשיר, וחשבו:
  • מהו המסר שפוליקר מנסה להעביר בשיר?
  • נגד איזו גישה לחיים השיר יוצא?
  • מה בעצם הבעיה בגישה זו? מה חסר בה לדעתכם?

11

אני רוצה גם – לחצו כאן למילים | מילים: יהודה פוליקר ויעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר


דף הלימוד – על שמיטה ורכושנות
לחצו כאן לדף הלימוד


משימת סיכום

בחרו אחת משלוש המשימות הבאות ובצעו אותה:

  1. ציירו איך נראה עולם ששליט בו העיקרון "לא תחמוד", ולצדו איך נראה עולם שהעיקרון השליט בו הוא "תחמוד!"
  2. נסו לתאר בכתיבה יוצרת איך נראה עולם שבו שליט העיקרון "לא תחמוד", לעומת איך נראה העולם ההפוך, העונה לצו: "תחמוד!"
  3. נסו ליצור מצגת המשכנעת שכדאי יותר שלא לחמוד, ולעומת מצגת המשכנעת שכדאי לחמוד ולחמוד.
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics