/ תוכנית בארי

חיים בתוך סיפור אחר

שיעור בעקבות הביקורת של ליאור שליין על ספר הלימוד "חיים בתוך סיפור" של תכנית בארי | כתבה: יעל גרוס רוזן

ליאור שליין וחיים בתוך סיפור

השיעור "חיים בתוך סיפור אחר" נולד לאחר הביקורת שנמתחה על ספר הלימוד בתכנית "גב האומה". אומרים שאין פירסום רע, אבל בכל זאת הביקורת של מנחה התוכנית, ליאור שליין, הביאה אותנו לחשוב שוב על הדמויות אותן בחרנו להביא בספר. בשיעור זה אנחנו מבקשים לשתף את התלמידים הלומדים את הספר בחלק מן השיקולים שלנו  בבחירת הדמויות, ובעיקר להעביר את המסר שהשונה ומעורר השאלות והספק יכול ללמד אותי  הרבה, גם על עצמי. בסוף השיעור מוזמנים התלמידים להציע דמויות משלהם כדי להשלים את הרשימה.

שיעור זה אינו חלק מתוכנית הלימוד של הספר וניתן להעביר כמבוא ללימוד הספר, או באמצע הלימוד, כדרך להסתכל על תהליך הלימוד עצמו ולרכוש כלים לקריאה בקורתית  שלו.


משימת פתיחה:

לפניכם רשימת כל הדמויות שמופיעות בספר:

חלקו את כל השמות לקבוצות על פי מכנה משותף משמעותי. נסו להציע לפחות שתי הצעות לחלוקה.

    • אילו מגזרים של החברה הישראלית מיוצגים בדמויות?
    • אילו מגזרים אינם מיוצגים – נסו לשער מדוע?

חלק ב' – הביקורת על הספר

צפו בקטע הביקורת של ליאור שליין על הדמויות בספר הלימוד:

(כתובת הסרטון: https://youtu.be/zTLh_nxoErw
כתובת הקטע המלא על הספר: https://youtu.be/0_jkKsQ03DI)

שאלות לדיון:

  • האם אני יכול להזהות או לקבל השראה ממי שלא דומה לי?
  • האם גבר יכול לקבל השראה מאישה?
  • האם צעיר יכול לקבל השראה מזקן?
  • האם דתי יכול לקבל השראה מחילוני?

ניתן גם לקיים דיון בקבוצות קטנות יותר: חלקו את הכיתה לקבוצות, והניחו בכל קבוצה פתקים מקופלים עם השאלות שלהלן. כל ילד בוחר פתק ועונה על השאלה שבתוכו. לאחר הדיון בקבוצות מקיימים דיון כיתתי בשאלות אלה:

  1. אירוע מעורר השראה שקרה בזמן/מקום מאוד רחוקים ממני. איך זה נודע לי? איך זה השפיע עלי?
  2. אדם ממגדר שונה משלי שהשפיע עלי (לימד אותי משהו, גרם לי לשנות משהו, חידש לי משהו)
  3. מישהו מבוגר ממני שגרמתי לו לשנות משהו בחייו
  4. אדם ידוע ומפורסם שהייתי רוצה להכיר באופן אישי. האם הוא דומה לי או שונה ממני?
  5. הלוואי שהייתי יכול להשפיע על אחרים לשנות… (מי הדמות הכי חשובה לך שהיית רוצה שתהיה מושפעת ממך?)

חלק ג – ללמוד מכל אדם

רב אחד היה אהוב מאוד על בני קהילתו. דבריו הלכו על האנשים קסם, ושבו את ליבם. הכל העריצוהו, והתפעלו מאמרותיו . כולם – מלבד יצחק. הלז לא החמיץ ולו הזדמנות אחת לחלוק על רבו. פעם אחר פעם התפרץ לדבריו, הצביע על סתירות בפירושיו, ונהג להתפלמס עמו ולהקשות קושיות שהותירו את הרב במבוכה. כל בני הקהילה כעסו עליו ואף חשבו לנדותו, אולם ללא הועיל. יצחק לא סר ממנהגו.

לימים חלה יצחק ומת, והרב התאבל עליו ימים ארוכים.

"מדוע צערך כה עמוק, רבי?" שאל אחד מתלמידיו. "הרי יצחק זה, צרות גדולות עשה, והטיל דופי בכל דבריך".
"אינני מצר עליו, שהרי נמצאה לו המנוחה הנכונה. על עצמי אני מצר."
"את זאת איני מבין," אמר התלמיד.
ענה לו הרב: "בזכות הספק שהטיל בדברי נאלצתי להוסיף וללמוד ולהעמיק את ידיעותי. כעת משהסתלק, חושש אני כי אקפא על שמרי".פאולו קואלו, קצרצרים, ע' 18-20

  1. מה היה תפקידו של הרב בעיני הקהילה?
  2. מדוע הם מבקשים לנדות את יצחק, מדוע התנהגותו נתפסת כמפריעה לכולם?
  3. מי הוא מורה טוב/משמעותי על פי הרב?
  4. מתי אתם לומדים יותר טוב – כאשר מחזקים את עמדתכם או כאשר מאתגרים אתכם ומציבים שאלות על עמדתכם?

עברו במהירות על רשימת הדמויות שמופיעה בספר. האם מטרת הספר לחזק עמדות קיימות או לאתגר ולעורר שאלות?

משימה לסיכום:

הציעו לפחות עוד שתי דמויות שכדאי להעמיק בהן. כתבו מכתב למחברי הספר בו אתם מסבירים מדוע דמויות אלה חסרות בספר? מה הן יתרמו ללמידה להערכתכם?

עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics