/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – ניסן תשפ"א

Image by smarko from Pixabay
Image by smarko from Pixabay

שלום וברכה!

אנו שמחות להמשיך לכתוב לכם ולשתף במתרחש במדרשיה בחודש האחרון. אתם מוזמנים לקרוא, להתעדכן ולהיות שותפים במפעלים החינוכיים שלנו.

יום המשפחה- פתחנו את החודש בציון יום המשפחה במדרשייה. למרות האתגר ללמד מרחוק, ההורים נענו לאתגר וכיתות שונות אירחו הורים ושמעו מהם שיחות מרתקות, ביניהן שיחה על החיים ללא גלוטן, עיצוב, בלט, אפייה, ייצוג אמנים בתחום המוזיקה וזכויות יוצרים, מודעות ותובנות בקשרי משפחה וניהול כלכלי של משק הבית הפרטי ועוד ועוד… זוהי כבר מסורת במדרשייה וזה פשוט נהדר!

חלוקת תעודות- יום חלוקת התעודות התנהל בצורה שונה מכל שנה, ונפתח בתפילה ויחידת מחנכת בזום, יחד עם דברי ברכה של מירב בדיחי, ולאחר מכן המחנכות נסעו למוקדים השונים ברחבי השכונות ופגשו את כל הבנות, להן חילקו תעודה באופן אישי, יחד עם ערכה להכנת עציץ לכבוד ט"ו בשבט.

אירועי חודש אדר וחגיגות פורים במדרשייה-

כמדי שנה, בנות שכבת י"ב היו אחראיות על אירועי חודש אדר במדרשייה, שכללו בין היתר: הפיכה, תקנון חודש אדר, ארגון התנדבות ומסיבת תחפושות לפני פורים. השנה זה היה מאתגר מתמיד, וכיאה לשנת קורונה, בנות י"ב מצאו את הדרכים לחגוג כראוי עם כל המדרשייה.

הפיכה–  יום ההפיכה בנושא איסלאם התחיל בתפילה, ולאחריה סרטון הומוריסטי סביב הווי המדרשייה. בנות י"ב חשפו את התקנון המרענן ובמהלך השבוע העבירו סדנת חיג'אב בזום לכל הכיתות, בה למדו הבנות על כיסוי הראש האיסלאמי ועל הדרכים לחבישתו, וכן סדנא להכנת בקלאווה, בה כולן זכו להתנסות בהכנת המאכל המתוק. בעזרת דפי פילו, אגוזים ואפילו מי ורדים, כל משתתפת הצליחה ליצור בקלאווה טעימה לה ולכל המשפחה.

הסדנאות הועברו בשמחה ובהנאה והעצימו את האווירה ההפיכתית. כמו כן, התקיים משחק קהות בית ספרי מהנה במיוחד בנושא האסלאם. דרך המשחק השמיניסטיות הצליחו להנגיש את הנושא לתלמידות מכל השכבות. השאלות כיסו נושאים רבים – מסטטיסטיקות דמוגרפיות ועד לסיפור הדת עצמה. כמובן שאחרי כל שאלה היה הסבר על העניין. הבנות נהנו מאד ושמחו במשחק מאד.

בנוסף, שכבות י"א י"ב שמעו שיחה מפי הרב דני סגל לקראת פורים על אושר, ובנות חטיבת הביניים שמעו שיחה מפי ד"ר רננה רביצקי בנושא מגילת אסתר.

את יום חגיגות פורים חגגנו בזום כל המדרשייה יחד, בנות י"ב העבירו תחרות תחפושות בזום, המורות הכינו סרטון הומוריסטי ובעיקר נהנינו מאווירת פורים.

התנדבויות לקראת פורים:  פורים הוא גם חג של "מתנות לאביונים" ונתינה לזולת, ובמסגרת זו יזמו בנות שכבת י"ב תחרות עוגות בנושא יומולדת שנה לקורונה- והעוגות נתרמו למלונית חולי קורונה. אנחנו נדהמות כל פעם מחדש מהיצירתיות של הבנות והצוות בשנה מאתגרת זו, ומכך שאנו מצליחות לייצר אווירה של "ביחד", על אף כל המגבלות.

 מעורבות חברתית- שכבת י"א שמעה שיחה מפי חוה הסטייליסטית -על סטיילינג מקיים- איך מבט בארון שלנו יכול לסייע לשמירה על הסביבה. מתוך השיחה נצא לעשייה התנדבותית עם בגדים ונזקקים. חוה הזמינה אותנו להחליף את הרקע שלנו לצבע אהוב – תראו איזה כיף וצבעוני.

מודל האו"ם- כבכל שנה, גם השנה השתתפו תלמידותינו בפרויקט מודל האו"ם, שבו מדמות התלמידות את עצרת האום השנתית. השנה התכבדנו בנציגותה של נעם בן זקן מכיתה י"א/ 1 בתור יושבת ראש וועדת פירוק מנשק. כל הכבוד נעם!

יום המעשים הטובים- לכבוד יום המעשים הטובים יצאנו כל תלמידות המדרשייה ליום של לימוד וחוויות  בנושא שמירת טבע בעמק הצבאים, אתר שמשמש דוגמא להצלחה של מאבק סביבתי. לאחר הליכה רגלית למקום, התפללנו בטבע, ערכנו לימוד וביצענו משימות בנושא שמירת טבע וכן הכנה לפסח. היה מאוד מרענן ומרגש להיפגש ביחד בחוץ בטבע, ואנחנו שמחות על היום הנפלא שהיה.

ציינו במדרשייה את יום האישה הבינלאומי-  פתחנו בהתכנסות בית ספרית בזום ופגשנו את ח"כ תהילה פרידמן בשיחה על נשים ופוליטיקה, על ייצוג נשים בכנסת, על היותה אישה דתית במרחב הפוליטי, התנגשות בין הבית לעבודתה ועוד ועוד. היה מפגש מרתק! התלמידות שלנו שאלו שאלות אינטליגנטיות ונפלאות. מי ייתן ונזכה לחגוג יחד את יום האישה בשנה הבאה יחד כולנו במדרשייה.

 מסכים, הסחות ומסכות- לקראת ערב ההורים בכל הכיתות דיברנו על צפייה ביקורתית, על תכנים שאנו חשופות אליהם, על מודעות יותר גדולה בזמן השימוש במסך. בשיח שלנו אנו מדגישות את הטוב לצד הדברים הפחות טובים שיש במסכים. כחלק מהתהליך הבנות שמעו שיחה מפי איתן זימן- חוקר התמכרויות ברשת. השיחה הייתה מרתקת ומעוררת מחשבה, ונתנה לבנות כלים להתמודד עם סכנות ברשת. מוזמנים לשמוע מהבנות טיפים שונים שהן כבר מיישמות.

במדרשייה, גם במסגרת השיעורים "השוטפים" אנו נרתמות ללמידה משמעותית ומאתגרת, ואנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

בוקר חסידות לשכבת ט'- במסגרת שיעורי מחשבת, נערך בוקר חסידות לשכבה ט'.  הבוקר התקיים אמנם בזום, ועם זאת, היה באווירה מרגשת והצליח להלהיב את הבנות. לבוקר קדמה  הכנה, שבה הבנות התבקשו לאסוף מהמדרשייה ערכה עם חומרים ליום: מקורות מודפסים, קוגלים קטנים אישיים ומתכונים, מיץ ענבים "לחיים", וחלה קטנה. הבוקר נפתח בתפילה ומטלה להתבודדות קצרה בחוץ, דברים מרגשים מפי מירב המנהלת, לימוד בקפסולות של קטעי תורות ומעשיות עם המורים להיסטוריה ומחשבת, והסתיים בטיש חסידי עם הרב יהונתן רוזנק, שהוביל אותנו בטיש חסידי אמיתי בשיר וניגון שפגשו את הלב והנפש. שמחנו על הצטרפותה של אביטל ברנר להוביל את התפילה וההתבודדות.

עוד במסגרת שיעורי מחשבת, שכבת י"ב שמעה שיחה: "קפה ושיחה על הבוקר"- בנושא אמנות ואמונה עם האמן פורת סלומון. האמן, מנהל בית הספר הגבוה לאמנות "פרדס", יוצר בעיקר בציור ועבודות מיצג, שוחח איתנו על המתח שבין עבודת הבורא, יצירת אמנות והתמודדות עם המתח שבין שני עולמות אלו. זו הייתה שיחה מרתקת המלווה במצגת, שיצרה עניין ודיון.

במסגרת עבודה על כתיבת עבודות חקר, פרזנטציות מול קהל וכו', כיתות ח' שמעו שיחה מפי עמיחי שטיין, הכתב המדיני בתאגיד השידור הציבורי, שנתן לבנות החטיבה עצות ותובנות כיצד לבנות פרזנטציה באופן מסקרן ומענין והכל בחיוך ובנעם.

במסגרת שעורי תנ"ך, וברוח ההפטרה של שבת זכור ושבת פורים (שמואל א פרק טו), כיתה ט סיכמה את מלכות שאול (לפני שדוד עולה על הבמה) בפרויקט בו בחרו תמונה ידועה (פחות או יותר) כפרשנות לקטע מהסיפור, חיקו את התמונה, הסבירו את הקשר בין הטקסט לתמונה ואת הנקודות החשובות להן בחיקוי שיצרו, וכתבו מונולוג מותאם.

להנאתכם: לחצו כאן לקריאת המונולוג

מגמת תיאטרון שכבת י"ב- אם במקרה שאלתם את עצמכם מה קורה עם הפקות מגמת תיאטרון השנה… אז ככה: היו לנו השנה 2 הפקות, ושתיהן עלו בצורה יוצאת דופן כראוי לשנת הקורונה: הפקה אחת, קונצרטה לשמונה (על הפרעות קשב וריכוז) היא הפקת זום (לא זום מוקלט אלא "בשידור חי") .

הקבוצה השנייה העלתה הפקה בשם "תפוחים בחבית רקובה" שהציגה פיזית, אבל עם קהל מאד מצומצם של 20 איש כל פעם ובעלי תו ירוק בלבד. ההצגה עלתה במכללת אמונה. הבנות בשתי ההפקות, כל אחת מהכיוון שלה, התמודדו עם המון קשיים ואתגרים, מעבר לשנה רגילה ועשו עבודה פשוט נהדרת ומקצועית.

בנות מגמת היסטוריה בשכבת י"ב יצאו ליום למידה חוץ כיתתית וסיור לימודי לאורך הקו העירוני, במסלול שהתחיל בשכונת אבו-טור והסתיים ברחבת מנזר נוטר דאם דה ג'רוזלם ליד כיכר ספרא. פתחנו את היום בלימוד בחברותות על התחנות השונות בסיור, שכולו הוקדש לחיים בירושלים בין מלחמת השחרור למלחמת ששת הימים. כל זוג או שלישייה הכינו הדרכה לתחנה אחת לאורך הסיור והעבירו אותה בתורן, באופן יצירתי שכלל הצגות, שירים וחידות. כמובן שבין לבין הבנות שמעו גם הסברים מהמורה על האתרים החשובים לאורך הדרך, אבל עיקר הסיור היה פרי הלימוד העצמי שלהן. נהנינו מהחברותא וממזג האויר הטוב, שהתחיל בכמעט שרב אבל מהרה התחלף בבריזה מרעננת, ולמדנו בשטח הרבה יותר ממה שיכלנו אי פעם ללמוד בכיתה.

בשיעור מתמטיקה בנות כיתה ז עשו פעילות של קיפולי נייר מתמטיים.


כיתות י' סיימו  קורס מד"א מעשי במדרשייה. המדריכים היו פשוט מוקסמים מהבנות. דיברו על כמה הן רציניות, ידעניות וקשובות. אנו גאות בבנות!

לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה – מדרשיית הרטמן מציגה סדרת סרטונים של 'סימני הסדר':

בהתקדש עלינו חודש ניסן, אנו מציינות את התחדשות הטבע, את הגאולה הלאומית ואת המשפחתיות ששיאן בליל הסדר. לאחר שמטר החורף רחץ את העולם והרווה את האדמה, החלו כעת כרי דשא להוריק ומרבדים של פריחה משבצים את הנוף בפסים של צבע. התחדשות הטבע הקוסמית מחדשת גם את הלבבות המכינים עצמם לחג הגאולה.

אולם בהתחדשות הטבעית לא די לנו. רגע לפני שנתפזר לחוג את הפסח בבתינו, כינסנו כאן יציאת מצריים סמלית משלנו, חציית ים סוף פרטית; כדי להיות מגידות בה זו לזו וגם לעצמנו, על גאולתנו ועל פדות נפשנו. ניקיונות הבית, הרחצה והצחצוח החיצוני אינם אלא הקדמה להכנה הרוחנית התרה אחר משמעות, שאנו זקוקות לה על מנת להכין עצמנו באמת לחג.

לפיכך, הקדשנו מחשבה ולימוד כדי להוציא מעצמנו רעיונות ופירושים, שיש בהם מבט מרחיב ומעמיק, גם אם לא ממצה, על שאמרו רבותינו בהגדה ועל שקבעו בהלכות החג. ניסינו לקשור בין המקורות העתיקים לחיים העכשוויים  שלנו, תוך שאנו כורכות אותם יחד.

בימים הקרובים תקדישו גם אתן, התלמידות, זמן להכנת דברי תורה וחידושים משלכן על מנת להציגן בשולחן הסדר הערוך בביתכן. אל תתביישנה לחלוק את צפונות ליבכן עם סביבתכן, להשמיע את קולכן, לברך ולהתברך ולמצוא את מקומכן ליד שולחן המשפחה. הרעיונות המכונסים בסרטונים אלו בנויים על פי סימני הסדר והם כוללים תובנות, פירושים ודרשות, שאנו מזמינות אתכן ללמוד ולשנן, על מנת לתת עומק להלכות ומנהגי החג ומתוך רצון לחגוג ולהלל למי שאמר והיה העולם; ויהי רצון שנמשיך ונרצה כל אחת עם בני משפחתה, לעסוק ביציאת מצריים כל אותו הלילה.

על מנת להתכונן לליל הסדר גייסנו את מורי ומורות המדרשייה להקליט סרטונים קצרים על כל אחד מסימני הסדר. קצת הלכות והסברים, קצת רעיונות ותובנות, קצת מחשבות והרהורים. מוזמנים ומוזמנות להקשיב ולהתכונן יחד איתנו לחג.

https://heb.hartman.org.il/topic/seder-night-signs/

בנוסף לכך, כהכנה לקראת ליל הסדר בנות כיתה ז'2 ישבו והכינו דברי תורה להגדה של פסח. יחד עם דברי הכיתה היפים שהבנות כתבו הן נפגשו לערב משותף בזום עם סבא וסבתא (ואף הגיעו סבים וסבתות שלא מהארץ) כדי להתכונן יחד לליל הסדר. בתחילת הערב הסבים והסבתות שיתפו בסיפור הזכור להם מהילדות בליל הסדר ולאחר מכן ניגשו ללימוד. היה ערב מרתק ומשמעותי מאוד!

 נשתמע בחודש הבא….. 

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics