/ מדרשיית הרטמן לבנות

נשא : על ברכת הכהנים

Image by Rajesh Balouria from Pixabay
Image by Rajesh Balouria from Pixabay

פרשת נשא, תשפ״א

בלב ליבה של פרשת נשא – עומדת ברכת כהנים. בחלק מהמשפחות יש מסורת של ברכת הילדים בערב שבת, שבה מברכים את ברכת כהנים. אנחנו מכירות את הברכה מבית הכנסת, כאשר הכהנים נקראים לעמוד אל הדוכן אחרי ברכת מודים ולפני ברכת שים שלום. אנחנו לא מסתכלות אל הכהנים. מקבלות את הברכה מתוך ענווה. זאת הברכה הייחודית שיכולים הכהנים לברך את עם ישראל.

אני רוצה לרגע להתבונן בשלושת השלבים של הברכה וללמוד מתוכה את המסר שר׳ נחמן ראה בברכה (מתוך ליקוטי הלכות, אורח חיים, הלכות נשיאת כפיים ה, אות ד').

הברכה הראשונה – ״יְבָרֶכְךָ ה'״ – הקב״ה נתן לכל אחת מאיתנו נקודה ייחודית. ברכה מיוחדת שכל אחת התברכה בה, והיא הנקודה ששומרת עלינו. הברכה השנייה – ״יָאֵר ה' פָּנָיו" – הקב״ה מאפשר לנו לראות את פניו דרך האחר. ״יאר ה' פניו וכו' זה בחינת נקודה הב' שיש בכל אחד מישראל מה שאין בחבירו. וכל אחד צריך לקבל מחבירו זאת הנקודה וכו'. וזהו בחינת יאר ה' פניו בחינת הארת פנים״. הארת הפנים שלנו יכולה להוציא מאדם אחר את האור שלו. דרך המפגש עם כל אדם, יש אפשרות להיפגש עם האור הפנימי שהקב״ה טמן בנו.

״ועיקר בקשת פניו יתברך הוא על ידי בחינת הנ"ל על ידי שכל אחד מדבר עם חבירו ביראת שמים בכל פעם, ומבקש ומשתדל שיקבלו הארה זה מזה מהנקודות טובות שבלבם שהם בחינת פני ה'…ועל כן ברכת יאיר ה' פניו הוא בחינת הנקודה הב' הנ"ל שצריכין להאיר מאחד לחבירו וכנ"ל. וזהו ויחונך שייתן לך חן. כי עיקר החן והיופי וההידור הוא בחינת כלליות הגוונין.״
כמה כוח יש למפגש שלנו – פנים אל פנים. כמה היה חסר לנו המפגש הזה השנה. וכמה פעמים, כשאין מפגש פנים אל פנים אנחנו מתחילות לדמיין כל מיני דמיונות על האחר. כי אנחנו לא באמת מצליחות לראות את אור הפנים, אור הפנים שלה.

והברכה שלישית – ״יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ" זה בחינת נקודה הג' הנ"ל, שצריכין להאיר הנקודה טובה מיני' ובי' כדי לקשר פי ידבר חכמות אל הלב וכו'. וזהו ישא ה' פניו אליך שישא הנקודה טובה שהוא בחינת פניו יתברך כנ"ל אליך, היינו שברחמיו יקשר הנקודה אל הלב שתאיר הנקודה אל הלב כדי לבטל חרפת לב וכו'.

ואחר כך מסיימין "וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם". זהו תכלית שלימות כל הג' ברכות שהם להמשיך האהבה הקדושה השורה אצל הברית שלום שהוא כלל כל הג' נקודות הנ"ל אל הלב זהו בחינת שלום. כי כשהנקודות רחוקין מהלב ח"ו, אזי אין שלום…״  כאן יש את החיבור בין הנקודה הטובה שיש בנו ובין הלב. שיהיה שלום בתוכי פנימה.

ר׳ נחמן מתאר כאן את מה שהכהנים מברכים אותנו – שנהיה מסוגלות לראות את הנקודה הייחודית שלנו בתוכינו, שדרך פני האחר נוכל להעמיק ולראות את פני ה׳ ובכך להאיר אחד לשניה.
הדבר הזה, המפגש הכנה האלוהי בין אדם לאדם – מביא גם לשלום.
שלום בתוכי, ושלום מול אחרים.

מיד אחרי שנאמרת ברכת כהנים בבית כנסת, אנחנו מתחברות אל ברכת שים שלום. שִׂים שָׁלוֹם טוֹבָה וּבְרָכָה, חַיִּים חֵן וָחֶסֶד צְדָקָה וְרַחֲמִים, עָלֵינוּ וְעַל כָּל-יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ.
וּבָרְכֵנוּ אָבִינוּ, כֻּלָּנוּ כְאֶחָד בְּאוֹר פָּנֶיךָ, כִּי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ  אֱלֹהֵינוּ תּוֹרָה וְחַיִּים אַהֲבָה וָחֶסֶד, צְדָקָה וְרַחֲמִים, בְּרָכָה וְשָׁלוֹם.
וְטוֹב בְּעֵינֶיךָ לְבָרְכֵנוּ, וּלְבָרֵךְ אֶת-כָּל-עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, בְּרֹב עֹז וְשָׁלוֹם.
בָּרוּךְ אַתָּה , הַמְּבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בַּשָּׁלוֹם. אָמֵן.

שנדע בימים האלו, להרבות בתפילה, להרבות בעשיית החסד.
שיהיה בנו גם את העז וגם את השלום.
ברוך אתה ה׳ המברך את עמו ישראל – בשלום.
זאת הברכה שנתת לנו – ברכת השלום.
שבת שלום.

הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics