תמכו בנו
פותחים שנה בתקווה זהירה – ידיעון אלול תשף
על פי הבאר - אלול תש"ף - הצעה לשיעורי חינוך ועדכונים מהנעשה בתוכנית בארי

אלול תשף

בחצר בית הספר | יהודה עמיחי

הָעֵצִים בַּחֲצַר בֵּית-הַסֵּפֶר גָּדְלוּ אוֹ מֵתוּ,
וּבְכָל מְחִיר רוֹצִים הַיְּלָדִים לִגְדֹּל וְלָצֵאת וְלֶאֱהֹב.
אִם רָאִיתָ פַּעַם וִילוֹן לָבָן
מִתְנוֹפֵף בְּחַלוֹן פָּתוּחַ, וְרָאִיתָ
אֵיךְ אֲנָשִׁים אוֹהֲבִים.
אִם רָאִיתָ פַּעַם סַפָּר שֶׁבָּעֶרֶב
יוֹשֵׁב בַּכִּסֵּא וּמְגַלֵּחַ אֶת עַצְמוֹ מוּל הָרְאִי,
וְרָאִיתָ אֵיךְ אֲנָשִׁים חַיִּים.
אִם רָאִיתָ יְהוּדִים עוֹמְדִים בִּתְפִלַּת הַגֶּשֶׁם,
וּמְשַׁוְּעִים לְגֶּשֶׁם בְּאֶרֶץ גְּשׁוּמָה,
וְרָאִיתָ אֵיךְ אֲנָשִׁים זוֹכְרִים.
אִם רָאִיתָ יֶּלֶד מְשַׂחֵק לְבַדוֹ
בַּחֲצַר בֵּית-הַסֵּפֶר בִּימֵי הַחֻפְשָׁה,
וְרָאִיתָ גַּעֲגּוּעִים.


שותפות ושותפים יקרים שלום וברכה,

שנת הלימודים הקרבה היא שעת מבחן עבור החברה הישראלית בכלל ומערכת החינוך בפרט. זהו מבחן מסובך – אך במובנים רבים אנחנו מתכוננים אליו כל החיים. הערכים הנצחיים שאותם אנחנו מבקשים להקנות לתלמידינו כגון קדושת החיים וחשיבות הערבות ההדדית, והדילמות בהן אנו עוסקים תמיד – אמת ושלום, דין וחסד, זכות המחאה וגבולותיה – כולם עומדים כרגע למבחן.

אך זהו לא מבחן פרטני, אלא קולקטיבי ואנחנו צריכים לעמוד בו יחד. הניסיון שכולנו צוברים בלמידה מרחוק ומקרוב, הפתרונות שאנחנו מייצרים בזמן אמת והתובנות שלנו ביחס לאפקטיביות של מעשה החינוך מוכרחים להפוך לנחלת הכלל. תוכנית בארי מבקשת לתרום את תרומתה בחיזוק רשת בתי הספר וקהילות המורים שלנו, להוות גורם המאפשר לכם לקבץ את הידע והניסיון המצטברים ולשתף בהם ובמיוחד – לאפשר לאוצרות התרבות היהודית להפוך למשאב שמזין את הנפש ונותן עומק וחיוניות לעשייה של כולנו.

למגפת הקורונה יש השלכות דרמטיות על מערכת החינוך, עד שקל לעתים לשכוח את הדברים היסודיים: את השמירה על שלומם ורווחתם של תלמידנו ואת ההכרח לייצר מרחב המאפשר לפרוק משהו מהקשיים והפחד. חשוב יותר מאי פעם, שלא להזניח את ענייני השעה. אסור לנו לתת למקרים כמו האונס המחריד באילת להיעלם בתוך המולת הקורונה וחובתנו היא לא לעבור לסדר היום כשאטימות לב, בריונות ואלימות הופכים לחזיון נפרץ. אל לנו להזניח גם את השיח המתרחש סביב ההפגנות נגד הממשלה ובעדה. עלינו להבטיח שהדמוקרטיה הישראלית תישאר איתנה גם ביום שאחרי הקורונה ולהזכיר לעצמנו שעלינו להוסיף ולמצוא דרכים לחיות יחד חרף ההבדלים והמחלוקות.

בתוך כל חוסר הוודאות עומד לוח השנה העברי כעוגן של יציבות: העונות מתחלפות, מועדי תשרי קרבים וחודש אלול מזכיר לנו בינתיים את הכוח להתחדש, לעורר את הנפש, ונותן לנו זמן להרהר ביתר שאת בחלומות, הבטחות ותקוות לעתיד.

בשם כל צוות תוכנית 'בארי' ומכון הרטמן אני מבקש לברך את כולכן/ם בשנת לימודים משמעותית ומוצלחת, ולהזכיר שאנחנו עומדים לרשותכם תמיד. הלוואי שבתקופה הקרובה נתגלה כולנו במיטבנו.

אלון מור
מנהל תוכנית בארי


מערכי שיעור
אות באות פלורליזםאות באות – פלורליזם
שיעור "פלורליזם" במסגרת סדרת שיעורי "אות באות". השיעור כולל ערכה להדפסה.
למעבר לשיעור


ילדים ומחשביםלֹא סָלוּל, לֹא תָּמִיד מְסֻמָּן
חיים בחוסר ודאות – מה אנחנו מרגישים, וכיצד אפשר להתמודד? שיעור לפתיחת שנת הלימודים
למעבר לשיעור


היהודים באיםאנחנו יהודים ואנחנו באים
שיעור חינוך בנושא הסערה הציבורית סביב התוכנית הסאטירית "היהודים באים"
למעבר לשיעור


בית הספר להוראת תרבות ישראל

הזדמנות אחרונה להירשם להכשרות תש"ף בשלוחות תל אביב וירושלים
אתם מוזמנים ללמוד עם המורות והמורים הכי טובים. החזר שכר לימוד לזכאים.ניתן להירשם למסלולים הבאים:

  • התוכנית להרחבת הסמכה – תל אביב וירושלים
  • מקהילים – הכשרה מתקדמת לרשת בארי – ירושלים
  • רקיע – התוכנית למנהלות ומנהלים – ירושלים

הלימודים מציעים מפגש ולימוד מעמיק עם ארון הספרים היהודי, היכרות עם סוגיות של זהות יהודית-ישראלית בדגש על פלורליזם וחיים משותפים במדינה יהודית ודמוקרטית, והקניית כלים פדגוגיים להוראת תחום הדעת.

הלימודים מתקיימים בתל אביב בימי שני, ובירושלים בימי רביעי.
התוכנית גמישה ומותאמת ללמידה מרחוק ולמפגשי פנים-אל-פנים בהתאם להנחיות.

לפרטים נוספים לחצו כאן
מכירים אנשים מתאימים? העבירו גם להם.


זרקור עלמורות כרמיאללוחות ושברי לוחות בכרמיאל
במסגרת סמינר צוות מוביל לקראת שנת הלימודים תשפ"א שהתקיים השבוע באורט פסגות כרמיאל התקיימה סדנת "קינצוגי" (אומנות יפנית של תיקון ושיחזור כלי חרס). במסגרת הסדנה שמעו המשתתפים את סיפורה האישי של מורה שתיארה צמיחה מתוך משבר, התקיים לימוד בעקבות מדרש "לוחות ושברי לוחות מונחין בארון" וכמובן שגם סדנה מעשית של שבירה ותיקון.
לקריאה נוספת על סמינר כרמיאל והסדנה לחצו כאן


אלון מורזום על הרגש: המבחן האמיתי של הלמידה מרחוק | אלון מור
מחשבות על תפקיד המחנך.
ההיגיון הבריא מחייב את כל אנשי החינוך לחשוב על התפקיד שלנו בעת הזאת. מערכת החינוך צריכה להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. עליה להגמיש את דרכי ההערכה, לרכך את הדרישות ולהעריך את תחושת השְׁלוֹמוּת (well-being) של התלמידים.
למאמר המלא


ישי רוזן-צבילא "חילול הקודש": למה באמת מחו נגד היהודים באים? | ישי רוזן-צבי
מה שמערער את המפגינים נגד תוכנית הסאטירה היא המפגש הישיר עם סיפורי המקרא עצמם – על כל השנאות והקנאות והאנושיות והאכזריות, והמיניות שבהם, שהצלחנו לנטרל באמצעות כל כך הרבה פירושים.
למאמר המלא


כפתור לייקחשבתם שהידיעון שלנו, "על פי הבאר", מעניין במיוחד? התלמידים מתים על השיעורים שאנחנו מציעים? למה שלא תעבירו את הידיעון לחברים ועמיתים? לחצו כדי להעביר הלאה.

קיבלתם את הידיעון מחבר ואתם רוצים גם?
להרשמה לידיעון "על פי הבאר" לחצו כאן

רוצים להישאר מעודכנים תמיד?
הצטרפו לדף הפייסבוק של בארי