ביום ראשון, 21.3, ח' בניסן תשפ"א התקיים יום-פתוח פסח של תוכנית בארי בכותרת "זמן חירותנו – חינוך לחירות, והחירות לחנך". הכנס, בשלהי ימי הקורונה של שנת 2021 וערב הבחירות לכנסת ה-24, התקיים במרחב "פיזיטלי" מיוחד, כאשר ההרצאות והסדנאות התקיימו בזום.
הכנס נפתח בהרצאתו של פרופ' נמרוד אלוני שהדגיש את חשיבות החינוך ההומניסטי, המאפשר לתלמידים חירות של מחשבת והתפתחות. פרופ' אלוני חיבר בין הוגים גדולים ומנהיגי תרבות לבין המציאות העכשווית, ועמד על חשיבות המחשבה ההומניסטית החופשית מאז ועד ימינו. להורדת מצגת ההרצאה של פרופ' אלוני לחצו כאן.
חלקו המרכזי של הכנס הוקדש לשלוש עשרה סדנאות של מנחי בארי שעסקו בהיבטים שונים של חינוך וחירות. בסיום הכנס הופיעו בפנינו שלושה אמנים של שירה דְּבוּרָה ("ספוקן וורד") – יעל טל, רואי רביצקי
ואלכס רויטמן.
בוידאו של הכנס תוכלו לצפות בהרצאתו של פרופ' נמרוד אלוני, ובקטעי השירה הדבורה שבסוף הכנס:
סדנאות המנחים
מבין הסדנאות, סדנת "קול קורא והלכתי" היתה סדנת "מיטיבי לכת" בהובלת מנחי בארי גונן רייכר ואילנה ביטון. סדנה זו עסקה במרכיבי החירות כפי שנוסחו במגילת העצמאות: דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות. בסדנה השתתפו כ-60 מורים מובילים מבתי הספר של בארי בכל הארץ.
המרחב הפיזיטלי ותוצאות הבחירות
המרחב "הפיזיטלי" של הכנס כלל, מלבד קישורים למליאה המרכזית ולסדנאות, סרטים ותכנים נוספים לעיון, ובנוסף גם שלוש שאלות סקר שבהן הצביעו המשתתפים:
1. שוברים שתיקה או שוברים את הכלים?
בשנים האחרונות היו מקרים שבהם בתי ספר ביקשו לעורר דיון חינוכי סביב פעילותם של ארגונים שונים (להב"ה, אם תרצו, שוברים שתיקה, איגי…), והדבר עורר הד ציבורי. לדעתכם/ן, עד כמה יכולים נבחרי הציבור להשפיע בנושא זה על בתי הספר?
התוצאות:
2. האם מורים מחוסנים מביקורת?
מה לדעתכם/ן צריכה להיות עמדת משרד החינוך כלפי מורה שבוחר/ת שלא להתחסן?
התוצאות:
3. תלמידצ'יק, יש לך רגע להניח תפילין?
לאחרונה פנו מספר תלמידים שומרי מסורת להנהלת בית הספר, בבקשה לאפשר לדוכן הנחת תפילין של חב"ד להיכנס לתוך בית הספר. לו אתם/ן הנהלת בית הספר – מה היתה עמדתכם/ן בנושא?
התוצאות: