/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – תמוז תשפ"א

Image by Randall Billings from Pixabay
Image by Randall Billings from Pixabay

בסיומה של השנה, בה כל מה שהתרחש היה ממש בגדר נס, אנחנו שמחות על האפשרות להסתכל אחורה ולשתף בכל מה שהספקנו בחיוך וגאווה גדולה, ומאחלות לכולנו שהשנה הבאה תהיה פשוטה יותר, וטובה אלינו יותר. בבריאות ושמחה תמיד.

טיול שנתי בית ספרי- יצאנו, שכבות ז-י, לטיול שנתי מיוחד של ארבע שכבות יחד – טיול של גיבוש והיכרות, של אהבת הארץ, ושל הזדמנות מסוג אחר לחינוך והקניית ערכים.  לאחר תפילה משותפת בכביש שש, התפצלו השכבות. שכבות ז-ח טיילו בפקיעין, שרו בבית הכנסת העתיק ושמעו את סיפורו של היישוב היהודי בכפר. בהמשך טיילו בשביל הפסגה בהר מירון ונהנו מהקרירות, למרות מזג האוויר החם. שכבות ט-י טיילו במסלול נחל שרך-בצת, נכנסו למערת נטיפים מדהימה ונהנו מהמים הקרירים ומהצל. נפגשנו כולנו לקראת ערב בחוף אכזיב, לטבילה קצרה בים והתארגנות ללינת שטח על הדשא בחוף. אחרי ארוחת הערב קיימה כל כיתה פעילות כיתתית, לגיבוש ומשחק משותף. בבוקר היום השני יצאו כל השכבות לטיול במסלול נחל כזיב. ההליכה במים הנעימים, ולצידם בשביל המוצל, סיפקה הרבה רגעי הנאה וצחוק. בסיום המסלול חזרנו לחוף אכזיב להתארגנות קצרה ויצאנו לבילוי לילי באתר ראש הנקרה, שנפתח במיוחד עבורנו. עטלפים ונקרות, מים וספינה אחת חשוכה בים. ביום השלישי שוב התפצלנו. שכבות ז-ח טיילו בנחל עמוד ושכבות ט-י ביקרו בפקיעין ובהר מירון. השירה המרגשת בבית הכנסת העתיק של פקיעין הרעידה את הלבבות. כדי לסכם את הטיול המיוחד, נפגשנו כולנו בחניון אליקים בדרכנו הביתה. שרנו יחד "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד", הודינו לכל מי שהפיק וארגן את הטיול, חיברנו בקצרה את הטיול לפרשת השבוע פרשת שלח, וסיימנו עם פיצות טעימות והמון המון שמחה בלב. היה טיול נהדר!!

 מסע ישראלי שכבת י"ב-

כמה שמחה והתרגשות מילאו את בנות שכבת י"ב לנוכח הידיעה שלמרות הכל הן יוצאות למסע ישראלי. המסע הוא הזדמנות להיכרות בלתי אמצעית עם קבוצות ומגזרים פחות מוכרים בחברה הישראלית, הזמנה לשמוע בלב פתוח ובאוזן קשבת עמדות ורעיונות חדשים ואפשרות לגיבוש וחיזוק מונחה של הזהות האישית והקבוצתית בעקבות החשיפה וההיכרויות .  התחלנו בעינות צוקים, בשקט המדברי, שם חזרנו לשורשים, לילדות ולבית בו גדלנו. לאחר מכן נסענו לשיזף, ישוב שקם לפני 10 שנים ברמת הנגב, פגשנו שם חלוציות במיטבה. הבנות היו נרגשות, חלקן  התקשו להבין כיצד אנשים חיים כך מבחירה. משם נסענו לירוחם, פגשנו את אבי בן זקן שסיפר לנו את סיפורה של ירוחם מנקודת מבטו של ילד שגדל בירוחם ובחר להמשיך ולגור בה עד היום. המשכנו למצפה רמון, הכרנו אותה דרך הרגליים, למדנו שבכדי למשוך צעירים מהמרכז לבוא ולגור במצפה, נפתחו בשנים האחרונות בתי ספר שונים למוסיקה, תיאטרון, קרקס, רוח, אומניות ועוד. פגשנו את נטע ששיתפה אתנו בקטע קצר בתנועה ומחול. הבנות  שיתפו פעולה וזרמו איתה  עד שנהייה מאוחר וארוחת הערב חיכתה לנו באכסנייה. את היום השני פתחנו בטיול זריחה. הבנות היו כל כך נלהבות ואחראיות. נסענו למנסרה להתבודדות משמעותית שהותירה בנו חותם עמוק. לאחר מכן פגשנו את סלימה מהכפר רכמה, כפר בדואי שאינו מוכר משבט אל-עזזמה.  סלימה שיתפה וסיפרה על חיי הבדואים, על המסורות העוברות מדור לדור, האתגרים העומדים בפני התרבות הנוודית בעבר וכיום. הבנות היו מרותקות להכיר ולהיחשף  בפני מגזר שעד כה ידעו עליו מעט. משם המשכנו ללוד, שם פגשנו את הדס ליקסנברג, פעילה חברתית אקטיביסטית שפועלת, עושה ותורמת בהרבה מאד מישורים. הדס שיתפה אותנו בסיפור חייה ובפועלה ואף סיפרה על הימים הקשים מאד שעברו עליהם במהלך מבצע ״שומר החומות״. גם מפה יצאו הבנות נפעמות אל מול  העשייה האינסופית שפגשו אצל הדס. לאחר מכן הגענו לתל אביב, צפינו בהצגה המיוחדת ׳פני שטח׳, שהפגישה אותנו עם ארץ / מדינת ישראל מזוויות חדשות ושונות. סוף המסע יוחד למפגשים עם 2 קטבים: תנועת ישראל חופשית, התומכת בהפרדת דת ומדינה מחד והעולם החרדי בבני ברק מנגד. הבנות שמעו, שאלו והגיבו. אל מול איש ישראל החופשית, יצאה מהן השמרנות והמסורתיות העמוקה, אל מול איש התקשורת החרדי והשדכנית הבני ברקית, יצא הפמיניזם…הבנות היו מדהימות ובוגרות, וסיימו את המסע עם המון מחשבות ותובנות על עצמן ועל החברה הישראלית.

 יום מחזור ומחזוריות לכיתות ז'- כחלק מתוכנית גוף נפש תודעה ושיעורי מעברים, אנו נותנות מקום של כבוד לגוף ולשינויים שהוא עובר בגיל ההתבגרות. הקדשנו את יום העיון לעיסוק במחזור הנשי מכל היבטיו- הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים, החברתיים והאישיים. חשוב לנו לגעת במדרשייה גם בנושאים רגישים ואישיים, בדרך מכובדת ותוך סיפוק ליווי והדרכה. במהלך היום עסקנו במשמעות המעבר מילדות לנערות, בתחילתו של גיל ההתבגרות, ובציפיות החברתיות והמשפחתיות המשתנות.. עוד עסקנו בהשפעת השינויים המתרחשים  בגוף על הנפש-  איך אנחנו מרגישות עם עצמנו, מהו דימוי הגוף המופנם בנו וכו'.  היום נפתח בתפילה, בהובלת בנות י"ב, בלימוד קצר ובטקס חינה לציון היום החגיגי. לאחר מכן התקיימה שיחה עם דפנה פלר, על התבגרות ועל הפן הפיזיולוגי של המחזור, משם המשכנו לסדנה עם היועצת ולסדנת היגיינה וטיפוח וכן ללימוד תרגילי יוגה להקלה על כאבים. סיימנו עם לחמניות עם שוקולד- מנהג אלג'יראי לחגיגה משפחתית כאשר הבת מקבלת ווסת ראשונה.

שכבת ח' נפגשה לשיחה עם דניאל הרטמן על פמיניזם דתי ועל הצורך בשלו קם  בית הספר. שיחה זו התקיימה כסיכום למהלך חינוכי שכלל  מספר שיחות עם מיכל הרטמן על זרמים ביהדות, על קריאת נשים בתורה ועל האופן בו אורתודוקסיה ליברלית ומעמד האישה נפגשים, מאתגרים זה את זה ומסתדרים יחדיו.

תהליך חינוכי דומה עברה  שכבת ט'. הן למדו על ה"אני מאמינה" של המדרשייה ופגשו  את הרב ד"ר דניאל הרטמן, נשיא מכון הרטמן לשיחה. לקראת השיחה למדו התלמידות על השלבים שהובילו להקמת המדרשייה, והעמיקו בהבנת ההחלטה על קריאת נשים בתורה. בעקבות הלימוד הן העלו שאלות שונות שהיו רוצות להציג במפגש ואמנם  שאלו שאלות מסקרנות ומעניינות  ולמדו על ההחלטות שעיצבו ומעצבות את המדרשייה בפרט ואת מכון הרטמן בכלל.

בכיתה י', כחלק ממערך שלם שעוסק בנושאים של מיניות בריאה ואינטראקציה בין המינים, הקדשנו יום למוגנות במרחב. בחלקו הראשון של היום  עברנו סדנה מעשית של הגנה עצמית בסיסית בהנחיית נציגי הארגון 'תנועה בטוחה', ובחלקו השני עברנו סדנה עם המחנכות שמתנדבות במרכז סיוע לנפגעים ונפגעות תקיפה מינית, שדיברו על מרחבים מוגנים, ועל הכלים שאנחנו צריכות כדי לקחת אחריות על המרחב שלנו וגם כדי לדעת שאנחנו נמצאות במקומות טובים ובטוחים עבורנו.

מעורבות חברתית-

ימי מעורבות חברתית בחטיבת הביניים:

לקראת סוף שנת הלימודים בחרנו להקדיש יומיים מלאים למעורבות חברתית.

כיתות ז'-ח' השתתפו בלימוד בחברותא אודות מעורבות חברתית ושמעו שיחה בנושא מפי אורי שכטר, שהוא דוגמה אישית נפלאה למעורבות חברתית בלתי פוסקת. ומלימוד למעשה…

התלמידות התנדבו בשני הימים במקומות על פי בחירתן ויצאו עם הרבה רצון להמשיך בעשייה החיובית גם באופן עצמאי בחופש הגדול. מקומות ההתנדבות תוכננו כך שכל תלמידה תוכל למצוא את עצמה ואת כשרונה. בין מקומות ההתנדבות: חינוך מיוחד, הגן הבוטני, משתלת בית הצייר, בית האבות נופי קטמון, ממ"ד איתן וליצנות רפואית.

כיתה י'1 – מנערות לנערות- במהלך כל המחצית אספה כיתה י'1 מוצרי טיפוח חדשים ותכשיטים נהדרים ממשפחות הרטמן, מקהילותיהן ומחברות. ביחד הן ארגנו כ-20 ערכות יפהפיות ועשירות. את הערכות הן העניקו באהבה רבה לנערות 'אתנחתא' – קורת גג לנערות בסיכון. ביקרנו במקום ופגשנו את אורטל המנהלת לשיחה מהלב. התלמידות התרגשו לעשות משהו קטן וטוב – תמרוקים הם אמנם לא הכרחיים לחיים, אבל הם בהחלט עושים טוב על הלב. תלמידות הכיתה כיוונו במיוחד לשם.  איסוף התמרוקים, הכנת הערכות והתרומה הם המיזם השנתי של הכיתה לאחר שנה שלמה של עיסוק ולימוד סביב מעורבות ויזמות חברתית.

כיתה י'2 – משחקים מהלב- במשך שנת הלימודים כולה – כולל במהלך הסגרים – אספו תלמידות י'2 משחקים במצב מצוין בשכונות. לאחרונה ערכו התלמידות יריד עבור ילדי מועדונית  בשכונת תלפיות. הן ארגנו את המשחקים לפי גילאים וארזו לכל משפחה משחקים המתאימים במיוחד עבורה. בנוסף הן ארגנו משחקים והפעלות קיציות. היריד ואיסוף המשחקים הם המיזם השנתי של הכיתה לאחר שנה שלמה של עיסוק ולימוד סביב מעורבות ויזמות חברתית.

לאחר ששכבת י"א פגשה את הסטייליסטית חוה קריסטל שדיברה איתן על סטיילינג וקיימות, הן סידרו את ארונות הבגדים שלהן ואספו בגדים שאותם ביקשו לתרום. את הבגדים העברנו ל"דלת הכחולה" – ארגון שמוכר בגדים יד שנייה במחירים זולים במיוחד, וההכנסות מחולקות לנזקקים מגוונים –  יהודים, נוצרים וערבים. כך שילבנו בין קיימות, סטיילינג, סידור ארונות ותרומה לחברה.

הצטיינות במעורבות חברתית- לשמחתנו הגדולה ולמרבה הגאווה זכו שלוש תלמידות י"ב בפרס הצטיינות עירוני על מעורבות חברתית.

נעה קורניצר ועדן דינקו זכו בפרס על תרומה יוצאת דופן לקהילה ולסביבה במגוון מיזמים שבהן הן לקחו חלק.  הטקס ייערך בשבוע הבא בגן הבוטני. כל הכבוד לנעה ועדן! אנחנו בטוחות שנמשיך לשמוע על העשייה שלהן בעתיד.

מאיה גורדון, תלמידת י"ב, זכתה בפרס מחוזי על הצטיינות במעורבות חברתית על השותפות וההנהגה שלה בפרויקטים של בית הספר. בזמן קבלת הטקס מאיה הייתה במסע ישראלי, ואת הפרס קיבלה בשמה אמה, מיקול.

מיקול הכריזה כי מאיה מקדישה את הפרס לכל חבריה וחברותיה למיזמים.  כל הכבוד! גאווה גדולה.

במדרשייה, גם במסגרת השיעורים "השוטפים" אנו נרתמות ללמידה משמעותית ומאתגרת, וגם לסיכומים וימי שיא שמגוונים את הלימוד והופכים אותו לחווייתי ובלתי נשכח. אנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

מדעים- במסגרת שיעורי מדעים של כיתה ז' למדנו על התא כיחידת חיים ביצור החי.

כסיכום והמחשה לנושא הבנות התבקשו ליצור דגם תלת ממדי של תא צמח או בעל חיים על אברוניו השונים. תוך כתיבת הסבר על כל אברון בתא. הבנות היצירתיות השתמשו בחומרי יצירה שונים והכינו דגמים מעוררי השראה.

במסגרת שיעורי מדעים של כיתה ח' למדנו בתוך נושא הרביה על התחלקות תאים. הבנות המחישו בעזרת פלקטים או דגמים תלת ממדיים את שלבי התחלקות התא. הן הציגו את הכרומוזומים בעזרת חומרים שונים. כל הכבוד לבנות היצירתיות שלנו!

נבחרת מדעים משכבה ט' אף השתתפה בכנס מדעי במעבדות בלמונטה בקמפוס גבעת רם.

כחלק משיעורי מגדר ומשפחה בכיתות י"א הזמנו את ארגון שובל- ארגון של מתנדבים ומתנדבות מהקהילה הגאה הדתית לשוחח עם הבנות.מפגש זה היה כחלק ממערך שלם שעוסק בזהויות מיניות וזהויות מיניות בתוך החברה הדתית. המערך כלל לימוד מעמיק של המאמר ההלכתי של 'בית הלל' בנושא וכמובן שיח ודיון בכיתה בעקבות הלימוד וכן מפגש עם דפנה פלר ושיעורי חינוך.  ומגדר. כאמור, חשוב לנו לשוחח עם הבנות גם על הנושאים הרגישים והמאתגרים שסובבים אותנו ולהתמודד הן עם הסוגיות ההלכתיות, הן עם הסוגיות האנושיות והן עם הסוגיות הסוציולוגיות.

לכבוד סיום יחידת מחשבת ישראל בשכבה ט׳ , בנושא תכלית האדם, נפגשו כל תלמידות השכבה לסכם את הלימוד השנתי. התלמידות הגיעו לאחר תהליך משמעותי של כתיבת עבודות חקר על תכלית האדם   אצל הרב א.י השל, פרופ' ישעיהו ליבוביץ אוו הרב קוק. זאת בהשוואה ללימוד הנושא במחצית הראשונה בכתבי הרמב"ם ורבי נחמן מברסלב. לעבודות הוקדשו שבועות רבים והתוצרים היו מרשימים ביותר. במפגש הסיכום שיתפו התלמידות מתוך התובנות שלהן על כל אחד מההוגים. סיימנו בשיחה עם רננה על תכלית האדם, בהתפעלות מהתהליך שעברו הבנות ובסקרנות לקראת היחידה של שנה הבאה על מושג המצווה וחקר טעמי המצוות!!

בנות שכבת ט' הקדישו מאמץ רב השנה ללימוד  ערבית ולהיכרות עם השפה והתרבות של המיעוט הערבי הגדול במדינת ישראל. כפעילות סיכום,  יצאו לשוק מחנה יהודה לפעילות  יצירתית. הבנות התחלקו לזוגות וביצעו משימות חווייתיות בשטח בהן נדרשו להשתמש בידע שלהן בשפה הערבית, לשוחח עם עובדים וסוחרים בערבית ולהגיע ממקום למקום. תחנת הסיום הייתה בדוכן הכנאפה שבשוק.. כמובן שהן גם טעמו והתפנקו. זו הייתה פעילות נהדרת ומלמדת!

מגמת תיאטרון בשכבת י"א- אחרי שנת קורונה שבה התיאטראות היו סגורים, שמחנו מאוד שזכינו להעלות את הדיאלוגים של י"א פנים אל פנים!!! הבנות הציגו בתיאטרון החאן הקטן 6 דיאלוגים (בשלשות ובזוגות). ההצגות היו מקצועיות, מרשימות ומעוררות למחשבה וכבכל שנה – בחרו הבנות לעסוק בנושאים רלוונטיים, מאתגרים ומורכבים. אנו גאות בבנות מאוד!!!

בנות שכבת ז' עברו פעילות סיכום בתלמוד, לאחר למידה ממושכת על דמויות התנאים, על הערכים שהנחו אותם ועל משמעותו של עולמם הדתי. הפעילות כללה משחק 'חפשו את המטמון' בקבוצות, ברחובות שכונות קטמון והקטמונים, הקרויים על שם התנאים. הבנות הסתובבו עם חוברות תלמוד ברחובות, פענחו חידות לימודיות שהובילו אותן ממקום למקום, ביצעו משימות וראיינו עוברים ושבים. לאחר קרטיבים והכרזה על הקבוצה המנצחת, שמענו שיחה של רננה על הלכה ואגדה, שהבהירה את המהלך שיעשו התלמידות בשיעורי תלמוד מכיתה ז' לכיתה ח'.

בנות שכבת י"ב נמצאות בעיצומו של תהליך הפרידה מבית הספר, וכחלק מתהליך זה קיימנו מפגש מרגש בין בנות השכבה וצוות המורים. היו דברי ברכה ממירב המנהלת והמורים, משחק מצחיק ומרגש, העלאת זיכרונות והמון הכרת הטוב. אנו גאות בבנות מאוד ומתרגשות יחד איתן בהתחלה החדשה של כל אחת ואחת ומאחלות להן בהצלחה.

מסיבת סיום י"ב- מסיבת הסיום המרגשת התקיימה במכון כמיטב המסורת. מדהים אותנו לראות את הכרת הטוב והתודה, ואת החיבור של הבנות למדרשייה ולצוות . הייתה מסיבת סיום מדהימה, מרגשת ועמוקה.

את היום האחרון של שנת הלימודים ציינו בהתכנסות בית ספרית, דברי ברכה ופרידה, שירה משותפת, הרקדה ופעילות סיכום עם המחנכות וחלוקת תעודות כמובן.

גם בקיץ – אנו כאן בשביל התלמידות. המחנכות יצרו קשר עם התלמידות לקראת מפגש משותף במהלך הקיץ. אנו מזמינות את ההורים והבנות לפנות אל המחנכות ואל היועצות בקיץ לכל צורך שהוא. אנו מאחלות לכולן קיץ בריא ובטוח!

בית הספר של הקיץ- אנו פותחות תכנית מיוחדת לבית ספר של החופש הגדול. לחטיבת הביניים התכנית תהיה בין התאריכים 23/6- 5/7, בין השעות 10:20-13:30. התכנית תכלול לימודי אנגלית, מתמטיקה, מיומנויות העשרה כגון: נגרות, ריקוד, יצירה וכו'..

לכיתות התיכון (ט'-י"א), תתקיים תכנית השלמות. התכנית כוללת שיעורים במקצועות בהם יש צורך בהשלמה לימודית ולכן לכל שכבה הימים והשעות שונים ומותאמים לפי צרכי השכבה.

נשתמע בשנה הבאה…..

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics