/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשייה – שבט תש"ף

Image by Mylene2401 from Pixabay
Image by Mylene2401 from Pixabay

חגיגות ט"ו בשבט במדרשיה- בט"ו בשבט השנה ביקשנו לעסוק בהתפתחותו של החג ובגלגוליו. צוות המורים שלנו, שהוא גם תיאטרלי להפליא, המחיז בפני הבנות את גלגולו של היום מתקופת התנאים, דרך המקובלים, הציונים ועד לתפיסות של טבע ואקולוגיה. לאחר מכן, שמעו הבנות שיחה מפי שי זרחי, רב קהילה ומייסד מדרשת אורנים, שתיאר את חוויותיו כילד בקיבוץ בראשית הקמת המדינה ובאופן שבו בחרה התנועה הציונית לצקת לט"ו בשבט את המורשת הציונית דרך חיבור לאדמה. בהמשך היום, הבנות נהנו מסעודות אקולוגיות שהן הכינו בקפידה, תוך השקעה במאכלים בריאים, כלים רב פעמיים / מתכלים, עיצובים יפים ואף אמנותיים. תחרות הסעודות האקולוגיות המסורתית למעשה מייצגת את ערכי החג: פרות ארץ ישראל, טבע בריאות ושמירת סביבה.

טיול שנתי שכבת י'- כיתות י' יצאו לטיול והצפינו עד החרמון. מזג האוויר החורפי והקר לא מנע מהבנות ליהנות מהשלג ומטיול בבניאס ובנחל אל על השופעים מים בחורף מבורך זה, וגם ללמוד מורשת קרב בעמק הבכא ולחוות סדנת שוקולד איכותית בדקרינה…

 יום הורים מלמדים- כמדי שנה, אנחנו בוחרות לציין את יום המשפחה במדרשיה באירוח של הורי התלמידות אצלנו בבית הספר ובהעברת שיעורים מגוונים לכיתות בנותיהם. הבנות זוכות להיחשף לנושאים מגוונים, לראות צדדים אחרים בהוריהן והורי חברותיהן ולהתגאות ואנו זוכות לממש את תפיסתנו ביחס לקשר ההדוק עם ההורים, הזמנת ההורים למרחב הבית ספרי והחיבוק הרב – צדדי של הבנות.

בכל שנה אנו מתרגשות מההיענות הגבוהה של ההורים למפגש מרגש ולקשת הנושאים הרחבה בה חוות התלמידות חוויה ייחודית: השנה שמענו על מציאת איזונים בחיים ושילוב עם עולם הסטארט-אפ, על אדריכלות וצורת שלטון, הגנה עצמית, התנהלות פיננסית לבני נוער, מיילדות, דמוקרטיה ומשפחה, זכויות יוצרים במוזיקה, מחקרים רפואיים ועוד…

אנחנו מודות להורים המתנדבים ששיתפו מעולמם ומחכות כבר לעוד…

למידה משמעותית וחווייתית באופן שוטף-

במדרשייה, גם במסגרת השיעורים "השוטפים", אנו נרתמות ללמידה משמעותית ומאתגרת, ואנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

במסגרת שיעורי היסטוריה וערבית, בנות שכבה ח' יצאו לסיור למוזיאון האסלאם. הסיור עסק ביהדות ואסלאם, אמנות האסלאם והכתב הערבי. במסגרת הסיור הבנות השתתפו ביצירה שכללה קליגרפיה- אמנות הכתיבה הקישוטית. 

במסגרת שיעורי אנגלית בכיתה ז', התלמידות שכתבו סצנות מהסרט 'לשבור את הקרח' והציגו אותן מול כל ההקבצה שלהן. כולנו יודעים שזה יכול להיות מלחיץ לעמוד מול אנשים ולהציג בפניהם, במיוחד לתלמידות בכיתה ז', קל וחומר בשפה שהיא לא שפת אם, והתלמידות התגברו על הקושי ועמדו באתגר בצורה מרשימה. מגיע להן כל הכבוד!

בוקר חסידות לשכבה ט'- שכבה ט' עסקה בחודשים האחרונים בלימוד תורתו של רבי נחמן, בשיעורי מחשבת ישראל, ובלימוד על תולדות תנועת החסידות, בשיעורי היסטוריה. לכבוד סיום הלימוד הבנות יצאו לבוקר בו ערכו "טיש" חסידי. הבנות ישבו סביב שולחנות חגיגיים, שרו בהתלהבות ניגונים חסידיים, הקשיבו בקשב עמוק ומעורר התפעלות לסיפור חסידי ולדרשה חסידית, הפעילו אחת את השנייה במשחקים שהכינו בעצמן לעיבוד התכנים שלמדו בשיעורי היסטוריה, אכלו קיגל וחמוצים ולסיום יצאו להתבודדות בחורשת הירח הקסומה בעונה זו.

יום עיון "אמונה בשעת משבר"- במסגרת לימודי מחשבת ישראל שכבת י"ב עוסקת השנה בנושא אמונה. את היחידה העוסקת באמונה בשעות הקשות של החיים, הלאומיים והאישיים, בחרנו ללמוד ביום עיון מרוכז. זכינו לארח את ברוך אורנבך, מורה לתנ"ך שהעביר שיעור מרתק על התמודדותם של איוב וחבריו עם שאלת האמונה באל לאחר משבר פרטי, ואת מירב בדיחי שהעבירה שיחה אישית משמעותית ומעוררת השראה ממנה למדו הבנות רבות על כוחה של אמונה גם בתקופות קשות. למדנו תפיסות שונות מחכמת חז"ל להתמודדות עם שאלת הייסורים והאל, וכן מחכמת העת החדשה, מהגותו של הרב פרופסור אליעזר ברקוביץ', מההוגים הבולטים שעסקו באמונה לאחר השואה.

כחלק משיעורי מגדר והמהלך של "לשחק את עצמי", בנות י"ב עברו סדנה עם וונדי זינגר על דרכים להיטיב ראיונות ופרזנטציות והתבוננות על נושא שפת גוף.

לבנות י"ב התקיים גם מפגש עם שוב"ל (שהכל ברא לכבודו) בנושא היחס של החברה ללהט"בים דתיים. המפגש היה חלק מלימוד על הנושא, תוך דגש על התמודדות עם המורכבויות הרגשיות, החברתיות והדתיות שהנושא מזמן.

נהיגה בטוחה – בנות י"ב עברו יום עיון בבי"ח הדסה הר- הצופים בנושא של נהיגה בטוחה. הפעילות נעשתה במסגרת תכנית עירונית למניעת תאונות דרכים. הבנות שמעו שיחות הקשורות בהשפעות המסוכנות על הנהיגה, הזהירות ושיקול הדעת שיש להפעיל על מנת להימנע מתוצאות שעלולות להיות טראגיות למעורבים בתאונות, והסברים מפי רופאים, עובדות סוציאליות ועדויות נפגעי תאונות דרכים. מטרת הביקור הייתה להגביר את המודעות של הבנות לנושא הסכנות בכביש ותאונות הדרכים, בפרט כעת, כשלרובן כבר יש רישיון נהיגה. ומכאן אנו יוצאות בקריאה לכולם – סעו בזהירות!

סמינר 'לימוד תורה לנשים' במדרשת עין הנצי"ב במסגרת שעורי מגדר של שכבת י"א- שכבת י"א יצאה זו השנה השנייה לסמינר ייחודי שנערך במסגרת לימודי מגדר. בסמינר עסקנו בשאלת לימוד תורה לנשים באופן חוויתי בשיתוף עם מדרשת עין הנצי"ב. ביומיים אלו העמיקו הבנות בטקסטים הרלוונטיים, שמעו שיעורים מפי מורות מדרשת עין הנצי"ב – הרבנית ד"ר אסתר פישר, ראש המדרשה, רחל קרן- ראש בית המדרש, ומפי מורות מדרשית הרטמן – מיכל הרטמן ורננה רביצקי פילזר וכן פגשו את בנות המדרשה ושמעו מהן על חוויית הלימוד שלהן ועל הבחירה שלהן בכך. התכנית הייתה חווייתית ביותר וכללה שיחות, פאנל, סדנאות ומפגשים שהיו משמעותיים עבור הבנות.

שנזכה להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה.

יום מגמות המדעיות התקיים לתלמידות יא' ו-יב. מגמת כימיה ביקרה בטכניון במחלקה להנדסת חומרים. הן נחשפו לתחום דעת חשוב בו קיבלה מדינת ישראל פרס נובל בכימיה, פגשו חוקרות מהשורה הראשונה, שמעו הרצאות, ואף חוות ביקור מרגש במעבדה למיקרוסקופ אלקטרונים ובו ראו לראשונה אטומים נדים. במקביל מגמת ביולוגיה יצאה לשטח ללמוד על השפעת בתי גידול שונים על ציפורים נודדות בבריכות הדגים ובחוף הים במעגן מיכאל. היה יום מעשיר ומעצים עבור הבנות.

בנוסף, בנות מגמת ביולוגיה של שכבת י"ב ביקרו במרכז לחקר המוח באוניברסיטה העברית, שם הן ניתחו מוחות ולמדו רבות על מבנהו ותפקודו של המוח ועל תהליכים מורכבים שהוא אחראי להם, כגון למידה וזיכרון. הבנות נחשפו לחזית המחקר בנושאי המוח ובעיקר בנושא הממשק בין מכונה-מוח כיום.

תחרת רובוטיקה – בנות כיתה ז' שלומדות רובוטיקה השתתפו בתחרות שנערכה בארנה, בנושא של קיימות. יום זה היה יום שיא למחצית שלאורכה הבנות למדו את הנושא, עשו עבודת מחקר, למדו תכנות, בדגש על עבודת צוות, שיתוף פעולה וכבוד אחת לשנייה.

תחרות אתלטיקה מחוזית: נציגות ז', ח', ט' השתתפו בתחרות אתלטיקה מחוזית באצטדיון הדר יוסף בתל אביב. אחרי חודשים של אימונים במסגרת השיעורים ובשעות הפנאי,  התלמידות הנרגשות ייצגו את בית הספר בכבוד גדול ובמרבית התחרויות הגיעו למקומות מכובדים ויפים. בין היתר: מקום רביעי בריצת 800 מ', מקום רביעי בקפיצה לרוחק, מקום חמישי בקפיצה לגובה, מקום חמישי בריצת 80 מ', מקום שישי במרוץ שליחים.

בוקר מיומנויות למידה – בחטיבת הביניים התקיים יום אסטרטגיות למידה. הבנות שמעו שיחה של אישה ששיתפה בהתמודדות שלה עם קשיי למידה, שמטרתה הייתה לתת השראה לבנות בנוגע ליכולת שלהן לבחור ולהצליח. לאחר הפסקה מפנקת עברו סדנאות בנושאים הקשורים להתמודדות עם לחץ, פיצוח שאלה ו"איזו מין לומדת אני?". התגובות ליום זה היו מדהימות והעידו על כך שהבנות קיבלו הרבה תובנות מיום משמעותי זה.

ערב חסידות- התקיים לשכבות י"א-י"ב . הבנות שמעו שיחת רקע על תנועת החסידות מיוסי בן הרוש (מחנך בבנים), ולאחר מכן התחלקו לסדנאות בנושאים שונים הקשורים בעולם החסידות. את הערב סיימו הבנות בטיש חסידי, עם סיפורים, שירים וניגונים.

בנות מגמת תיאטרון מכיתה י"א העלו בתיאטרון החאן ערב של דיאלוגים וטריאלוגים הלקוחים ממחזות שונים. הבנות בחרו את הקטעים בעצמן, בהתאם לסגנון ולנושא שעניינו אותן. הקטעים הציפו שאלות רבות, ביניהן: זהות והגדרה עצמית, חברות, נאמנות, קשר בין אחיות, מניעים שונים לנסיעה לפולין, התמודדות מול מחלה ומוות, יחסי הורים וילדים והמרדף אחר נראות והצלחה. היה ערב מרשים ביותר! הבנות בחרו קטעים עמוקים ומעניינים שמעוררים להרבה חשיבה ואמוציות.

בתום תהליך ארוך ומשמעותי, העלו בנות י"ב ממגמת תיאטרון שתי הפקות קבוצתיות, שהוצגו באולם בז'ראר בכר. דרך שתי ההצגות – "מקווה" מאת הדר גלרון ו"אהבת מוות" מאת ענת גוב, הבנות עסקו בנושאים הקשורים בבחירה בחיים, בשאלות הנוגעות לנשים, ליחס אליהן וליחסים ביניהן.

בנוסף, בנות מגמת תיאטרון בכיתות יא-יב נסעו ליום תיאטרון מיוחד בבית הספר למשחק יורם לוינשטיין בתל אביב, בו נפגשו עם אנשי ונשות תיאטרון מוכרים, והשתתפו בשלוש סדנאות של פיתוח קול, דמות ותנועה.

מעורבות חברתית-

מעורבות ואחריות הם ערכים שאנו מבקשות להטמיע בבנות כל העת. אנו מעודדות אותן לקחת חלק פעיל בקהילה, להתנדב ולתת מעצמן. להלן אירועים שונים שקרו החודש:

מודל האו"ם – בנות כיתות י' שלחו נציגות מכובדת לתוכנית מודל האו"ם, שם הן ייצגו את גרמניה וכווית בוועדות השונות ולצורך כך, ביצעו מחקר על המדינות וכתבו נאומים כהכנה לכנס. הבנות היו נפלאות!

כנסת ירושלמית- החודש התקיים אירוע שיא לפרוייקט "כנסת ירושלמית". התכנית שמה לה למטרה להעמיק את השיח סביב זהותה של מדינת ישראל בנושאים מגוונים ובהם – רשות הרבים/המרחב הציבורי, זהות יהודית, מקומם של זרמים יהודיים במדינה ועוד. במהלך התהליך הבנות העמיקו בלימוד והביעו את עמדתן בסוגיות אלו תוך גיבוש עמדה אישית  והיכרות עם התפיסות השונות. הבנות למדו טכניקות וכלים לשיח מקדם להכרת עומק המורכבות ולהתמודד עם הסוגיות הטעונות בניסיון למצוא נתיב להידברות ולמציאת פתרונות משותפים, תוך שמירה על הערכים הפרטיקולריים של הזרמים והתפיסות השונות. הבנות השתתפו בשלושת ימי הכנס והן נפגשו ועבדו בקבוצות מעורבות עם תלמידים מבתי ספר אחרים. היום השלישי של הכנס הוקדש לסיור וחלקו האחרון לאירוע שיא באולם מועצת העיר של העיריה שבו נאמו המשתתפות והמשתתפים בפני המשנה לראש העיר וחברי מועצת העיר.

קצת מההווי…-

ועדת חודש שבט של ט2 ארגנו בוקר חורף מפנק, מגבש ומתוק. התחלנו את הבוקר בחבילה עוברת עם שאלות מצחיקות. המשכנו לתחרות הכנת הבית של עמי ותמי ומשם עלינו לכיתה שהייתה מסודרת עם מחצלות, כריות ושמיכות פליז וצפינו בסרט מרגש. קינחנו בפופקורן ושוקו חם…

                                      נשתמע בחודש הבא….

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics