תמכו בנו

/
EN
הצטרפו לניוזלטר שלנו

אבל היהדות שלי היא לא היהדות שלו

הזהות היהודית שלי נשענת על ויכוחים, התנגשויות ומתחים פנימיים בין תפיסות מוסריות שונות בתרבות שלנו. זה לא שווה פחות מתפיסה שרואה ביהדות סט ערכים סגור שנובע ממקור סמכות אחד
ח"כ אבי מעוז. צילום: יוסי זמיר, שתיל סטוק
ח"כ אבי מעוז. צילום: יוסי זמיר, שתיל סטוק
רונית הד היא סגנית נשיא מכון הרטמן ומנהלת המרכז לזהות ישראלית ויהודית. במהלך שני העשורים האחרונים פיתחה, הובילה וסייעה ליוזמות וארגונים שעסקו בהתמודדות עם אתגרי המורכבות בחברה הישראלית. היא מומחית להובלת תהליכי שינוי חברתי, מנטורית ומנחה לפיתוח מנהיגות אדפטיבית שפעלה עם עשרות מובילי ומובילות שינוי מהחברה האזרחית והמגזר הציבורי בישראל. הד כיהנה בעבר כמנכ"לית שתיל – שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי, הקרן החדשה לישראל, ומילאה שורה של תפקידים גם כיועצת ומארגנת לשינוי חברתי בתחומי

אי ודאות וחששות רבים מלווים את העברת "היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך" לידיו של אבי מעוז, אבל דבר אחד כבר ברור: דגל הזהות היהודית יונף בגאון מעליה. השאלה הבוערת שצריכה להישאל היא: איזו זהות יהודית, ושל מי?

סדר היום השמרני שאבי מעוז מצהיר עליו מפחיד ומעורר דאגה בכל כך הרבה מובנים: הפגיעה בחינוך המגדרי, בזכויות להטב"קים ובחינוך לחיים משותפים הם רק כמה מהאוצרות החינוכיים שהצליחו לצמוח כאן בשנים האחרונות ועלולים להיפגע אנושות תחת ידיו של מעוז. אולם מדאיגה לא פחות ההשתלטות הגורפת שלו על המושג זהות יהודית.

לאורך שנים, מכון הרטמן, יחד עם ארגונים ושותפים רבים בשטח, פיתח והטמיע תוכניות חינוכיות בבתי הספר הממלכתיים, המדגישות את הזהות היהודית הפלורליסטית, המקדמת שוויון, ערבות הדדית וכבוד לאדם באשר הוא אדם. התוכניות הללו ממחישות לתלמידים את היהדות הספוגה בערכים דמוקרטיים דרך מושגים כמו מדרש, מחלוקת ופרשנות, ועורכות להם היכרות עם שורשי הרעיונות הללו במסורת ובהגות היהודית. מעבר להקניית הידע והכלים, הדבר החשוב ביותר שהתוכניות הללו עושות הוא לחזק בקרב אנשי ונשות חינוך ותלמידיהם ותלמידותיהם את תחושת הבעלות על הזהות היהודית שלהם ושלהן כפי שהם רוצים לבסס ולפתח אותה.

כחילונית גאה וירושלמית אדוקה, הזהות היהודית שלי לא פחות תקפה מזו של אבי מעוז והציבור שבחר בו. ההשראה שאני שואבת מהמקורות היהודיים ומהוגים ופילוסופיים יהודיים מעצבת את זהותי לא פחות ממי שזהותו או זהותה מוגדרים מתוקף שמירת מצוות. משיכת החוטים הרעיוניים שאני מוצאת בין מרדנותה של תמר המקראית לאתגרי הפמיניזם של היום, או בין מנהיגותו של משה רבנו לעקרונות האורגנייזינג לשינוי חברתי, אינם פחות יהודיים ממי שרואה בסיפורי המקרא תורה אלוהית.

גם זהות מסוכסכת היא ערך יהודי

ההתנגשויות הערכיות והמתחים הפנימיים שאני חווה בין תפיסות מוסריות שונות ביהדות מהווים עקרון מארגן לא פחות-ערך בזהות שלי ממי שרואה את היהדות כסט ערכים סדור, שבו התשובות חד משמעיות ומגיעות ממקור סמכות רבני בלבד. אני רוצה שהילדים שלי יתחנכו להעמקה במחלוקת, ליכולת הקשבה והכלה, ליכולת לדרוש ולתת פרשנויות שונות לטקסט או לאירוע ולנתח אותם בקריאה ביקורתית. זאת הזהות היהודית שלי, וזו הזהות היהודית שאני רוצה שתהיה גם להם.

באיזו זכות אבי מעוז מתייג אותי ואת שותפי כ"גורמים זרים"? בתור אחת שמאוהבת בכל כך הרבה אבנים וסיפורים בירושלים, נטועה עמוק וחזק בישראליות המסוכסכת שלי ונלחמת בכל יום מחדש שהתקווה לחברה טובה יותר תתגבר על הייאוש, אני הכי מכאן שיכולה להיות.

כנראה שזה מה שמפחיד כל כך את מעוז ואנשיו. כי הם יודעים שאנחנו מפה, והם יודעים שנישאר, ובעיקר הם יודעים שהערכים שאנחנו מקדמים ומחנכים להם נטועים לא פחות מהערכים שלהם ביהדות. ולכן הדרך היחידה שנותרה בידיו של מעוז להשליט את סדר היום השמרני והצר שלו הוא לשרטט גבול מומצא לחלוטין ולסמן אותנו בפייק מוחלט כ"גורמים זרים".

דגל הזהות היהודית שאבי מעוז הבטיח לבוחריו שמפלגתו תניף הוא חלקי, צר ומטעה. הוא לא הזהות היהודית שלי, ואני בטוחה שלא הזהות היהודית של רבים ורבות מאיתנו. מנהיגי הציבור החרדי וחרד"לי כבר מזמן ניכסו לעצמם את היהדות והפכו את צביונה למזוהה באופן טוטלי עם ההלכה. לא פלא שרבים ורבות בציבור החילוני חשים ניכור הולך ומעמיק כלפי היהדות ותופסים כל סממן של תרבות וערכים יהודיים כסכנת "הדתה".

אבל היהדות היא לא רק הלכה, והיא בוודאי לא ההלכה של אבי מעוז, שהיא פרשנות מאד קיצונית וצרה של ההלכה. הזיהוי המוחלט בין "יהדות" ו"הלכה" משרת את אותו סדר יום צר ושמרני: אין עוד מלבדו ואין זהות יהודית מלבד זו השמרנית האורתודוכסית ההלכתית. אז זהו, שלא.

אבי מעוז, אין לך בעלות על הזהות היהודית. הזהות היהודית היא שלי.

מחשבה יהודית מרתקת אותך? דואג לעתידה היהודי-דמוקרטי של ישראל? מתעניינת ביהדות שרלוונטית עבורך?

מלאו את פרטיכם וקבלו את הניוזלטר שלנו

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics