השיעור "חיים בתוך סיפור אחר" נולד לאחר הביקורת שנמתחה על ספר הלימוד בתכנית "גב האומה". אומרים שאין פירסום רע, אבל בכל זאת הביקורת של מנחה התוכנית, ליאור שליין, הביאה אותנו לחשוב שוב על הדמויות אותן בחרנו להביא בספר. בשיעור זה אנחנו מבקשים לשתף את התלמידים הלומדים את הספר בחלק מן השיקולים שלנו בבחירת הדמויות, ובעיקר להעביר את המסר שהשונה ומעורר השאלות והספק יכול ללמד אותי הרבה, גם על עצמי. בסוף השיעור מוזמנים התלמידים להציע דמויות משלהם כדי להשלים את הרשימה.
שיעור זה אינו חלק מתוכנית הלימוד של הספר וניתן להעביר כמבוא ללימוד הספר, או באמצע הלימוד, כדרך להסתכל על תהליך הלימוד עצמו ולרכוש כלים לקריאה בקורתית שלו.
משימת פתיחה:
לפניכם רשימת כל הדמויות שמופיעות בספר:
דמויות מרכזיות בספר
דמויות נוספות שמופיעות בספר:
חלקו את כל השמות לקבוצות על פי מכנה משותף משמעותי. נסו להציע לפחות שתי הצעות לחלוקה.
חלק ב' – הביקורת על הספר
צפו בקטע הביקורת של ליאור שליין על הדמויות בספר הלימוד:
(כתובת הסרטון: https://youtu.be/zTLh_nxoErw
כתובת הקטע המלא על הספר: https://youtu.be/0_jkKsQ03DI)
שאלות לדיון:
ניתן גם לקיים דיון בקבוצות קטנות יותר: חלקו את הכיתה לקבוצות, והניחו בכל קבוצה פתקים מקופלים עם השאלות שלהלן. כל ילד בוחר פתק ועונה על השאלה שבתוכו. לאחר הדיון בקבוצות מקיימים דיון כיתתי בשאלות אלה:
חלק ג – ללמוד מכל אדם
רב אחד היה אהוב מאוד על בני קהילתו. דבריו הלכו על האנשים קסם, ושבו את ליבם. הכל העריצוהו, והתפעלו מאמרותיו . כולם – מלבד יצחק. הלז לא החמיץ ולו הזדמנות אחת לחלוק על רבו. פעם אחר פעם התפרץ לדבריו, הצביע על סתירות בפירושיו, ונהג להתפלמס עמו ולהקשות קושיות שהותירו את הרב במבוכה. כל בני הקהילה כעסו עליו ואף חשבו לנדותו, אולם ללא הועיל. יצחק לא סר ממנהגו.
לימים חלה יצחק ומת, והרב התאבל עליו ימים ארוכים.
"מדוע צערך כה עמוק, רבי?" שאל אחד מתלמידיו. "הרי יצחק זה, צרות גדולות עשה, והטיל דופי בכל דבריך".
"אינני מצר עליו, שהרי נמצאה לו המנוחה הנכונה. על עצמי אני מצר."
"את זאת איני מבין," אמר התלמיד.
ענה לו הרב: "בזכות הספק שהטיל בדברי נאלצתי להוסיף וללמוד ולהעמיק את ידיעותי. כעת משהסתלק, חושש אני כי אקפא על שמרי".פאולו קואלו, קצרצרים, ע' 18-20
עברו במהירות על רשימת הדמויות שמופיעה בספר. האם מטרת הספר לחזק עמדות קיימות או לאתגר ולעורר שאלות?
משימה לסיכום:
הציעו לפחות עוד שתי דמויות שכדאי להעמיק בהן. כתבו מכתב למחברי הספר בו אתם מסבירים מדוע דמויות אלה חסרות בספר? מה הן יתרמו ללמידה להערכתכם?