השנה, השנה מתחילה לא באמצע ספטמבר אלא כמעט באמצע אוקטובר.
החצבים כבר סיימו לפרוח ורוחות הסתיו לא מנחמות את האדמה הקשה והיבשה המחכה לגשמי החורף.
גליון זה של "על פי הבאר" עוסק בבחירות. בבחירות לרשויות המקומיות, בבחירות מה לציין ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין ובבחירות איזה מועדים לציין בלוח השנה. בבתי הספר שלכם יממשו לראשונה תלמידים שמלאו להם 17 שנים את זכות ההצבעה.
איך ממנפים את הבחירות הללו להמשך המעורבות האזרחית והפוליטית של התלמידים?
איך לא מסתפקים באקט הכמעט פרוצדורלי של הפתק מאחורי הפרגוד?
איך לא משאירים את השדה הפוליטי רק לנבחרי הציבור?
אשל קליינהאוז, מנהל תוכנית בארי
ילדי התקופה / ויסלבה שימבורסקה
מפולנית: רפי ויכרט
אֲנַחְנוּ יַלְדֵי הַתְּקוּפָה,
הַתְּקוּפָה הִיא פּוֹלִיטִית.
כָּל הַמַּעֲשִׂים הַיּוֹמְיוֹמִיִּים
אוֹ הַלֵּילִיִּים שֶׁלְּךָ, שֶׁלָּנוּ, שֶׁלָּכֶם
הֵם מַעֲשִׂים פּוֹלִיטִיִּים.
תִּרְצֶה אוֹ לֹא תִּרְצֶה,
לַגֶּנִים שֶׁלְּךָ עָבָר פּוֹלִיטִי,
לָעוֹר גָּוֶן פּוֹלִיטִי,
לָעֵינַיִם הֶבֵּט פּוֹלִיטִי.
כָּךְ אוֹ אַחֶרֶת
לְכָל דְּבָרֶיךָ הִדְהוּד,
לְכָל שְׁתִיקוֹתֶיךָ הִשְׁתַּמְּעוּת
פּוֹלִיטִיִּים.
אַף בְּלֶכְתְּךָ בִּסְבַךְ הַיַּעַר
אַתָּה צוֹעֵד צְעָדִים פּוֹלִיטִיִּים
עַל קַרְקַע פּוֹלִיטִית.
גַּם שִׁירִים לֹא פּוֹלִיטִיִּים הֵם פּוֹלִיטִיִּים,
…
אתגר ההזדהות
בשיעור זה נתמקד בהיבט אחד מתוך חג הסיגד, חגם של יוצאי אתיופיה, אותו מעלה הרב שרון שלום כהצעה: שימוש במנהג האבן כדי לקדם את ההזדהות עם הזולת.
למעבר לשיעור לחצו כאן
כיצד מציינים את יום הזיכרון?
מערכת החינוך נדרשת לשאלת הציון וההנצחה כל שנה מחדש. בשיעור המוצע כאן נשאל איך נכון לציין את היום בבית הספר ומה אנחנו רוצים להגיד על היום הזה.
זהו יום הבוחר
בסוף אוקטובר תיערכנה בחירות לרשויות המקומיות. מיהו האדם שראוי להנהיג את הציבור? אילו תכונות צריכות לאפיין אותו/ה ומה צריך להיות הרקע שלו/ה?
בשבוע שעבר חגגנו את פתיחתה של שנת הלימודים תשע"ט בבית הספר להוראת תרבות ישראל בשלוחות תל אביב, ירושלים וכרמיאל. השנה לומדים 107 תלמידים בקורסים להרחבת הסמכה בתרבות יהודית-ישראלית, בתוכנית לחינוך יהודי חווייתי ובתוכנית המנהלים.
בתמונה: תלמידי שלוחת תל אביב בלימוד חברותות.
יצא המדריך למורה – שונים ומשנים את העולם
מדריך זה נועד לסייע למורה בכיתה ח בהוראת הספר שונים ומשנים את העולם, המותאם לתוכנית הלימודים החדשה בתרבות יהודית־ישראלית.
המדריך שלפניכם נכתב לפי המבנה והמתכונת של הספר לתלמיד, והוא עוקב אחר המבנה של ספר הלימוד.
במדריך תמצאו התייחסות לכל אחד ואחד מהטקסטים שבחוברת, כולל מבואות, הרחבות, הארות, הוראות והנחיות לביצוע המשימות.
את המדריך למורה ניתן להוריד מאתר בארי – כאן
החגים הישראליים וחוק הלאום / חזקי שוהם
התרבות הפופולרית הישראלית פיתחה פולקלור יהודי חדש שעוצמתו ניכרת, בין השאר, באופן בו מעוצבים החגים היהודיים בחברה הישראלית. מדוע חשב מאן דהוא שיש לעגן זאת בספר החוקים, והאם חוק הלאום החדש יעורר מחלוקות חדשות על אופני ההשתייכות היהודית?
דור הרצף / יאיר כספי
אחד המבחנים הקשים של החיים הוא היכולת לשאת רגשות סותרים. היכולת לשאת ניגודים משנה את המטרה: לא תמיד חייבים להכריע בין הקטבים או לחזק צד אחד כדי שיגבר על השני. לפעמים מתוך הנכונות לשאת שני קולות הפוכים, רגל אחת פה ורגל אחת שם – יתגלה מקומך בעולם.
חשבתם שהידיעון שלנו, "על פי הבאר", מעניין במיוחד? התלמידים מתים על השיעורים שאנחנו מציעים? למה שלא תעבירו את הידיעון לחברים ועמיתים? לחצו כדי להעביר הלאה.
קיבלתם את הידיעון מחבר ואתם רוצים גם?
להרשמה לידיעון "על פי הבאר" לחצו כאן
רוצים להישאר מעודכנים תמיד?
הצטרפו לדף הפייסבוק של בארי
© כל הזכויות שמורות, מכון שלום הרטמן, רחוב גדליהו אלון 11, ירושלים, 93113