רְאוּ, מָה רַבַּת-פְּעָלִים עוֹדֶנָּה,
כַּמָּה טוֹב שׂוֹרֶדֶת
בְּמֵאָתֵנוּ הַשִּׂנְאָה.
בְּאֵיזוֹ קַלוּת הִיא מְדַלֶּגֶת מֵעַל מְשׂוּכוֹת גְּבוֹהוֹת.
כַּמָּה קַל לָהּ – לְזַנֵּק, לִלְכֹּד.
…
בְּכֹל עֵת נְכוֹנָה הִיא לִמְשִׂימוֹת חֲדָשׁוֹת.
אִם חַיֶּבֶת הִיא לְחַכּוֹת, תְּחַכֶּה.
אוֹמְרִים שֶׁהִיא עִוֶּרֶת. עִוֶּרֶת?
עֵינֶיהָּ חַדּוֹת כְּעֵינֵי צַלָּף
וְהִיא מַבִּיטָה בֶּעָתִיד בְּאֹמֶץ
– הִיא לְבַדָּהּ.
לזכר הנרצחים בבית הכנסת "קהילת עץ חיים – אור לשמחה" בפיטסבורג,
בבוקר יום שבת, י"ח בחשוון תשע"ט, 27 באוקטובר 2018
באנו חושך לגרש
בשיעור נתייחס לפומביות של חנוכה כקריאה לסולידריות, ולרעיון המרכזי של החג: "פרסום הנס", ונראה כיצד פרסום הנס יכול להפוך לקריאה לשותפות וסולידריות.
אהבה או התבוללות?
לפני כחודש נישאו צחי הלוי ולוסי אהריש. החתונה עוררה דיון לא פשוט בחברה הישראלית. בשיעור שלפנינו נעסוק בסוגיה ונספק לתלמידים את האפשרות להגיע לעמדה מנומקת משלהם.
יום זכויות הילד
ה- 20 בנובמבר הוא יום זכויות הילד. בחרנו לציין את היום באמצעות דיון בסוגיה חינוכית ששואלת – במה ייחודיות זכויות הילד מזכויות כל אדם באשר הוא?
תן לי יבנה וחכמיה – משחק תפקידים
רבן יוחנן בן זכאי הוא אחת מדמויות המופת המופיעות בספר הלימוד "חיים בתוך סיפור" המיועד לכיתות ח' בתוכנית הלימודים תרבות יהודית ישראלית. פעילות זו היא הצעה למשימת הסיכום המופיעה בעמוד 26 בספר הלימוד, משפט ציבורי לרבן יוחנן בן זכאי, בצורה של משחק תפקידים העוסק בהחלטתו של ריב"ז לצאת מירושלים. המשחק מבוסס על הסביבה האינטראקטיבית To-Be.
בית מדרש פתוח לאהבה
אומרים שאין גבול לאהבה. משפט זה נלקח ברצינות רבה במגמת מחשבת ישראל בתיכונט תל אביב. לפני שבוע התקיים המפגש הראשון של תלמידי מגמת תרבות יהודית-ישראלית, במסגרת פרויקט לימוד משותף בסגנון בית מדרש, עם דיירי בית לדיור מוגן "משען".
הנה פתחנו חלון
החודש נפתחה השתלמות החינוך "הנה פתחתי חלון" של "עיינות – יהדות ישראלית מרכז קהילתי גולן", בשיתוף תוכנית בארי של מכון שלום הרטמן. במפגש השני של ההשתלמות פגשנו את איתי יבין מייסד ומנהל תוכנית 'מן הבארות' במכון הרטמן, המפגישה אנשי חינוך יהודים וערבים ללימוד ושיח משותף על מקורות דת.
יום הזיכרון לרבין היה יום שיא באשל הנשיא
לאחר לימוד מקדים בנושא "הסכמי אוסלו – מאז ועד היום", נערכו ביום הזיכרון שיעורים בכיתות, ולאחר מכן יצאו כל תלמידי בית הספר ל"הייד פארק" ענק, שבו דנו בשאלה שתלמידי החט"ב כבר הכירו מקודם: "על מה היית מוכן לוותר בעבור השלום?"
מ MUTE לעמיות – יום פתוח חנוכה תשעט
ביום שלישי, כ"ו כסלו, 4.12.18 נקיים כמנהגנו יום פתוח של תכנית בארי במכון הרטמן. השנה נקיים את המפגש תחת הכותרת: "איך עוברים מ MUTE לשיחה על עמיות" – אתגרי השעה של ישראל ויהדות התפוצות.
בתכנית היום:
– מפגש עם הרב ד"ר דניאל הרטמן – נשיא מכון שלום הרטמן
– מושבים מקבילים עם חוקרים ואנשי רוח
– סדנאות עם צוות מנחי בארי
– הדלקת נרות חנוכה חגיגית במיוחד
לשאלות ופרטים ניתן לפנות לדנה בניון: [email protected]
שבת אחים גם יחד – הכנס הארצי השלישי של תרבות יהודית-ישראלית
יום שלישי, י"ט בכסלו תשע"ט, 27.11.2018 בהיכל אומנויות הבמה הרצליה – בבית חיל האוויר, ז'בוטינסקי 15, הרצליה.
מבית ספר לקהילת למידה / איתן כהן
החוויות המשמעותיות ביותר שעוברות על תלמידים בבית ספר אינן מתרחשות בתוך בכיתה ובזמן השיעור, וזאת משום שמערכת החינוך מבינה את פעולת הלמידה כהעברת ידע מהמורה לתלמיד. תפיסה אחרת של תהליך הלמידה – כניכוס מחדש של מילים, מושגים ומידע – תאפשר למידה דינמית ותוססת, שתיגע בתלמידים ותעצב את זהותם.
מאבק להצלת חסרי הישע או להנצחת הבורות?
השבוע הגישה עמותת "הפורום החילוני" עתירה לבג"צ בדרישה לביטול הוראת מקצוע "תרבות יהודית-ישראלית" בבתי הספר. אני שואל את עצמי: האם מי מהעותרים הנכבדים צפה לאחרונה בשיעור בנושא "תרבות יהודית ישראלית" כפי שמתקיים בפועל בבתי הספר? כנראה שלא.
לא מתבייש יותר: אני גאה להיות יהודי-אמריקני / הרב מישאל ציון
הם נרצחו משום שבחרו להתפלל בבית הכנסת הזה, בנוסח הזה. הם נרצחו משום שפתחו מרכז סיוע למהגרים כי זכרו את מצוות אהבת הגר. הם נרצחו כי היו יהודים וליברליים, כמו שארה"ב מאפשרת. בישראל זה לא כבוד גדול להיות יהודי-אמריקני, אבל בתוך מגוון הזהויות הישראליות המורכבות, אני גאה להימנות על עדת יוצאי אמריקה.
חשבתם שהידיעון שלנו, "על פי הבאר", מעניין במיוחד? התלמידים מתים על השיעורים שאנחנו מציעים? למה שלא תעבירו את הידיעון לחברים ועמיתים? לחצו כדי להעביר הלאה.
קיבלתם את הידיעון מחבר ואתם רוצים גם?
להרשמה לידיעון "על פי הבאר" לחצו כאן
רוצים להישאר מעודכנים תמיד?
הצטרפו לדף הפייסבוק של בארי