/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – כסלו תשפ"ב

Photo by Robert Thiemann on Unsplash
Photo by Robert Thiemann on Unsplash

ערב הדלקת נרות חנוכה, ורגע לפני שהחנוכיות יידלקו במלוא אורן – אנו מבקשות לשתף אתכם.ן בשמונה נקודות אור מחיי המדרשייה (ועוד שמש אחד). אירועים רבים מתרחשים בין כתלינו לצד תכנית הלימודים הסדירה בתחומי הדעת השונים, 'מה רבו הסיפורים'… בחרנו להציג אחדים מהם.

"כל העם אז התכנס…"  – התחדשות הפעילות החברתית במדרשייה לאור מגבלות הקורונה
לאחר יותר משנתיים מאז הקורונה פרצה לחיינו בסערה, זכינו לפתוח את השנה פנים מול פנים, תחת המגבלות. הצוות החינוכי והחברתי מוצא פתרונות כיצד לפעול ולתת לבנות כמה שיותר חוויות טובות, מהנות ומלמדות.
בפתיחת השנה שכבת י"ב ערכה קבלת פנים שמחה וססגונית לכלל התלמידות, ולאחר מכן המשכנו בפעילות בכיתות יחד עם המחנכות, דבר המנהלת מירב בדיחי, סרטון של השמיניסטיות ודבר תורה.
כמו כן, חזרנו להתפלל ברוב עם, והחוויה מרגשת ומרוממת מאוד.

 "ומי אשר לב לו הצמא לאור…" –  רוח, חוויה וניגון
בצד הלימוד הרציונאלי המקיף, אנו מבקשות לפתוח את ליבן של התלמידות גם לחוויה, לניגון, לשירה ולרוחניות. אנו מזמנות הזדמנויות לטעימה ופותחות שערים רחבים יותר בפני המעוניינות. בין השאר התקיים ערב התעוררות ולימוד בעשרת ימי תשובה בנושא "הבטחתם יונה" בליווי מוזיקלי של להקת יונינה,  אשר כלל ניגון, שירי סליחות והתוועדות, והרצאה מפי הרב ד"ר שרגא בר און בנושא: " הוויכוח על מידת הדין והרחמים בספר יונה". ערב זה, בו השתתפו גם ההורים, התקיים כחלק ממהלך שלם של שלושה ימי סמינר והכנה לימים נוראים, שעסק בנושא: תשובה, תפילה וצדקה. ימים אלו היו גדושים בלמידה והכנה רוחנית, פעילויות חווייתיות וכן שיעורי מחנכת. אנו מקוות ובטוחות כי הלימוד המקדים נתן אותותיו גם במהלך החגים והתפילות.

"כל אחד הוא אור קטן…"  – מעורבות חברתית
גמילות החסדים הינה נדבך מרכזי בעולם שאנו מבקשות לבנות ולעצב במדרשיה.  בחרנו במעורבות החברתית והקהילתית, המבוססת על לקיחת אחריות, יוזמה ומנהיגות, כדרך נוספת לבטא פמיניזם דתי, לצד התפילה והשותפות בידע.  פתחנו את השנה בפרויקט הדגל שלנו, "בונות סוכה". כיתות ח-י"ב יצאו לבנות סוכות במוקדים שונים ברחבי העיר. אנחנו גאות לספר שהשנה שברנו את שיא מספר הסוכות שבנינו.

בנוסף, כיתות ז' פגשו את רננה מ"מרכז עדי" – מרכז למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים. היא סיפרה לנו על הילדים ועל העבודה איתם במרכז. התלמידות יצרו עבור הילדים לוחות חישה ללימוד,  משחק והנאה. מה רבה הייתה התרגשותנו כשקיבלנו ממרכז עדי תמונות וסרטונים של הילדים משתמשים בלוחות.

כיתה ח' התחלקה למסלולי התנדבות: ליצנות רפואית, ביקורים בבית האבות נופי קטמון, פעילות יוגה בגן תצפית, שעת סיפור בגן תצפית וסיוע לעולים באולפן עציון בארמון הנציב. פגשנו נציגות מהמסלולים השונים ואף הספקנו לצאת להתנדבות ראשונה שבה בעיקר הכרנו את המקומות. בנוסף, הצטרפה שכבת ח' לשכבת ח' בבית הספר "אלונים" (בית ספר לחינוך מיוחד ברמות אשכול) לפעילות של "נגישות ישראל".

ביום חשיפה למעורבות חברתית פגשו תלמידות ט' את נציגי מקומות ההתנדבות למעורבות החברתית האישית. התלמידות בחרו מקום פעילות מתוך מגוון גדול, לפי נטיית ליבן ורובן החלו בהתנדבות.

תלמידות י' עוסקות בסוגיות-עומק של מעורבות חברתית בשיעורי יזמות ומעורבות עם מיה בודאי, ופגשו לשיחה את רננה תכלת, מנהלת במשרד הרווחה, לשיחה על מדיניות הרווחה של ישראל. בקרוב תצא השכבה לסיור חברתי בירושלים.

שכבת י"א זכו בהוקרה על פועלן במיזם "מנערות לנערות" והשתתפו בכנס "יוצרים שינוי". השכבה תמשיך השנה את המעורבות החברתית הענפה במספר מיזמים שכבתיים נפלאים.

שכבת י"ב מתחילה את מיזם "קליידוסקופ" שמפגיש להתנדבות משותפת תלמידות יהודיות וערביות. בנוסף, יש להן רעיון אדיר בקנה, שיסחף אחריו את כל בית הספר. פרטים בהמשך. יש למה לחכות.

כל העשייה החברתית הענפה מלווה בשיח רגשי ובלימוד  ויהודי, המשמש מצע ערכי ודתי לעשייה בשטח.

"סוב נא סוב כה וכה…."  – ציון אירועים וימים מיוחדים במדרשייה ונתינת משמעות במעגל השנה היהודי
מעגל השנה היהודי נושא בחובו רעיונות ומסרים דתיים וחקלאיים, תיאולוגיים וחברתיים, אישיים ואוניברסאליים. החגים משמשים הזדמנות לעצור ולבחון שאלות יסוד על דת וקהילה, על אלוהים ואדם, על זהות ובחירה. אנו מקפידות לעצור לפני כל חג  ולהקדיש שעות ארוכות ללימוד מקורות בחברותא, למפגשים עם נשים ואנשים מעניינים, לדיונים כיתתיים ולהתמודדות אישית עם נושאים אלו. השנה רק החלה וכבר זכינו לציין במדרשייה ימים מיוחדים רבים:

יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל: בהובלת שכבת י' , כל בנות המדרשייה עברו בתערוכה מיוחדת ופעילה, שעסקה בערכים העולים ונלמדים מיום זה, כגון אחדות ודיאלוג, סובלנות והכלה.  שכבות ז-יא יצאו לפעילות במתחם התחנה מטעם "החממה החברתית" של מנהל גינות העיר. הבנות ביקרו בתערוכה מודרכת על חייו של רבין, שהעלתה את הדילמות של גבולות המחאה והשיח, וכן ביקרו במוזיאון אינטראקטיבי שעסק בסוגיות הבוערות בעיר ירושלים. בנוסף, הכיתות הגבוהות השתתפו במעגלי שיח עם בתי ספר שונים בעיר.

את טקס חג הסיגד קיימנו בבית המדרש המחודש של מכון הרטמן. הטקס, בהובלת שכבת ט',  עסק בכמיהה לירושלים: לפני המסע, במהלך המסע לא"י, ובקליטה בארץ. השכבה עברה לימוד משמעותי על מנהגי החג, על העליות השונות ואף השתתפה בחגיגות במדרשת נשמת – שם הן צפו בהצגה שהציפה את קשיי הקליטה ואת פערי השפה והתרבות איתם מתמודדים עד היום. בנוסף רקדנו, ושמחנו יחד. לקראת הכנת הטקס הבנות אספו קטעי עדות של קהילת ביתא ישראל ובנו טקס מרגש הכולל קטעי משחק, שירה, סרט וריקוד- וכמובן תפאורה מרהיבה. בטקס הדגישו את  החובה והזכות לחיות בירושלים, את הרצון להתגעגע ולצפות למקום של כיסופים בחיינו. מירב בדיחי המנהלת דברה על משמעות שמירת מסורת בכל הדורות, על המנהגים השונים שכל אחת מביאה מביתה ושמהווים אבני בניין בבניית זהותנו ובנתינת עומק לחיינו.  סיימנו בברכת "שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך".

שכבות י"א וי"ב המשיכו להעמיק ושמעו שיחה מפי לירן מקונן, תלמידת כיתה י"ב, ואבא שלה- אורי מקונן, על הכיסופים לירושלים, החלום, העלייה, התרבות והתקווה. הייתה שיחה מעוררת השראה ומרגשת עד מאוד.

לקראת חג החנוכה בחרנו לעסוק בנושא הגבורה. את בנות חטיבת הביניים שאלנו במי הן רואות גיבורים ומהי גבורה בעיניהן (תופתעו אולי לשמוע שרובן בחרו בבני משפחה כגיבורים), למדנו על גבורה פיסית וגבורה שהיא התגברות, עמדנו על מקומם של המכבים ה'גיבורים' בשירי חנוכה מול המכבים 'המעטים והחלשים' ב'על הניסים' . בנוסף, כיתות י"א-י"ב שמעו סיפור גבורה אישי מפי ענת אריאל, אמא של תמר אריאל ז"ל- הנווטת הדתייה הראשונה, שסיפרה על הבחירות בחייה, ועל ההתגברות וההתנהלות בסופת השלגים באנאפורנה, שם מצאה את מותה. כיתות ט'-י' שמעו שיחה מפי תמיר גודמן, שחקן כדורסל שכונה "מייקל ג'ורדן היהודי", שסיפר על הגבורה בבחירות שנאלץ לעשות במהלך הקריירה, על ניצחון הרוח, ועל המתח שבין מימוש שאיפות אישיות לבין שמירה על זהות יהודית ועל מצוות התורה . בנות החטיבה נהנו מפעילות כיתתית בהובלת וועדת חודש. כמו כן, למדנו את הלכות החג, התפללנו יחד ואכלנו סופגניות כמצוות החג…

"ואין לנו רשות להשתמש בהם.."  – נושא שנתי בית ספרי: שמיטה ושליטה
כבכל שנה, מלווה אותנו נושא מיוחד לאורך כל השנה. ברוח שנת השמיטה, הנושא השנתי שלנו השנה הוא: "בין שמיטה לשליטה". השמיטה מזמנת לנו אפשרות לדון בשאלות הללו מבחינה הלכתית, יהודית ורעיונית וגם מבחינה אישית – מהם הדברים שאנחנו בוחרות לשמוט ומהם התחומים בהם אנחנו  בוחרות להישאר בשליטה. אלו דברים/מקומות אנו רוצות לשנות בתוכנו ואלו דברים/מקומות אנחנו רוצות להמשיך לשמר. את הנושא פתחנו ביום חגיגי ומיוחד, שכלל שעת מחנכת וכן סדנאות חווייתיות שהעבירו מורים מקצועיים סביב טקסטים ספרותיים או מחשבתיים, סדנאות הקשורות בגוף ששומט ושולט, סדנאות באומנות, במדעים, בכתיבה יוצרת ועוד. לאחר מכן שמענו הרצאה מפי חקלאית שומרת שמיטה על משמעות השמיטה עבורה ועל אתגרי השמיטה בעולם התורה והיום. יום זה היווה פתיחה להמשך העיסוק בשמיטה בחודשים הקרובים שיכלול הלכות יומיות, מפגשים מרתקים ויצירת סרטונים על שמיטה אישית.

"זורחים השבילים מתחת רגלינו…"– טיולים לגיבוש ולהכרת הארץ
טיולים שנתיים וסיורי של"ח הם הזדמנויות מצוינות לצאת משגרת הלימודים, להנות, לגבש את הכיתה והשכבה, להכיר צדדים חדשים של החברות ושל הצוות, לתרגל שיתוף פעולה והסתגלות, וכמובן – ללמוד על שבילי הארץ, על היסטוריה וגאוגרפיה, על ארכיאולוגיה וגאולוגיה, על זאולוגיה ועל עצמנו. אנו משקיעות מאד בטיולים של בית הספר והבנות נהנות וזוכרות את החוויות לאורך זמן. השנה כבר הספקנו לצאת לגיחה עם שכבת ט' מחוף דור לחוף הבונים, שכבות ז'-ח' יצאו לטיול בנחל אוג, יום שדה בליפתא התקיים לשכבת ט', ושכבת י' יצאה ליום טיול בגוש עציון במסגרת סיורי של"ח.

כמובן גם המסע הישראלי לשכבת י"ב, העוסק במעגלים שונים בחברה הישראלית. ביום הראשון של המסע הבנות טיילו במכתש- הר סהרונים, ולנו בחאן נעם. בערב הכינו ארוחת ערב משותפת, שרו וניגנו לאור המדורה. בימים שלאחר מכן, התקיימו מפגשים עם אנשים, קבוצות ואידאולוגיות שונות שמייצגים את החברה הישראלית. מפגשים אלו היוו צהר לעולמות חדשים פחות מוכרים והעלו שאלות ערכיות ואידאולוגיות שונות על החברה הישראלית, על האחר ובעיקר על עצמן ועל ההשלכות של הדברים על עצמן. בין היתר הבנות נפגשו עם העיר ירוחם ועם סוגיית עיירות הפיתוח, הפריפריה והמרכז, עם אישה בדואית פמיניסטית, עם בוגרת שלנו שבחרה להתגורר בלוד ושיתפה על האתגרים איתם הם מתמודדים,  עם נציגי "מדינת תל אביב" וגם נציגות חרדית מגוונות בשבת  מרתקת בבני ברק. בכל מקום נערכו שיחות, מפגשים ועיבודים קבוצתיים. המסע היה מוצלח, מהנה ומשמעותי מאד עבור הבנות שלמדו הרבה מאד ונפתחו לשאלות חברתיות וערכיות גדולות מאד שיש בהן כדי להשפיע על עיצוב הזהות והתפיסות המחשבתיות בקרב הבנות. זוהי חוויה מטלטלת שמעודדת אותן להגדיר את מקומן וזהותן שלהן בתוך המרחב והמצאי התרבותי הרחב בחברה הישראלית ואנו נרגשות לראותן מתבגרות כל שנה מחדש.

"בני בינה…" – שיעורים כיתתיים הופכים לחוויה לימודית ייחודית
מפעם לפעם, בוחרים המורים והמורות השונים לחרוג מהוראה פורמלית ולהפוך את הלמידה לחוויה פעילה. ימי שיא, ימי עיון וסיורים לימודיים מתקיימים בכיתות השונות, מגוונים ומעשירים את הלימוד. נביא בפניכם מספר דוגמאות: במסגרת שיעורי תנ"ך, יצאו כיתות י"ב לסיור בעקבות ארון הברית והקרב בין דוד לגוליית בעמק האלה. עם התנ"ך ביד אחת ומפה ביד השנייה, אנו זוכות לנצל את מגורינו בארץ התנ"ך, בקרבה גאוגרפית להתרחשויות העתיקות. בנות מגמת תיאטרון יצאו להצגות בירושלים ובתל אביב, הרגישו נשות העולם הגדול וניתחו את הצדדים המעשיים של השפה התיאטרלית. במגמת היסטוריה אירחנו את דרורי יהושוע לשיחה על מחאות ואדי סאליב ואת פרופסור נחם אילן לשיחה על עסק הביש ופרשת לבון. האירועים ההיסטוריים קורמים עור וגידים עם מומחים לדבר, שיודעים לענות על שאלותינו ולקשר בין שאלות ותובנות העבר וההווה.

גם שיעורי אזרחות יוצאים מחוץ למסגרת הכיתה: נציגות הכיתות הבוגרות ישתתפו במשלחת מודל האו"ם – תוכנית ירושלמית בה משוחזרת עצרת האו"ם, כאשר כל תיכון מייצג מדינה. לשם כך יש ללמוד על המדינה, להכיר את האינטרסים והנושאים החשובים בעיניה ולייצגם באופן מיטבי. לתלמידות שכבת י' מוצעת גם תכנית "כנסת ירושלמית", המדמה את עבודת הכנסת והיא ייחודית למנח"י ונוסדה בשיתוף עם מכון הרטמן. במסגרת התכנית לומדות התלמידות על עבודת הכנסת, ולסיום נפגשות עם בתי ספר מרחבי העיר בהדמיית עבודת הכנסת. יחידות הבגרות באזרחות נלמדות בבית הספר בתכנית תמ"ר, במסלול זה הלמידה היא למידת חקר והמושגים באזרחות נלמדים כדי לקדם את תהליך החקר שמובילות התלמידות. כחלק מתהליך זה, כיתות י' ביקרו במרכז מורשת בגין לפעילות "כנסת צעירה".

מגמת ערבית שלומדת להכיר את השפה ואת התרבות הערבית של שכנינו בארץ, שמעה הפעם הרצאה מאיש שב"כ לשעבר- ארז חסון, שדיבר ממקור ראשון על חשיבות השפה הערבית בעולמו ובעולמם של הישראלים בכלל. שפה נוספת שאנו לומדות היא שפת האמנות. שיעורי אומנות בחט"ב הם חגיגת למידה תמידית. בשיעורים אנו לומדות את יסודות השפה החזותית, מתנסות במגוון חומרים וטכניקות, במטרה לגבש שפה יצירתית. בין הנושאים העיקריים: רישום, צבע, קומפוזיציה, הפשטה, מחומר לצורה, מדו ממד לתלת ממד, צורה ומסר, אשליות אופטיות ותרגילים נוספים. אנו משתמשות בטכניקות של קולאז', הדפס ועוד. המטרה היא לגרות את היכולת ואת העין  ולהגיב למציאות בכלים נוספים.

כתיבה יצירתית– סדנת הכתיבה שמתקיימת השנה בכיתות ז-ט מזמינה קבוצה נפלאה של תלמידות לשבת ביחד פעם בשבוע ופשוט לכתוב. לכתוב כדי להיות יותר ברורות לעצמנו, לכתוב כדי לשחרר על הדף דברים שעוברים עלינו. בסדנה יש חובת כתיבה והבנות לאט לאט גם משתפות מה שכתבו עם לב פתוח והרבה פירגון שנוצר בקבוצה.

  " אש הדליקו. התיכו עופרת…"- פעילות מדעים ענפה בבית הספר
כבר בחטיבת הביניים אנו מקפידות להנגיש את מסלולי המדעים לתלמידות ולפתוח  בפניהן אופקים חדשים. חלק מהתכניות מתקיימות ביוזמת בית הספר וחלקם בשיתוף פעולה עם גופים נהדרים הקיימים בירושלים.

פיקו- קבוצה מבנות כיתה ז' יוצאות למרכז החדשנות של פיקו בתלפיות ולומדות את תחומי המדע בדרך חווייתית.

חקר חלל- קבוצת בנות בכיתה ח' משתתפת באולימפיאדת החלל ע"ש אילן רמון. הבנות לומדות עם מורה מלווה (מירב טל) ומשתתפות בתחרות.

תכנית קווין בי לכיתות ז'-ח'- קבוצה מבנות החטיבה לומדת בתכנית חיצונית מדעית אינטנסיבית להעצמת נשים באוניברסיטה בגבעת רם. מטרת הלמידה היא קידום נשים ונערות במדעי המחשב על מנת לתכנת עתיד טוב יותר לכולנו. .

ובמעבר לחטיבה העליונה –

תכנית מצוינות– גם השנה פתחנו תכנית משותפת לתלמידי כיתות ט' בתיכון הרטמן לבנים ובמדרשיית הרטמן לבנות. זוהי תכנית בשיתוף פעולה עם תכניות הטכנולוגיה של פיקו, שעוסקת בשאלות של יזמות חברתית דרך לימוד ומיומנויות טכנולוגיות של המאה ה21. במהלך התכניות, המשתתפים.ות יעבדו על מיומנויות של כושר ביטוי והצגה, החל מסיפור פנימי ירושלמי, של הכוחות הירושלמים שנמצאים באזור שלנו ועד לתהליכי איתור של בעיה גלובלית וחשיבה דרך הכלים הטכנולוגיים על פתרונות ותיקון. לסיכום התוכנית יתקיימו 3 ימים של סמינר משותף עם בי"ס מדובאי ובו יחשבו יחד כל המשתתפים והמשתתפות על צורך גלובאלי ועל פתרון. החלק השני של התוכנית הוא פנימי, ויהיה מורכב מימי שיא שהתלמידים.ות יובילו בנושאים מגוונים, על פי תחומי העניין שלהם.ן (מדעי החלל, מדעי המח, אומנות וכו'..)

לכיתות ט' פתוחה גם תכנית דה וינצ'י תכנית של נוער שוחר מדע באוניברסיטה. הבנות בוחרות להשתתף בקורסים שונים ומגוונים בתחומי המדע. חקר מדעי – עוד יוצאות כיתות ט' למעבדת בלמונטה באוניברסיטה העברית מתוך לימוד של תהליך החקר המדעי בתחום הפיזיקה והכימיה.

פרלמנט מדעי –  נציגות משכבת י' משתתפות בשלושה ימי חקר עומק של סוגייה מדעית בהשתתפות מומחית, יחד עם נציגים ונציגות ממספר בתי ספר בעיר. .

במסגרת מרכז מדעני העתיד כותבות תלמידות מצטיינות עבודות גמר בהיקף של חמש יחידות בגרות בשני מסלולים: בתוכנית אלפא נכתבות עבודות במדעים מדויקים, ובתוכנית אידאה נכתבות עבודות במדעי הרוח והחברה. בכל שנה מצטרפות תלמידות מתאימות מבית הספר לתוכניות אלו, כותבות עבודות גמר ואף זוכות בפרסים. כתיבת עבודות גמר מוצעת גם לתלמידות במסגרת בית הספר, והן כותבות עבודות בביולוגיה, בספרות, בהיסטוריה, במחשבת ישראל ועוד. הכתיבה חושפת את התלמידות לעולמות חדשים וללמידה עצמאית ומעמיקה.

עיריית ירושלים פתחה השנה תכנית חדשה בשם קולג' ירושלמי, במסגרתה מוצעים קורסים אקדמיים לבני נוער מרחבי העיר. תלמידות המדרשייה הצטרפו לתוכנית, והן נהנות מקורסים מגוונים, המקנים נקודות זכות אקדמיות ונלמדים בקמפוסים שונים ברחבי העיר.

"אורך נא העלי…"– עדכונים משולחן המנהלת מירב בדיחי: שיפוצים, מגמות וחוסן נפשי
בימים אלה התחלנו לשפץ את המבנה החדש שסמוך לבית הספר. אנו מקוות שכבר השנה יעברו ארבע כיתות למבנה ובכך נרווח את השטח הציבורי ואת חדרי הכיתות לטובת הבנות. הגדר בין שני המבנים תוסר, לרשות הבנות יעמדו רחבה פתוחה ופינות ישיבה, ובנוסף אזור לפעילות ספורט. כאן המקום להזמין אתכם ההורים להיות שותפים בשיפור הסביבה הפיזית והפדגוגית של הבנות. נשמח לשמוע מהורים המעוניינים להתגייס לטובת העניין. (יש לפנות לעמי לנדאו)

בנוסף, התכנית למבנה החדש ברחוב הצפירה הייתה תקועה בשל דרישות לתכנון תחבורה קפדני לרחוב הצפירה. בימים אלה קיבלנו סוף סוף את המלצת העירייה המאפשרת לנו להתקדם עם תכניות הבנייה.

במקביל להבטחת החוסן החיצוני, אנו דואגות גם לחוסן הפנימי –
תכנית יחד- תכנית ״יחד" עובדת על  פיתוח חוסן נפשי של תלמידים בחטיבות הביניים. ידוע שיש קשר בין מרכיבים רגשיים וחברתיים למניעת מצבי סיכון. תלמידים ותלמידות בגילאים האלה נוטים.ות לפנות לחבריהם יותר מאשר למבוגרים ולכן הקשרים בתוך הכיתה ובין התלמידים למבוגרים משמעותיים במערכת חשובים לרווחה הנפשית וללמידה. הפעילויות ממוקדות למידה חברתית-רגשית בכיתות , וכולן עוסקות במרכיבים שונים המפתחים חוסן- פיתוח שפה רגשית, הקשבה ושיח רגשי, שייכות, קשר עם מבוגר.ת משמעותי.ת, ערך עצמי, התנגדות במצבי סערה ועוד…. צוות המחנכות של חט"ב נפגש מפגשים קבועים עם פסיכולוגית על מנת ליישם את תכנית יחד בכיתות האם.

מפגשי הורים למתבגרים- מתוך רצון להיענות לבקשה של הורים לקיים מפגשים סביב סוגיות של גיל ההתבגרות, במיוחד לאחר משבר הקורונה, נפתחה סדנת הורים למתבגרות. במפגשים נידונות סוגיות הקשורות בגיל ההתבגרות ובקשר בין הורים ומתבגרות. ניתנים כלים להתמודדות עם גיל ההתבגרות, מתוך מטרה להעצים את המסוגלות ההורית ולחזק את האמונה ביכולת לפעול עם המתבגרות שלנו. הסוגיות בהן עוסקים המפגשים:  המתבגרת כאדם בעל אמונות ויכולות משל עצמו,  הורות משמעותית ונוכחת, תקשורת הורים ומתבגרות, יצירת תחושת כבוד ושייכות בתוך הבית, שמירה על גבולות, מיומנות חברתיות וחיי חברה של המתבגרות, בניית דימוי עצמי ודימוי גוף בגיל ההתבגרות, תכנים ומקומות סיכוניים בגיל ההתבגרות. הסדנה מועברת  ע"י יעל קיאלי, יועצת החטיבה, בעלת MA בייעוץ חינוכי ומנחת הורים מוסמכת ממכון אדלר.

מגמות משותפות לתיכון הבנים ולמדרשית הבנות, ותכניות העשרה מיוחדות- כבר מספר שנים שישנן מספר מגמות המשותפות למדרשייה ולתיכון הרטמן לבנים. בקיץ האחרון השיתוף הורחב כמעט לכל המגמות (למעט תיאטרון, היסטוריה ומחשבים י"ב), וזאת מתוך רצון לאפשר היצע רחב ככל הניתן של מגמות התלמידות והתלמידים בשני בתי הספר. יצירת חיבור בין המגמות נובע גם מראיית חשיבות וערך ביצירת ממשקים וחיבורים פדגוגיים בין בתי הספר ובין הבנים לבנות, כאשר אחד הביטויים לכך הוא במסגרת המגמות. מגמת תיאטרון מתקיימת בנפרד לאור האופי הייחודי-אינטימי של מגמה זו. מסיבות לוגיסטיות מגמת מחשבים בשכבת י"ב מתקיימת, כרגע גם היא, בנפרד.

לאורך הקיץ ובתחילת השנה נעשו מהלכים פדגוגיים וארגוניים משמעותיים על מנת לוודא כי המגמות המשותפות יוצאות לדרך בצורה טובה ונכונה, תוך מתן מענה מיטבי לכל תלמיד ותלמידה במגמה. בקיץ התקיימה השתלמות למורות ולמורים המלמדים, השתלמות שהכשירה אותם לעבודה בקבוצה מעורבת תוך שימת לב לפן המגדרי,  והוחלט על מינוי רכזות לנושא של החיבור והתיאום בין המגמות. במדרשייה ממלאות תפקיד זה מיכל הרטמן סגנית המנהלת וחגית לזרוס, מנהלת החטיבה העליונה. במקרה הצורך, אנו נותנות מענה של שיעורים פרטניים. יחד עם זאת, מטבע הדברים, ישנם קשיים ואתגרים שאנו נדרשות להם על מנת לשפר את חוויית הלמידה, מבחינה לימודית וטכנית.

המיקום הפיזי של כל מגמה נקבע בהתאם לצרכים של המגמה ובהלימה למסגרת המשרה של המורים המלמדים. כך לדוגמה, מגמת פיזיקה מתקיימת בתיכון הבנים מאחר ורק שם יש מעבדת פיזיקה. מאותה סיבה – מגמת כימיה מתקיימת במדרשיית הבנות.

תלמידות בית הספר לומדות גם במגמות חוץ מגוונות ברחבי העיר, המקנות חמש יחידות בגרות בנושאים שונים. ביניהן מגמת אומנות במוזיאון ישראל, מגמת מוזיקה בצוללת הצהובה, מגמת משפטים, מגמת רפואה, מגמת סייבר, מגמת רוח צעירה בספריה הלאומית (במגמה נלמדים עקרונות ומושגי יסוד בתולדות הרוח והמחשבה, החל מן העת העתיקה, דרך ימי הביניים ועד העת החדשה. התלמידים נחשפים לגדולי ההוגים ולהגותם, ומפתחים כישורי הבנה וכתיבה מעמיקים).

וּמִי אֲשֶׁר… יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְלִבּוֹ אֵלֵינוּ לָאוֹר וְיָבוֹא!" –
אנו נכנסות לתקופת רישום לשנת הלימודים הבאה. ביום רביעי, י"ט בטבת, 22.12 בשעה 19:30 יתקיים ערב הסברה לבנות ולהורים במכון הרטמן.
וביום שישי, י"ג בטבת, 17.12 בשעה 8:30 יתקיים יום פתוח לבנות.
נשמח לעזרתכם הפעילה בגיוס תלמידות מתאימות.
רישום ליום פתוח בקישור – https://hartman.tfaforms.net/4718093
קבוצת ווצאפ שקטה לעדכונים – https://chat.whatsapp.com/Eo9XgtYkfQRI7isLhMdkCN

  • אסיפת הורים אישית תתקיים ביום שני, כ"ג טבת, 27/12. אסיפת ההורים תתקיים בבית הספר פנים מול פנים.
  • בחודש הבא יתקיים בוקר אימהות בנות של תכנית גוף נפש תודעה לשכבות ז-ח. אנו מזמינות אתכן, אימהות יקרות, להתנסות יחד עם בנותיכן בשיעורים השונים של התכנית. זהו בוקר קסום ונפלא, הזמנה תישלח בהמשך.

בברכת חנוכה שמח וחזרה נעימה לשגרה, מירב וצוות המדרשייה.

  • לחצו כאן על מנת להצטרף לקהילה שלנו בעמוד הפייסבוק של בית הספר ולהישאר מעודכנים בכל הפעילויות הנעשות בבית הספר
עוד בנושא
הוספת תגובה
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics