/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – ניסן תשפ"ב

אנו שמחות להמשיך לכתוב לכם ולשתף במתרחש במדרשיה בחודשים האחרונים. העלון שלנו מלא וגדוש בפעילויות לימודיות שוברות שגרה, ביציאה למעורבות חברתית ואזרחית, בטיולים ואירועי גיבוש, בהכנה מעמיקה לחגים ובסמינרים מרוכזים. אתם מוזמנים לקרוא, להתעדכן ולהיות שותפים במפעלים החינוכיים שלנו.השנה עומדת בסימן השמיטה ובסימן קורונה והנושא השנתי שלנו –
בין שמיטה לשליטה – שולח אותנו לדון ולהתמודד באופן מגוון עם שני הנושאים.
שמיטה – את שנת השמיטה פתחנו ביום עיון  שקיימנו בתחילת השנה בו ביררנו את הנושא באופן אישי ובמובנים מטפוריים. הפעם פנינו למובנים הקונקרטיים והחקלאיים – ללימוד הלכות שמיטה ובחינת משמעויות השמיטה במרחב החברתי,  הצרכני והלאומי. במשך המחצית למדנו הלכת שמיטה יומית בכל בוקר ולאחר מבחן הלכה כיתתי והכנת לוחות קיר, קיימנו, כמנהגנו בשיעורי הלכה, חידון שמיטה מהנה ומאתגר לכיתות ז – י. החידון כלל זיהוי טעויות הלכתיות, פירוש מושגים, הכרעה בדילמות, התאמת תמונות להגדרות, קטעי שירה ועוד. הבנות גילו ידע ובקיאות רבה בנושא. אתם מוזמנים לשאול אותן בבית…
שאלת השמיטה ושליטה מלווה אותנו גם בהתמודדות המתמשכת עם מגפת הקורונה. את הסמינר השנתי החלטנו להקדיש לנושא זה.

אל, אדם ועולם בעקבות הקורונה- סמינר לכיתות  ט' – י"ב:
החטיבה העליונה יצאה לסמינר (חמישי – שבת) בנושא "אל, אדם ועולם בעקבות הקורונה". את הסמינר הקדשנו לעיסוק בשאלות והתמודדויות שהציבה לפתחנו המגפה העולמית. אמנם הקורונה טרם הסתיימה, אבל שנתיים של חוויית הקורונה העלו שאלות ותובנות רבות – על נפש האדם, על היחס בין היחיד לחברה, על אחריות קהילתית חברתית ועולמית, על השינויים הערכיים בתוך החברה בה אנו חיות, על המסרים האפשריים של המגיפה ועל אמונה ואלהים אל מול תופעה כמו מגיפה עולמית.  במהלך הסמינר נגענו בזוויות השונות של משולש אל- אדם- עולם, ויצאנו עם תובנות חדשות,  עם הבנות משמעותיות ואפילו עם  כלים אפקטיביים להמשך ההתמודדות שאנו חוות. בחרנו לצאת יחד, כל החטיבה העליונה, על מנת לחזק את הגיבוש והקשרים בין המחזורים ולהרחיב את מעגלי השיח במדרשיה.

ביום חמישי עסקנו באתגר שבין היחיד.ה לציבור ובשאלות החדשות הנשאלות בתחום זה: הבנות יצאו למסע גילוי שבתמציתו השאלה האם ומדוע יש לנו צורך בחברה וקהילה, בעולם בו אפשר לעשות כמעט הכל מהבית לבד ומה נותנת לנו הקהילה או החברה הרחבה. לאחר מכן התכנסנו לפאנל בו פגשנו את הרב ירמי סתויצקי ואת הרבה תמר אלעד אפלבאום ושמענו תובנות מנוסחות גם מא.נשי חינוך וקהילה וותיקים אשר שואלים את עצמם את אותן השאלות. לאחר ארוחת הערב התקיים מדרש קולנוע עם אדווה מגל כהן, ששוחחה עמנו על אחריות הפרט כלפי הציבור והקהילה ואחריות הציבור והקהילה כלפי הפרט. השיחה התקיימה בליווי קטעי קולנוע מוכרים ומקוריים.

ביום שישי, עסקנו באתגרי נפש האדם שהתחדדו בשנות הקורונה: התכנסנו בבוקר וקיימנו הכנה לתפילה, תפילה, ופעילות כיתתית. במהלך הבוקר הועלו קשיים והתמודדויות אישיות ונפשיות אשר עלו בעקבות הסגרים,  אי הוודאות,  ההגבלות, השינויים בצורות החיים והחוויות החדשות שחווינו. לאחר מכן נסענו לאולפנת כפר פינס ושם למדנו ואספנו כלים ודרכי התמודדות מגוונות עם הקשיים והאתגרים.  הבנות בחרו מתוך היצע רחב של סדנאות ועברו סדנא משמעותית כל אחת. (למשל: יוגה, ביבליותרפיה, חוסן נפשי, חשיבה חיובית, כתיבה יוצרת, תפילה… ). לאחר מכן התכנסנו כל החטיבה העליונה למעגל מתופפות ענק ועוצמתי, ככלי התמודדות וכהמשך לאתמול- הרגשנו היטב את הכח של הביחד. לאחר סיכום כיתתי וחלוקה לחדרים התארגנו לשבת והתקבצנו שוב לקבלת שבת מוסיקלית מוקדמת ולשירה וכניסה לאווירה בהובלת התלמידות.

בשבת, פרשת ויקהל (שקלים) עסקנו באתגר האמונה שמעלה הקורונה: לאחר כניסת שבת והדלקת נרות קיימנו תפילת ליל שבת בהובלת התלמידות, וכמובן סעודת שבת חגיגית עם זמירות ודברי תורה. לאחר מכן שמענו שיחה מפי מירב, מנהלת בית הספר, על התמודדות עם משברים בכוח האמונה. בחלק השני של הערב התקיים ערב שאלות ותשובות על שאלות אמונה והתמודדויות אישית. בשבת בבקר השכמנו לתפילת שבת וקריאה בתורה בהובלת הבנות. לאחר התפילה התקיימו קידושים כיתתיים עם יחידת מחנכת שעסקה בשאלה 'מה אלוקים רוצה ממני?" שבעות ממזון רוחני נכנסנו כמובן גם לסעודת שבת למזון גשמי. לאחר מנוחת צהריים התקיימה תפילת מנחה ויחידות לימוד לבחירה, אשר עסקו בתובנות והתמודדויות נוספות שהעלתה הקורונה, לטוב ולמוטב, שטרם נגענו בהן. יחידות אלו הועברו על ידי בני הזוג של המורות ועל ידי צוות מקצועי שהצטרף לשבת. הסעודה השלישית מהווה רגע שיא בסמינר הבית ספרי של שירת קדש משותפת ושל אחווה וגיבוש. לאחריה התפללנו ערבית וקיימנו הבדלה מוסיקלית. היה סמינר משמעותי מאוד, מהנה ומגבש. הבנות היו שותפות מלאות ומגויסות ושיתפו פעולה בצורה מרשימה.

סמינר חטיבת הביניים (ז-ח)- ממשועבדת לבוחרת
את חוויות הסמינר המוצלח ואת הרלוונטיות של הנושא בקשנו להעביר גם לבנות החטיבה ולראשונה, קיימנו סמינר מקוצר גם לבנות החטיבה, הפעם כהכנה לפסח, תחת הכותרת: "ממשועבדת לבוחרת". לקראת הסמינר ובמהלכו בחנו את המושגים: חופש, שיעבוד, אחריות ובחירה. הבטנו במקומות שאנו משועבדות אליהם ומקבעים את ההתנהלות שלנו בעולם הזה. את הסמינר פתחה מרב בדיחי, שדיברה על הממד האמוני, לאחריה יצאנו להתבודדות ועבודה פנימית, השתתפנו בסדנאות מגוונות ולמדנו בחברותא מקורות יהודיים שנותנים השראה  לנושא זה בחיינו. סיימנו במעגל מתופפות ובהרקדה משחררת.

כמנהגנו, אנו מקדישות תשומת לב רבה להכנה לחגים. זוהי הזדמנות עבורנו לעצור את השגרה ולהעמיק בערכי החגים, המגולמים בדינים ובמנהגים הקשורים בהם. לאחרונה, עסקנו בחודש אדר ובפורים, ביום האישה, ביום המשפחה ובחג הפסח הממשמש ובא.

אירועי חודש אדר וחגיגות פורים במדרשייה-
פורים מזמן אינו חג של יום או יומיים. החגיגות נמשכות על פני חודש שלם וחודש אדר הוא רגע של הפוגה, שמחה, סדיקת מסגרות וקלילות בתוך כתלי בית הספר. יחד עם זאת, אנו מקפידות לשמר שגרת לימודים מסויימת ובעיקר – לא להתמקד רק בעצמנו אלא להביט סביב לנו, לא רק לשמוח אלא גם לשמח.
השנה יזמה מועצת תלמידות יריד יד שנייה לכבוד ר"ח אדר: הבנות הביאו תחפושות ובגדים, העבירו אותן מיד ליד, והייתה חגיגה חברתית ואקולוגית גדולה בבית הספר.

כמדי שנה, בנות שכבת י"ב אחראיות על אירועי חודש אדר במדרשייה. האירועים כללו: הפיכה, עיצוב תקנון חודש אדר, ארגון התנדבויות לכל השכבות ומסיבת תחפושות לפני פורים.
יום ההפיכה החל בתפילה במכון, ולאחריה סרטון, הצגה וחיקויי מורים הומוריסטיים סביב הווי המדרשייה. לאחר מכן חזרו כולן לבית הספר, שהפך את פניו, בהתאם לנושא הכללי שבו בחרו בנות י"ב: הוליווד. התלמידות השקיעו ימים ולילות על מנת לעצב את בית הספר ולעטוף אותו בתחפושת מושקעת. מראש חודש אדר ועד לפורים התקיימו בבית הספר ימים מיוחדים כמו יום פיג'מות, יום ללא תיק ויום ללא שיעורי בית. היתה תקופה ססגונית ושמחה מאוד.

חגיגות פורים במדרשייה- "מִשְׁתֵּה נָשִׁים–בֵּית הַמַּלְכוּת"
פתחנו את הבוקר בכיתות, עם פעילות לפורים והחלפת משלוחי מנות בין הכיתות. המשכנו בהפנינג בית ספרי ברחבת בית הספר שארגנה מועצת התלמידות,  הרקדה מושקעת, ותחרות תחפושות בהנחיית שכבת י"ב.  היה יום מרגש, מהנה, שמח ומבדח! וכל הכבוד לבנות על ההשקעה המסורתית בתחפושות האישיות והקבוצתיות.
אבל הרגע המשמעותי ביותר בכל שנה בפורים הוא רגע היציאה להתנדבות והיציאה מעצמנו:
התנדבויות לקראת פורים: "וְהַחֹ֗דֶשׁ אֲשֶׁר֩ נֶהְפַּ֨ךְ לָהֶ֤ם מִיָּגוֹן֙ לְשִׂמְחָ֔ה וּמֵאֵ֖בֶל לְי֣וֹם ט֑וֹב לַעֲשׂ֣וֹת אוֹתָ֗ם יְמֵי֙ מִשְׁתֶּ֣ה וְשִׂמְחָ֔ה וּמִשְׁלֹ֤חַ מָנוֹת֙ אִ֣ישׁ לְרֵעֵ֔הוּ וּמַתָּנ֖וֹת לָֽאֶבְיֹנִֽים"

פורים הוא גם חג של "מתנות לאביונים" ונתינה לזולת, ובמסגרת זו יזמו בנות שכבת י"ב התנדבות בית ספרית, שהפעם התמקדה באנשים הנושאים בתפקידים 'שקופים'. במסגרת ההתנדבות, הכינו התלמידות משלוחי מנות וחילקו אותם בשכונות שונות לנהגי אוטובוס, מנקי רחובות, קופאיות בסופר, שומרים ועוד, אשר לעתים אנו עוברות לידם ללא תשומת לב ומתייחסות אליהם כפונקציה ולא כבני אדם בעלי שם ופנים. להתנדבות קדם לימוד משמעותי אודות היחס לאנשים ה'שקופים' במסורת היהודית, אותו הכינו והעבירו בנות השכבה לכל הכיתות. אנו מקוות כי התנסות זו תשנה לטובה את היחס שלנו לסביבתנו, גם בימים הבאים.

יום האישה- כמו בכל שנה, יום האישה היה חגיגה בית ספרית. חגיגה של צבעים, טעמים, ריחות ושמחה. כל שכבה עסקה בנושא אחר סביב נושאים הקשורים בגוף, נשיות, ביטחון במרחב, פמיניזם דתי ומקומה של האישה ביהדות.

יום האישה לכיתה ז' עסק במחזור ובמחזוריות– התחלנו את הבוקר בתפילה משותפת עם שכבת י"ב ושיתוף הדדי בתובנות על התבגרות, כאשר בנות י"ב משמשות כ'אחיות גדולות' ומנוסות לבנות הצעירות. המשכנו בטקס חינה ולאחר מכן בסדנה על הביולוגיה של הגוף, בטקס מעבר נשי עם היועצת, בסדנת התמודדות עם כאבי המחזור עם המורה ליוגה ולבסוף – בסדנת טיפוח והגינה. לסיום היום, חולק לבנות השי שהאמהות הכינו לבנותיהן עם צידה לדרך במעבר מילדות לנערות.  מטרת היום היא ללמד וגם להעצים באור חיובי את התופעה הפסיכו-ביולוגית החיונית והחשובה הזו שזכתה להתייחסות רבה לאורך ההיסטוריה במדע, בדת, ובתרבות ואשר השפיעה מאוד על תפיסות חברתיות בנוגע לנשים.

יום האישה לכיתות ח-ט עסק בנושא: "עשי זאת בעצמך"– במהלכו ביקשנו לבחון מרחבים נשיים וגבריים, להתנסות בהם ולשאול מה מגדיר מרחב כנשי או גברי, מדוע ישנה חלוקה מסורתית בין המרחבים ומה מתרחש במרחבים השונים כאשר מתעמעמות החלוקות המסורתיות ונשים נכנסות למרחבים הנחשבים גבריים וההפך. הבנות עברו סדנאות מגוונות: מחד – תפירה, גלגול יפרח (עלי גפן) וקפיצה בחבל ומאידך – החלפת גלגל וקידוח. כפי שניתן לראות בתמונות, היה יום חווייתי ומשעשע, שהיו בו גם תובנות חשובות על התפקידים שמצופים מאתנו ואלו שאנו מבקשות לקחת לעצמנו. זוהי הזדמנות להודות לצוות המורים ובעיקר לצוות התחזוקה של בית הספר והמכון שסייעו לנו בהוצאת הסדנאות לפועל.

יום האישה לכיתות י' עסק בשאלות של מרחבים בטוחים יותר ופחות,  במהלכו הבנות עברו סדנא של הגנה עצמית ורכישת ביטחון במרחב וסדנה על מיניות בריאה.

כיתות י"א השתתפו בכנס של גינות העיר, שם פגשו בנות מבתי ספר שונים ושמעו על מקומן של נשים בעיר ירושלים, ופגשו פאנל מגוון של דוברות, שבאות מרקעים שונים והופכות הזדמנויות להצלחות.

בכיתה י"ב, כהרחבה לשיעורי בית -חינוך -משפחה, הבנות נפגשו עם ארגון מבוי סתום ולמדו בהרחבה על הסכמים לכבוד הדדי.

בערב יום האישה, יצאנו כולנו יחד לצפות במשחק כדורסל של הפועל ירושלים בארנה. הייתה חוויה יוצאת מן הכלל!

יום המשפחה- נחגג במדרשייה ובעיקר בחטיבת הביניים, בסימן אירוח של הורי התלמידות אצלנו בבית הספר ובהזמנתם להעביר שיעורים מגוונים לכיתות בנותיהם. הבנות זוכות להיחשף לנושאים מגוונים, לראות צדדים אחרים בהוריהן והורי חברותיהן ולהתגאות ואנו זוכות לממש את תפיסתנו ביחס לקשר ההדוק עם ההורים, הזמנת ההורים למרחב הבית ספרי והחיבוק הרב – צדדי של הבנות.
בכל שנה אנו מתרגשות מההיענות הגבוהה של ההורים למפגש מרגש ולקשת הנושאים הרחבה בה חוות התלמידות חוויה ייחודית: השנה שמענו על שילוב משחקים בחיי היומיום, על משפט אזרחי, על פעילים חברתיים, עריכה לשונית, שילוב בעלי צרכים מיוחדים, ועוד. אנחנו מודות להורים המתנדבים ששיתפו מעולמם ומחכות כבר לעוד…

מוזמנים/ות להתרשם מכמה דוגמאות מפורטות יותר לפעילויות הכיתות ביום המשפחה:
איילת, אמא של מעיין טורקל, לימדה אותנו על שילוב של משחקיות בלמידה וכך גם למדנו (ובעיקר הצפנו ידע קודם) על מגילת אסתר. באותה הזדמנות התנסינו במשחק פלונטר בנושא חגים ומועדים ולסיום שיחקנו בחדר בריחה וכל הבנות למדו בצורה מהנה וחווייתית את מגילת העצמאות. דוב, אבא של מעיין סינגל, סיפר לנו על 2 תחומים בחייו- הן כפעיל חברתי בשכונת ארמון הנציב והן בעבודתו בארגון נפש בנפש. היה מפגש מעניין ועלו סוגיות מגדריות מרתקות. רן, אבא של אסיף שעסק בעריכה לשונית, הפגיש אותנו עם טקסטים שונים והתנסינו מעט בעבודתו של העורך. התעוררו שאלות מעניינות האם זה בכלל רלוונטי והאם צריך לתקן אדם שמדבר/כותב בצורה שאיננה תקנית? איך קוראים טקסט? ועוד…. שירלי, אמא של טליה גרץ, סיפרה על עבודה כסופרת וגם נתנה לבנות הזדמנות להתנסות בכתיבה והבנות שיתפו את התרגילים שכתבו. זה היה סיום נהדר ליום מאוד מוצלח וחווייתי!

יואב, אבא של הלל סידר שעובד עם בעלי צרכים מיוחדים, סיפר על כל מיני סוגים של אנשים שמתמודדים עם צורך מיוחד, אם בתחום הרגשי, אם בתחום הקוגנטיבי והתקשורתי. מני, אבא של צופיה פילזר, דן יחד איתנו בדילמות- בין בטחון הציבור לזכויות הפרט, שאפיינו את תקופת הקורונה – הבנות היו מרותקות והשיעור היווה פתח למחשבה על נושאים בהם אנו פחות עוסקות השנה. ריבי, אמא של רוני כהן, שוחחה איתנו על אימון אישי (קאוצ'ינג). היה פשוט מקסים!

ימי הכנה לפסח (כיתות ט – יב)- לקראת היציאה לחופשת הפסח ביקשנו לעסוק בנושא "כי גרים הייתם". הנושא מתכתב הן עם חג הפסח והן עם האקטואליה העולמית, הקשיים שחווים הפליטים מאוקראינה והאחריות המוטלת לפתחנו. פתחנו את היום בלימוד עם מחנכות הכיתות, אשר קדם לו שיעור בכיתות עם מורי היסטוריה ואזרחות. היה לימוד מעמיק ומעניין מאוד. לאחר מכן, כיתות י"א- י"ב שמעו שיחה מפי יוסף מנדלביץ, אסיר ציון, וכיתות ט'-י' שמעו שיחה מפי רות קרא איוואנוב על הפעילות המחתרתית בברית המועצות והקשר בין סיפורם האישי של יהודי ברית המועצות לציונות ולמצב היום. השיחות עוררו בנו תובנות על היחס הראוי לאחר בכלל ולפליט בפרט, על קליטת עלייה באופן המיטבי ועל הזכות שיש לנו להתגורר במדינה יהודית ריבונית.

מעורבות חברתית: לא רק בפורים – מעורבות חברתית הייתה מאז ומעולם נר לרגלינו ואחד מעמודי התווך של המדרשייה. אנו מקפידות לחשוף את הבנות לסוגים שונים של צרכים אישיים וחברתיים ולהכרה במסוגלותן לתרום ולסייע. מוזמנים ומוזמנות לקרוא כיצד עסוקות בנותיכם בחסד ובנתינה ובחינוך עצמי למעורבות והתנדבות. בין השאר מעורבות התלמידות בפעילות למען נערות בסיכון, פועלי בניין, פליטים, עולים חדשים, וילדים בעלי צרכים מיוחדים. כמו כן מקיימות התלמידות מפגשים להיכרות ולאיחוי שסעים בחברה: בין השאר בין יהודים וערבים.

כיתה ז'- השכבה הצטרפה למיזם הנפלא שלנו "מנערות לנערות" – משלוח מכתבים ומארזים לנערות בסיכון. התלמידות הביאו מהבית בובה רכה ואותה צירפו לספרים ותכשירים שאספו תלמידות בית הספר. תלמידות השכבה יצרו מארזי פינוק חורפיים וכמובן צירפו מכתבים מהלב. את המארזים שלחו תלמידות י"א ל"אתנחתא" – קורת גג לנערות בסיכון.

כיתה ח' -השכבה לקחה על עצמה פרויקט – העלאת מודעות לסכנה שבה נמצאים פועלי הבניין. במסגרת התהליך פגשו התלמידות את חלי ברקת-טביבי, בת להרוג בתאונת בניין, ערכו לימוד ודיון בכיתה, סיירו לאתרי בנייה באזור תלפיות ופגשו את דרור ומחמוד מעמותת "כולנא". באתר הבנייה העניקו התלמידות שי לפועלי הבניין – חם-צוואר עם מכתב "מחכים לכם בבית" – בעברית ובערבית.

כיתה ט'-  השכבה מאמצת את נושא המלחמה באוקראינה ואת מצוקת הפליטים. השכבה נרתמה לעזור לקבוצת פליטים אשר שוכנת כעת ביישוב נס הרים באיסוף ציוד וכן בהעברת פעילויות לילדים, בעיקר בשפת גוף ובתנועות ידיים.

בנוסף, כיתה ט' ציינה את ראש חודש אדר בנתינה- הבנות התחלקו לבתים ויצרו כ400 מארזי אוזני המן לעולים חדשים ולגן חינוך מיוחד .

כיתה י'- השכבה פועלת בצעד נוסף לקראת המיזם השכבתי. מתוך בחירה בנושא "שכונה", סיירה כל כיתה לפגוש פעילים שכונתיים מצליחים כדי לקבל השראה. כיתה י'1 פגשה את צוות מנהל קהילתי גוננים וכיתה י'2 פגשה את צוות המנהל הקהילתי בשיכוני תלפיות.

כיתה י"א- השכבה ממשיכה לקדם את המיזמים השונים שהתפתחו כבר בשנה שעברה, ובראשם: "מנערות לנערות". התלמידות מערבות את קהילת בית הספר ומזמינות תלמידות והורים להמשיך ולתרום ציוד לפי הנחיותיהן.

כיתה י"ב- בנות כיתה י"ב משתתפות השנה בתוכנית "קליידוסקופ" , שמטרתה להפגיש נוער יהודי ונוער ערבי ממזרח העיר. בתוך כך, הבנות קיימו מספר מפגשי הכנה לקראת המפגשים, שכוללים מבט פנימה אל עצמנו והחוצה אל האחר. הבנות שלחו זו לזו שאלות  שונות הקשורות לתרבות, למנהגים, לאמונות ותפיסות עולם וענו על השאלות בסרטונים שנשלחו זו לזו. אנו מצפות למפגש פנים אל פנים שיתקיים אחרי פסח.

למידה מסוג אחר – מחוץ לכיתה, מחוץ למסגרת, מחוץ לריבוע (ז  – יב)
מלבד ימי העיון, הסמינרים, החידונים והאירועים הבית ספריים הייחודיים, אנו עושות מאמץ להכניס חיים, חווייה ופריצת שגרה גם לשיעורים הקבועים במערכת. הנה כמה דוגמאות מהתקופה האחרונה:

תנ"ך: המשפט המקראי (שכבת י)- המשפט המקראי הוא אחד מהפרויקטים המשמעותיים של לימודי התנ״ך במדרשייה. שכבת י׳ למדה את סיפור קורח ועדתו לעומק והעלתה על הבמה משפט מקראי, בו הועלו טענות ועדויות וראיות ביחס למעשיו של קורח. המשפט התקיים בליווי צוות תנ״ך, פרקליטים מקצועיים ושופט שהצטרפו אלינו, ותוך תמיכה של מוזיאון ארצות המקרא בירושלים. חומר הראיות התבסס על פסוקי התנ"ך, על מדרשי חז"ל, על פרשנות ימי ביניימית ומודרנית ועל היסקים והקשים תבוניים. 'עורכות הדין' וה'עדות' צריכות היו לשלוט בכל החומר על בוריו על מנת לנסח את טיעוניהן ועל מנת להגן עליהם בזמן אמת. בתהליך הזה התלמידות למדו על מערכת המשפט הישראלית, על החוק הפלילי, כיצד לנסח כתב אישום, כיצד להגן על עמדה משפטית, כיצד לתחקר עדים, להעיד, ולעמוד תחת לחץ החקירה, וגם כיצד לתכנן תלבושות שישקפו את אופי הדמויות, כיצד ליצור אתר אינטרנט וערוצי מדיה שונים, איך לעצב מצגות ולבנות סיור לימודי בתוך מוזיאון ארצות המקרא. מעל הכול- למדו הבנות ללמוד, לאהוב, להעריך ולהרגיש את התורה כתורת חיים. ״עץ חיים היא למחזיקים בה – ותומכיה מאושר״.

מדעים: יריד חקר, ביקורים, סדנאות והרצאות (ז – ט)- לאחרונה התקיים יריד חקר מדעי עם עבודות חקר עליהן עמלו וטרחו בנות שכבת ט' במסגרת שיעורי מדעים. הבנות בחרו נושאים הקרובים לליבן, תכננו ניסויים והעמיקו בלמידה על הנושא שבחרו. היו תוצרים מרשימים ומסקרנים שרבים מהם מעידים על ראייה חברתית וסביבתית ועל פתרונות יצירתיים. ביריד, בנות שכבה ט' הציגו את העבודות שלהן לתלמידות ז' וח', על מנת לעודד גם אותן לחשיבה מדעית. לאחר היריד שמענו שיחה מפי בובה ליפשיץ על עולם היזמות בכלל ועל הסטרטאפ הטכנולוגי רפואי בפרט. שיחה שחשפה בפני הבנות את עולם היזמות ועוררה השראה.

עוד נפגשה כיתה ט1 בשיעור מדעים עם פרופ' נעה שנקר ביולוגית ימית מאוניברסיטת ת"א ושמעה אודות המחקר שלה על האיצטלנים בים, כיצד דרכם ניתן ללמוד על כמות המיקרופלסטיק שמצטברת בים מהפסולת של האדם. היה מפגש מרתק.

בשיעורי מדעים בכיתה ט' למדנו ארוכות על קיימות. בין השאר על זיהום טקסטיל. לסיכום הנושא, קיימנו סדנת תפירה מבדים שיצאו מכלל שימוש שבנות הביאו מהבית. היה מרגש ומשמעותי.

מפגשי למידה נערכו גם במעבדות בלמונטה באונ' העברית בגבעת רם, שם נגישות לתלמידי ירושלים מעבדות כימיה ופיזיקה מתקדמות. היה יום מלמד ומעשיר.

עוד במדעים…  (יא – יב) – מגמות ביולוגיה של שכבות י"א וי"ב יצאו ליום סיור אקולוגי בחוף פלמ"חים. התלמידים  והתלמידות למדו על התופעות האקולוגיות השונות בחוף הים הסלעי וערכו מדידות בשביל, על מנת לאפיינן. הסיור הסתיים בארוחת 'על האש' משותפת. היה שילוב מנצח של אוויר טוב, לימוד מחכים, חברה טובה ואוכל טעים.

מחשבת ישראל: בוקר חסידות (ט)– במסגרת לימודי מחשבת ישראל וכסיכום למחצית ראשונה, התקיים "בוקר חסידות" לשכבת ט'. לאחר התפילה הבנות בחרו בין סדנאות חסידיות שונות: יוגה נשמה ונשימה, מחשבה דיבור ומעשה, שמחה ושטות בתורת רבי נחמן, סדנת אמנות- "הריקוד החסידי", הבעש"ט מחפש את המטמון ועוד.
לאחר מכן, קיימנו טיש חסידי , נהננו ממטעמי המטבח הפולני : קוגלים שונים כיד המלך, ופצחנו בשירה וריקודים בניצוחו של הרב יהונתן רוזנק.
ועל כך נאמר, שהתמונות מדברות בעד עצמן:

עוד במחשבת ישראל… כיתות יב' קיימו מפגש מרגש ומיוחד עם  תלמידי מגמת מחשבת ישראל מהתיכון הממלכתי 'עירוני א לאומנויות' בתל אביב. המפגש החל בהיכרות עם המדרשיה, באמצעות שיחה של מירב בדיחי  עם יפעת בירנבוים, סגנית מנהלת התיכון. לאחר מכן קיימנו לימוד במחשבת ישראל  עם לאה שאער והיכרות בין  המשתתפות.ים דרך משחקים. ניצלנו כמובן את ההזדמנות ללימוד משותף ושיח סביב שולחנות עגולים, שכלל בין היתר קריאה בחברותות של מאמר מאת הרב פרופ' דוד הרטמן "על משמעותה של ישראל לעתיד היהדות". במהלך המפגש שוחחנו על חשיבות המקצוע והנושא לחיים והשוינו בין חומרי הלימוד ואופני הלימוד במרחבים השונים. היה מרתק ומשמח לראות את המוטיבציה ללימוד הנושא המרכזי כל כך במדרשייה,  בקרב קהלים מגוונים ורחבים.

בסיום המפגש, פנו המבקרים להמשך יום במכון הרטמן ולמדו שעור במכינת 'חברותא'. היה מפגש מעמיק, מרתק שהשאיר טעם של עוד.

היסטוריה: סיור לארכיון המדינה (יב) – מהם המקורות מהם לומדים הסטוריה? בנות מגמת היסטוריה בכיתות יב' ביקרו בארכיון המדינה על מנת לענות לשאלה. הן נחשפו למקורות מרתקים שגנוזים בארכיון, ביקרו בתערוכת גדולי האומה, חקרו באופן עצמאי על ראשי ממשלה ונשיאים, פתרו חידות, קראו מסמכים רבים, ולאחר מכן אף שמעו שיחה מהיסטוריון על עבודת המחקר ודרכים שונות של שימוש בחומר ארכיוני. כמה מרגש היה להעיר לחיים את החומר החבוי בספרים ולעורר בכולנו סקרנות וחדוות למידה.

עוד בהיסטוריה: מסע משואה לתקומה – שכבות י"א-י"ב השתתפו בשני ימי עיון בנושא שואה ותקומה, בדגש על ציר הזמן ההיסטורי, ההתלבטויות של ההנהגה היהודית, דמותם של מפקדים וחיילים בצבא הנאצי, ודילמות של אנושיות וחוסר אנושיות. ביקרנו ביד ושם ובבית העדות שהוקם ע"י שורדי שואה במושב ניר גלים, שם התמקדנו בעיקר בסיפור שואת יהודי הונגריה וסיפור הניצולים שהקימו את מושב ניר גלים, בהיותם עולים חדשים בראשית המדינה. סיירנו במיצג בית הזכוכית, למדנו על נשים משפיעות ומאירות בתקופת השואה, והתמודדנו עם דילמות ושאלות שונות. בשני הימים שמענו סיפורי עדות מסמרי שיער ומעוררי השראה. היו יומיים גדושים ועמוסים, הבנות למדו המון והרשימו מאוד את כל המדריכות.ים.

אזרחות: סיור לכנסת –  במסגרת שיעורי אזרחות של שכבת י' , התקיים סיור בכנסת. שילבנו בו תובנות אזרחיות דמוקרטיות ותובנות מגדריות. בסיור למדנו על תולדות הכנסת, התמודדנו עם דילמות של חברות כנסת ודימינו דיון בוועדה. לסיום, נפגשנו עם היועצת המשפטית של הכנסת,  שגית אפיק, שסיפרה על עבודת הלשכה המשפטית ועל ההתמודדות שלה כאישה עם אתגרי העבודה בכנסת.

תלמוד: פאנל תפילה- במסגרת לימוד פרק "תפילת השחר" במסכת ברכות בשכבת ט', קיימנו פאנל סביב נושא התפילה והמחויבות של נשים לתפילה. בפאנל השתתפו מורי תלמוד, קרן רכזת תפילה ומירב המנהלת, והוצגו גישות שונות לגבי מקומה של התפילה בחיינו. לאחר מכן נערכו מעגלי שיתוף בעקבות השאלות שעלו בפאנל.

גוף נפש תודעה: בוקר אימהות ובנות (ז) – בקר אימהות ובנות הוא מסורת בית ספרית של מפגש בין דורי מרגש, חשיפה של האימהות לפעילות הבנות המעוררת את קנאתן… השנה קיימנו את הבוקר במתכונת מיוחדת, גם לכיתות ז' וגם לכיתות ח' שלא יכלו לעשות זאת בשנה שעברה בשל מגבלות הקורונה. נפגשנו במכון הרטמן לארוחת בוקר מפנקת, השתתפנו בנות ואימהות יחדיו, בסדנה חווייתית שחיברה בין גוף, נפש ותודעה. לאחר מכן טעמו האימהות מהחוויה של הבנות בשיעורי גנ"ת ולסיום, הבנות שיתפו במקצועיות רבה תוצרים מהעשייה והריקוד בשיעורים.

חינוך גופני (ז – ט):
התעמלות קרקע-
בנות שכבת ז-ח' למדו במשך חודשיים מגוון רחב של אלמנטים וצעדי קישור בהתעמלות קרקע. לרובן זו הייתה חשיפה ראשונה לעולם ההתעמלות שלאחריו נדרשו לבנות ולחבר תרגילים בקבוצות לפי הנחיות ברורות, סיימנו את הנושא בהפנינג מקסים שכלל הזמנה של מחנכות וצפייה בכל התרגילים שעליהן נבחנו וקיבלו ציון סופי.
אימונים לתחרות אתלטיקה– שכבות ז-ט נחשפו למספר מקצועות מעולם האתלטיקה הכולל ריצות קצרות, בינוניות, קפיצה לרוחק וקפיצה לגובה, הדיפת כדור ברזל ומרוצי שליחים כחלק מהכנה לתחרות מחוזית, לה אנו עדיין מחכות (עקב דחייה עקב גשמים).
שיעורי פילאטיס- במסגרת שיעורי גוף- נפש, בנות כיתה ט' לומדות שיעורי פילאטיס ריצפה תוך שימוש במגוון אביזרים רב, השיעורים מתקיימים בקבוצות קטנות המאפשרות לבנות להתנסות ולדייק במגוון תרגילים חדשים הן לומדות להכיר ולהתחבר אל גופן .

טורניר כדורעף- "עַד לִפְנֵי שַׁעַר הַמֶּלֶךְ"
לבקשת בנות י"ב, לפני פורים התקיימו מספר משחקי כדור שכבתיים, כיתה מול כיתה לבנות ז' עד י"א, בהובלת המורה לחינוך גופני. הבנות התבקשו להגיע בחולצה בצבע אחיד בהתאם לכיתתן ולשמור על רוח ספורטיבית. רבות מהן הוסיפו ובאו עם שלטים, סרטים וצבעי פנים. האווירה הייתה פורימית וספורטיבית.

סיורי של"ח – (י)
במסגרת פעילות של"ח סיירה שכבת י' במוזיאון אסירי המחתרות. למדנו על המאבק להקמת המדינה ועל המחתרות השונות.

אמנות: חגיגה של עשייה ויצירה – (ז-ח)
בשעורי אמנות, הבנות יצרו חלל משמח בהשראת האומנית איויי קוסמה, בנו עולם מניאטורות. עברו תרגיל צילום, למדו על זוויות וקומפוזיציה ויצרו  בהשראת שנת שמיטה בטכניקת  פלסטלינה על קאפה.

תיאטרון: הפקות מגמת תיאטרון (י"א-י"ב):
למרות כל קשיי הקורונה והבידודים, בנות י"ב העלו השנה 3 הפקות נפלאות ומיוחדות במסגרת הבגרות בתיאטרון. בנות כיתות י'-י"ב הגיעו לצפות בהן, ליהנות ולפרגן, בתיאטרון הקרון החדש שבגן הפעמון.
ההפקה הראשונה (עץ הדומים תפוס) – דרמה ישראלית על התבגרות בצל טראומה, השנייה (חשש לאירוע) – קומדיית אבסורד שחורה, השלישית (זרים מושלמים) – מעלה שאלות על חברות, טכנולוגיה וחשיפה בעולם של ימינו.

בנות י"א העלו (בזוגות ובשלשות) קטעים שבחרו מתוך המחזאות הישראלית, והציגו אותם בתיאטרון החאן הקטן. המופע היה מרשים, מגוון ומקצועי, ועסק עם הרבה הומור בנושאים רלוונטיים ומעוררים למחשבה. במקביל לעבודה על ההצגות, הבנות השתתפו בסדנת תיאטרון של עבודה על הדמות, ואף נסעו לצפות בהצגה "מי כמוני" בתיאטרון גשר ביפו.

שני נושאים שאינם נכנסים לאף מסגרת לימודית פורמלית, אך חשוב לנו להיחשף אליהם, הם חינוך פיננסי ומדעי המדינה –

חינוך פיננסי: (יא – יב)
כחלק מהרצון להעצים את הבנות בידע בנושאים הקשורים בחינוך פיננסי, פגשו בנות כיתות י"א, י"ב את תמר רכניץ בסדרת מפגשים העוסקים בין היתר במושגים בכלכלה, בהתנהלות וחשיבה כלכלית כולל: סדרי עדיפויות כלכליים, חיסכון, השקעות, ביטוחים ועוד וכן בסוגיות חברתיות ומדיניות הקשורות במדיניות כלכלית.

מודל האו"ם (י – יב)
מודל האו"ם הוא פרויקט עירוני- כל בית ספר מקבל מדינה ומייצג אותה בוועדות האו"ם. השנה ייצגו תלמידותינו את איראן ועירק בוועדות השונות.  הן העבירו הצעות החלטה, יצרו קשרים דיפלומטיים וכמובן התנסו בעמידה מול קהל.  כל הכבוד!

וכדי ללמוד קצת איך ללמוד – קיימו כיתות החטיבה בוקר מיומנויות למידה – בחטיבת הביניים התחלנו מהלך חשוב שילווה את הבנות בכל שנות לימודיהן, שעוסק במיומנויות למידה, בשיתוף כל הצוות המקצועי. בכל חודש נבחרה מיומנות אחת שבה התמקדנו בכל תחומי הלימוד. הבנות עסקו בשאלה איזה סוג של לומדת אני? ואף השתתפו בסדנא חווייתית של מיומנות למידה. בנוסף, עברו הבנות שתי סדנאות עם צביקה מור שיעסקו בשיפור הרגלי למידה בכתה ובבית, בטכניקות להרפייה והירגעות , בתהליכי שליטה בתודעה וברגש, ובבניית מסגרת חיים בריאה: שינה, תזונה וספורט. אנו מקוות כי התנסות זו תשפיע על אופני הלמידה ותסייע להצלחתן.

ועוד כמה טיולים, שלא מוגדרים כ'לימודיים,' אבל לומדים בהם המון – על הארץ, על היסטוריה, טופוגרפיה וזאולוגיה ובעיקר על עצמנו…
טיול שנתי שכבה ט' במדבר…- שכבת ט' יצאה לטיול שנתי מאתגר, הבנות עשו מסלול של 12 ק"מ – נחל ימין , חתירה ומעלה פלמ"ח. אלו היו 3 ימים של שאיפת אויר מדבר והתנתקות. למדנו על הצומח והחי במדבר ועל אנשים שקבעו את ביתם במקום זה. והתגבשנו שכבתית.

טיול שנתי שכבה י' בגולן הפורח-כיתות י' יצאו לטיול והצפינו עד החרמון. מזג האוויר היה קר מאד אך זה לא מנע מהבנות ליהנות. נחל אלעל ביום שימשי ומלא ירוק הרים לכולן את מצב הרוח. בערב התכנסו לפעילות ערב שכבתית מגבשת. את הלילות הבנות העבירו במדרשת הגולן בחיספין על שפת מאגר בני ישראל המלא מי גשמים מהחורף המבורך.  ביום השני הגיעו לחרמון, עלו ברכבל וגלשו במזחלות ומשם המשיכו לסדנת שוקולד בדה-קרינה שבעין זיוון . ביום השלישי יצאה השכבה לעמק הבכא, שם שמעו סקירה מרתקת מדודו על מלחמת יום כיפור. משם המשיכו לבניאס בהליכה מהנה ליד הנחל הגועש. הבנות חזרו שמחות, מאושרות ובעננים, אין ספק שזה אחד הטיולים היפים שהיו!

טיול שנתי שכבה י"א להרי אילת…- בנות שכבת י"א יצאו לטיול שנתי בהרי אילת. הטיול השנתי התרחש בימים מאתגרים מבחינת מזג האוויר בארץ. כבר בסופו של המסלול הראשון קיבלנו הוראה ממשרד החינוך לבטל מיד את הטיול ולחזור הביתה. לאחר בירורים רבים והמתנה ארוכה, ההוראה התבטלה והמשכנו בטיול, אך היו שינויים רבים בתוכנית והתאמות לתנאי מזג האוויר. הבנות המדהימות הגיבו בבגרות ובאופן חיובי לכל השינויים הרבים ולחוסר הידיעה המתמדת שליוותה את הטיול. הצלחנו להנות ולשמוח בכל דבר שעשינו. בכל מסלול שכן הלכנו בו ובחיבור לארץ ולנופים המדהימים ובכל חוויה שהתקיימה. היה טיול משמעותי, מהנה ומלמד בהמון מובנים ובעיקר בהתמודדות עם שינויים בתוכניות וקבלתם בשמחה. כנראה שהפנמנו משהו מהקורונה… למדנו גם אנו, הצוות, רבות מהאווירה החיובית המתמדת שליוותה את השכבה במשך הטיול.

סדנת T.D.O בעין יעל (ז-ח)-בנות החטיבה יצאו לסדנת T.D.O בעין יעל, לגיבוש ופעילות. היה זה שילוב של פעילות גופנית משחררת, שיתוף פעולה הכרחי, מאמץ קבוצתי מגבש ותחרות מחדירת מוטיבציה. אלמנטים שילוו אותנו גם בלמידה הסדירה. היה יום מקסים ומושקע.

פעילות בבית נחמיה- שכבת י"א- שכבת י"א יצאה ליום הכנה לצבא בבית נחמיה. הבנות התנסו בסדנאות שונות העוסקות בגיבוש קבוצתי, העמקת זהות ציונית והכנה נפשית ופיזית לצבא. היה יום מקצועי ומוצלח ביותר!

רגעים של נחת…-
אנו שמחות מאוד לשתף  בכמה פרסים ומועמדויות בהם זכה בית הספר וזכו צוות ההוראה והתלמידות בתקופה האחרונה :
אנו שמחות לשתף שמירב בדיחי  זכתה בפרס מחוזי של מנהלת מצטיינת, על הובלתה והנהגתה ביד רמה – הישגים ומצוינות יחד עם אנושיות וחום הלב. מירב יקרה!! גאים בך מאוד!

פרס חמ"ד וחסד- לאחרונה זכה בית ספר בפרס מחוזי מטעם החינוך הממלכתי דתי על המיזם הוותיק – "בונות סוכה". קיבלנו הרבה מחמאות על המיזם אשר בראשיתו היה פורץ דרך וכיום חזון נפרץ בכל העיר. המיזם משלב בין לימוד, קהילה ועשייה. אנחנו מלאות גאווה ומרץ לקראת מיזמים נוספים ותרומות נוספות – יש למה לחכות.

השנה זו הפעם הראשונה בה המדרשיה משתתפת ב"אולימפידת החלל לחטיבות ביניים על שם אילן רמון". נבחרת בית הספר המורכבת מבנות סקרניות חלל מכיתות ח' ו-ט', עלתה לשלב הרביעי של התחרות- שלב חצי הגמר לאחר שהן נבחנו על נושאים באסטרונומיה ויזמות חלל, ערכו יריד יזמות בנושא החלל החדש לכיתות ח' וערכו ניסויים בהנבטת חומוס  בתנאים חוץ ארציים. בשלב זה הן שוקדות על פרויקט הקמת "חברה" לכריית מחצבים מאסטרואידים. נאחל להן הצלחה בהמשך הדרך.

שמחות לשתף כי התלמידה נועה רוזנבלט מכיתה י"א עלתה לשלב הגמר בתחרות עבודות גמר של מוזיאון המדע. אנו מברכות את נועה, שזכתה בציון לשבח על עבודת הגמר שכתבה. נועה תצטרף למחנה מחקר בקיץ. יישר כח גדול!

ועוד אנו שמחות להודיע שבית ספרינו עלה לשלב הגמר של חדר בריחה מתמטי, בו השתתפו כיתות ט'-י'!!! מתוך 1070 בתי ספר בארץ שהשתתפו בתחרות אנו מדורגים כעת במקום ה  ה72 המכובד!

עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics