/ תוכנית בארי

לעוררך אני בא – ידיעון אלול תשפ"ב

על פי הבאר - אלול תשפ"ב - הצעה לשיעורי חינוך ועדכונים מהנעשה בתוכנית בארי

אלול תשפב

כי לעוררך אני בא, אחי,
לעוררך לאמור: שאל, בן-אדם, לנתיבות-עולם, שאל, אי-הדרך, אי?
לעוררך ולהעלות את מחשבתך אני בא;
להעלותה ולהרחיבה ולחזקה למען לא תאבד בחיפושיה הקשים.יוסף חיים ברנר, מתוך: "עַל הַדֶּרֶךְ", ”המעורר", חוברת ו', יוני 1906

שותפות ושותפים יקרים שלום,

"בֶּן אָדָם, מַה לְּךָ נִרְדָּם, קוּם קְרָא בְּתַחֲנוּנִים", במילים אלו נפתח אחד מהיפים והמפורסמים שבפיוטי הסליחות המאפיינים את תקופת אלול. חודש אלול מזמין אותנו להתעורר! להקיץ מהקיץ, להשכים ולהטות שכם, להסיר את קורי השינה מעינינו ולהביט פנימה, החוצה וסביב. כי אי אפשר לערוך חשבון נפש בעיניים עצומות.

אבל א.נשי החינוך לא מתעוררים השנה מתוך חלום נעים, אלא מקיצים מש(י)נה טרופה, היישר לתוך מציאות מסובכת של ערפל פוליטי, הסתגלות לרפורמות חדשות וברקע טרם נדמו הדי המאבקים על זכויות המורים. ועם כל זאת – מוטל עלינו, א.נשי החינוך, תפקיד כפול. לא רק להיות ערים בעצמנו, אלא להצליח להיות, כדברי י.ח. ברנר לעיל, גם – מעוררים.

ויש להודות על האמת – להיות מעורר זו שליחות שיש בה לא מעט כפיות טובה. אנשים לא תמיד אוהבים להיות ערים וודאי שלא אוהבים שמעירים אותם. הערות כרוכה במפגש עם המציאות – מפגש שיש בו לעולם יופי ושמחה יחד עם צער וכיעור, והנאה ופליאה לצד פחד וכאב.

אנחנו מאמינים בתפקידם של א.נשי חינוך לעורר, להעלות שאלות קשות, להזמין את התלמידים, כדברי המשורר, "להכיר בצדדים השונים את עצמם"; להעריך את המחלוקות, להבין את המורכבויות של עצמנו כפרטים וכחברה ולעודד אותם להיות אנשים סקרנים, מעורבים – ערים ומעוררים.

התפקיד שלנו בתוכנית 'בארי', היום יותר מאי פעם, הוא להיות איתכם.ן ולצידכם.ן בשליחות החינוכית הזו.

צוות 'בארי' וכלל מכון הרטמן נערך כבר תקופה ארוכה לרפורמות במערכת החינוך, ולצד העבודה השיטתית שלנו בהובלת מקצועות המורשת, התמחינו בלמידה והוראה בינתחומית במקצועות ההומאניים, פיתחנו תוכנית חדשניות להכשרה וליווי של צוותי המח"ר ומתודות ייחודיות לעבודות חקר, תוכניות מנהיגות ייחודיות לנוער, ואנו מובילים קהילות מורים בתחומי מורשת ורוח בכל רחבי הארץ.

האתגרים של צוותי החינוך כיום מחייבים הן את העומק של מכון מחקר רציני ומוביל והן את הניסיון רב השנים בעבודה עם צוותי חינוך. אנו מזמינים אתכם.ן לשתף אותנו באתגרים ובחלומות, לשמוע על שיטת העבודה הייחודית שלנו ולעיין במענים החינוכיים המגוונים שלנו ובתהליכי הפיתוח המקצועי שאנחנו מציעים לכם.

אנחנו מקווים לראות את כולכן/ם בכנסים, בימים הפתוחים ובסמינרים שנקיים במהלך השנה. הערוץ של הניוזלטר שלנו – "על פי הבאר" – יאפשר לנו להוסיף ולשתף אתכם בנעשה ב'בארי' ולהזמין אתכם לקחת חלק בפעילויות השונות. כבר בגיליון זה תמצאו מגוון של פעילויות המתאימות לפתיחת השנה.

אנו מאחלים ומייחלים ששנת הלימודים הקרובה, תעניק לכם ולתלמידיכם הזדמנויות חדשות והחלטות מוצלחות שישפיעו לטובה בכל המישורים –  האישי, המקצועי והלאומי,

בשם כל צוות תוכנית 'בארי' ומכון הרטמן אני מבקש לברך את כולכן/ם בשנת לימודים נהדרת ומלאת עשייה חינוכית מספקת.

אלון מור
מנהל תוכנית בארי


אוסף שיעורים לפתיחת השנה"כי לעוררך אני בא, אחי" – כך כותב ברנר בקטע המצוטט בראשית הידיעון. אוסף שיעורי פתיחת שנת הלימודים שתמצאו באתר מתחיל ב"שיעור בהתעוררות" וממשיך בשיעור "לא סלול, לא תמיד מסומן" שתוהה על הדרך שבה נלך בשנה הקרובה. עוד באוסף – שיעורים שעוסקים בצפיות שלנו מהשנה, בשאלה מיהו תלמיד טוב וגם כמה שיעורי פתיחה לנושאים שבתוכנית הלימודים ("חיים בתוך סיפור" לכיתה ז' ו"שונים ומשנים את העולם" לכיתה ח').

לאוסף השיעורים


רפורמת הגפן

רפורמת הגפ"ן והתחדשות הלמידה מייצרות למנהלי בתי הספר אתגרים והזדמנויות. בתוך כל השינויים האלה, מכון הרטמן מאמין שבכל מתווה חינוכי – יש לשים את הזהות במרכז!

אנחנו מציעים למנהלות ולמנהלים בחטיבות ביניים ובתיכונים מגוון מענים הכוללים ליווי והדרכה לצוותי ההומניסטיקה, קידום למידה והוראה בינתחומית והכשרה וליווי להנחיית עבודות חקר.
מנהלות ומנהלי בתי ספר –
צרו איתנו קשר כדי להתאים את התוכניות השונות לצורכי בית הספר, ולבנות יחד תוכנית עבודה ומסגרת תקציבית במערכת הגפ"ן.


בית הספר להוראת תרבות ישראל

תוכנית רקיע למנהלים
תוכנית רקיע היא תוכנית ייחודית המיועדת למנהלים ומנהלות בחינוך הממלכתי העל-יסודי.התכנית מזמינה את משתתפיה למסע אישי ומקצועי ולשיח מעמיק בסוגיות זהותיות וערכיות העומדות על סדר היום החינוכי והחברתי בישראל, מתוך מטרה להוביל שינוי בית ספרי בתחומי המח"ר.


דקה קלה על קהילה

  • מחפש.ת מקום משמעותי ללמידה והתפתחות מקצועית בתחומי המורשת?
  • מעוניין.ת בבית מדרש פתוח וחדשני לחקר תחומי הוראת מקצועות המורשת?
  • חולם.ת על חממה להצמחת יוזמות חינוכיות המחברות תלמוד ומעשה?
  • מאמין.ה בחינוך ערכי ששם במרכז את העיסוק בזהות ותרבות יהודית-ישראלית?

הצטרף.י לקהילות המורים בתחומי תרבות ומורשת!

קהילות המורים שלנו פועלות בכל רחבי הארץ, מרמת הגולן עד רמת נגב, ומהוות בית מקצועי ורעיוני לא.נשי חינוך העוסקים.ות בתחומי תרבות ומורשת בחינוך הממלכתי, ומבקשים.ות לקחת חלק במסע לימודי, היוצר קבוצת שייכות משמעותית.

ההשתתפות בקהילה מוכרת לגמול בהיקף של 30 עד 60 שעות.

להרשמה


האם בן-גביר הוא כהניזם לכל המשפחה? | תומר פרסיקו

שנאה לשמאל, דה-לגיטימציה של הדמוקרטיה, שאיפה למדינת הלכה ורצון לנקמה בגויים עמדו תמיד בלב הכהניזם. כשבן גביר מעיד על עצמו כי ההבדל בינו לבין כהנא הוא רק בסגנון – זה לא "כהניזם-לייט".

לטור המלא


אבי שגיאמהי משמעות החיים? | אבי שגיא, אלכס צייטלין

מתי ולמה נולדה באדם שאלת משמעות החיים, ואיך היא קשורה לאופן שבו אנו מארגנים את חיינו? אלכס צייטלין מקדיש סדרה חדשה ב"באים אל הפרופסורים" לשיחה פילוסופית מתמשכת עם פרופ' אבי שגיא.

לצפייה בשיחה


כפתור לייקחשבתם שהידיעון שלנו, "על פי הבאר", מעניין במיוחד? התלמידים מתים על השיעורים שאנחנו מציעים? למה שלא תעבירו את הידיעון לחברים ועמיתים? לחצו כדי להעביר הלאה.

קיבלתם את הידיעון מחבר ואתם רוצים גם?
להרשמה לידיעון "על פי הבאר" לחצו כאן

רוצים להישאר מעודכנים תמיד?
הצטרפו לדף הפייסבוק של בארי

חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics