/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשיה – חשון תש"ף

Image by congerdesign from Pixabay
Image by congerdesign from Pixabay

אז… מה היה לנו החודש?

שכבה ז' מטיילת בנחל קטלב-

כמדי שנה בתחילת כיתה ז' הבנות יצאו ליום טיול שמטרתו להכיר מקום חדש בארץ וכן להכיר זו את זו טוב יותר. היום נפתח בתפילה משותפת וארוחה ביד קנדי. המסלול בנחל קטלב היה נוח ונעים ובחלקים המאתגרים, היה יפה ומרשים מאוד לראות את התלמידות עוזרות זו לזו ומעודדות אחת את השנייה. במטרה להעמיק את  הקשר בין הבנות,  אורגנו במהלך היום משחקי היכרות והבנות נהנו מאוד מהחוויה המשותפת יחד.

 ובאותו היום… שכבה ח' טיילה בנחל אוג במדבר יהודה

הבוקר נפתח בתפילה עם תצפית לים המלח, משחקי  ODT, ולאחר מכן מסלול מהנה ואתגרי עם סולמות ויתדות.הייתה אווירה טובה והיום הזה נתן כוחות לימים של שיגרה מבורכת.

 מסע ישראלי שכבה י"ב- כמדי שנה, בנות כיתות י"ב עברו מסע ישראלי שהיה מוצלח מאד. ביום הראשון של המסע הבנות טיילו במכתש ולאחר מכן קיימו מפגשים עם אנשים, קבוצות ואידאולוגיות שונות שמייצגים את החברה הישראלית. מפגשים אלו היוו צהר לעולמות חדשים פחות מוכרים והעלו שאלות ערכיות ואידאולוגיות שונות על החברה הישראלית, על האחר ובעיקר על עצמן. בין היתר הבנות נפגשו עם העיר ירוחם ועם סוגיית עיירות הפיתוח, הפריפריה והמרכז, עם אישה בדואית פמיניסטית, עם מרכז "שורשים" בגוש עציון העוסק במפגשים בין יהודים לפלשתינאים, עם מפונה מגוש קטיף, עם נציגי "מדינת תל אביב" וגם נציגות חרדית מגוונות בשבת  מרתקת בבני ברק. בכל מקום נערכו שיחות, מפגשים ועיבודים קבוצתיים.

המסע היה מוצלח, מהנה ומשמעותי מאד עבור הבנות שלמדו הרבה מאד ונפתחו לשאלות חברתיות וערכיות גדולות מאד שיש בהן כדי להשפיע על עיצוב הזהות והתפיסות המחשבתיות בקרב הבנות.

למידה משמעותית וחווייתית באופן שוטף-

במדרשייה, גם במסגרת השיעורים "השוטפים", אנו נרתמות ללמידה משמעותית ומאתגרת, ואנחנו שמחות לשתף אתכם במספר דוגמאות מעניינות:

עבודת חקר לשכבה ט' במסגרת שיעורי המדעים- בנות כיתה ט' החלו החודש בביצוע עבודות חקר במסגרת שיעורי מדעים. הבנות יצאו פעמיים למעבדות בלמונטה באוניברסיטה העברית בגבעת רם, בכדי ללמוד כיצד לערוך ניסויים בתנאי מעבדה אופטימליים ברמה אקדמית. הבנות למדו את המערכות ולאחר מכן ביצעו ניסויים בכדי לבחון את שאלות החקר שהן ניסחו בעצמן. הייתה חוויה טובה ומעשירה, מלאה בחדוות לימוד וגילוי. יום התוצרים בו יציגו הבנות את עבודותיהן ייערך בהמשך. יש למה לחכות…!

מרוץ שדה –השתתפנו במרוץ השדה המחוזי שהתקיים בפארק בבית שמש. במרוץ השתתפו מעל ל-800 תלמידים  מבתי ספר שונים ברחבי העיר, ואת בית הספר יצגה נבחרת אתלטיקה שכללה 6 תלמידות מכיתות ז'-ח', שהגיעו למקומות מכובדים. יישר כוח!

סיור במסגרת שיעורי אומנות כיתות ח'- שכבת ח' יצאה לסיור אומנות במסגרת הביאנלה של ירושלים. בתערוכה "לשם שמיים" שהתקיימה בהיכל שלמה ובימק"א. הייתה תערוכה מרתקת והבנות נחשפו לסגנונות אומנות שונים של אומנים מכל העולם. היה מאוד כיף לראות כמה הבנות היו שותפות וגילו עניין וממש שיתפו פעולה עם כל ההדרכות.

ספריה בכיס- השנה שכבת ח' משתתפת בתוכנית של הספרייה הלאומית שנקראת 'ספריה בכיס'. התלמידות מחוברות לאפליקציה שמאפשר להן להאזין לספר שנקרא בכיתה. כבר שלושה שבועות שהבנות קוראות בתוך שיעורי ספרות את הספר והרשמים מאוד טובים וב"ה מעודדים קריאה גם של הבנות שפחות קוראות בדרך-כלל.

כיתה ח1 התחילו בשבוע שעבר להיות תלמידות ב"פיקו קידס" תלפיות. תוכנית מושקעת, יצירתית ומעשירה בה הבנות ילמדו לכתוב, לביים, לצלם ולערוך סרטון משלהם.

מגמת כימיה יא' יצאה לכנס השישי של כל תלמידי מגמות הכימיה מירושלים והסביבה, באוניברסיטה העברית. בכנס שמעו התלמידות  הרצאה מפי פרופ' אסף פרידלר "איך מתכננים תרופות?" והרצאה חוויתית הכוללת הדגמות מפי  ניצן אונאל "על כימיה של אש, בערה ופיצוצים בקולנוע ובמציאות". בחלק השני הן הקשיבו להרצאות של תלמידים בנושאים שונים הקשורים לכימיה ולסיום כל התלמידים השתתפו בחידון אינטראקטיבי. התלמידות החכימו  ונהנו ויצאו עם הרגשה שהן חלק מקהילה מדעית.

בנות מגמת היסטוריה מכיתות י"א-י"ב ביקרו במוזיאון ישראל, במסגרת לימודי יפן המסורתית והמודרנית. הקבוצה נפגשה בתצוגת קבע של אמנות יפנית עם הגב' מרים מלאכי, האוצרת של תצוגות סין, יפן והודו, ושמעה על התרבות הסמוראית בתקופת אדו ועל התרבות היפנית הייחודית; ולאחר מכן ביקרנו במיצג "במסע לוונוס (נגועים)" של האמנית ליסה ריהאנה, שעוסק במפגש בין הקולוניאליזם הבריטי לבין הילידים של ניו זילנד. הביקור בתערוכות הללו התחבר לנו באופן מדויק ללימוד בכיתה ועורר שאלות היסטוריות ומוסריות מעמיקות.

כיתות יא בשיחה מרתקת עם שופטת השלום קרן מילר- שופטת השלום קרן מילר הגיעה למדרשייה והעבירה שיחה מצוינת לתלמידות כיתה י"א. השיחה נערכה במסגרת פרויקט "שופטים מלמדים", שבו במסגרת שיעורי אזרחות ובתיאום עם משרד המשפטים ומנח"י שופטים ושופטות מגיעים בהתנדבות להעביר שיעורים לתלמידי ותלמידות תיכון על מערכת המשפט.

התלמידות קיבלו מהשופטת  הסבר בהיר ביותר על מבנה הרשות השופטת ועל ההבדלים בין המשפט האזרחי לבין המשפט הפלילי, כולל הדגמות רבות, וגם מענה על השאלות הרבות שהיו להן על עבודתה כשופטת בבית משפט השלום. סיפורי המקרה של התיקים השונים הדגימו באופן ברור ומעניין את ההתלבטויות השונות של שופטים, ונתנו לבנות תמונה רחבה של מגוון הסוגיות והמצבים המגיעים לפתחה של המערכת המשפטית. בנוסף, שמחנו מאוד לארח שופטת כדי לתת לבנות השראה ודמות לחיקוי.

סיור בבית המשפט העליון לשכבת י"א-שכבת יא יצאה לסיור בבית המשפט העליון. הבנות סיירו במבנה ונכנסו לאולם משפט ריק כדי להבין לעומק את הדקויות השונות, נכנסו לדיונים ושוחחו על הקשר שבין השפיטה לאדריכלות, מעמד השופטים וההיררכיה השיפוטית, תקדימים וחוק. הסיור היה מרתק ומקצועי והבנות נהנו מאוד!

 שיחה עם חן מילר לכיתות ח'- במסגרת שיעורי חינוך בנות שכבה ח' שמעו שיחה מעוררת השראה על התמודדות עם אתגרים, שימת לב לעצמי ולסביבה שלי ושימוש בשפה מחזקת כלפי עצמי ובכלל. הבנות היו מרותקות להרצאה בת שעה וחצי ובסיומה כתבו תובנות לחיים שלהן..

פיקוד העורף – בנות כיתות י' עברו יומיים של הכשרה על פיקוד העורף בהם למדו על התנהלות במצבי חירום ועל דרכים להתמודד ולסייע במצבים אלו, כולל התנסות מעשית בהגשת עזרה ראשונה. זוהי תכנית ארצית לכיתות י', בתפילה שלא נצטרך!!

החודש החלו מפגשים בתוכנית המכונה "כנסת ירושלמית". המדובר בקבוצה של כ12 בנות מכיתות יא. מטרת התכנית להעמיק את השיח סביב זהותה של מדינת ישראל בנושאים מגוונים ובהם – רשות הרבים/המרחב הציבורי, זהות יהודית, מקומם של זרמים יהודיים במדינה ועוד. התכנית מאפשרת לתלמידות  להיפגש עם עמיתיהם ממגזרים מגוונים מרחבי העיר, לקחת חלק בשיח משמעותי על נושאי דת ומדינה, לגבש עמדה בנושאים אלו ולהכיר את האופן שבו מתקבלות ההחלטות. במהלך המפגשים נעבוד על השגת ידע וכלים לשיח מקדם, שיעזרו להם להכיר לעומק את המורכבות, להתמודד עם הסוגיות הטעונות ולמצוא נתיב להידברות ולמציאת פתרונות משותפים, תוך שמירה על הערכים הפרטיקולריים של הזרמים והתפיסות השונות. התכנית נבנית ומופעלת בשותפות עם מרכז המבקרים של הכנסת, ועם ארגונים הפועלים בתחומים אלו – עמותת "יסודות", תנועת "בינה" ומכון הרטמן.

התחום המרכזי בו אנו מתמקדות  יעסוק בכבוד הדדי  ברשות הרבים.

בנות מועצת תלמידות הובילו ביום הלאומי לבטיחות בדרכים פעילות בכיתות חטיבת הביניים. לאחר דיון משותף במועצה על הנושאים שחשובים לנו להעביר ועל המסרים שיכולים להיות אפקטיביים לגיל הזה, הבנות בנו פעילות בנושא "הסחת דעת". הפעילות כללה משחק ודיון ובמהלכו עלו שאלות חשובות על אחריות אישית, אחריות קבוצתית, השפעת הסביבה, היכולת לעשות שינוי ועוד. הבנות , בעזרתן של המחנכות, גם הכינו ותלו שלטים על שערי בית הספר עם משפטים מעוררי מודעות, כמו "הרימי את העיניים מהמסך – החיים לפניך!" (שחיברה שרה קלאר מכיתה ז). היה מרשים לראות את בנות המועצה הצעירות מובילות בכיתותיהן פעילות חשובה ומשמעותית.

ערב "לקראת שירות"- שכבה י"ב-

כחלק מההכוונה של בנות כיתות י"ב לקראת בחירת מסלול לשנה הבאה, קיימנו החודש ערב "לקראת שירות". בערב זה השתתפו נציגי הצבא, השירות הלאומי, מדרשות ומכינות ושנת שירות שפרסו בפני הבנות וההורים את האפשרויות השונות העומדות בפני הבנות. כמו כן, נפגשו בנות י"ב עם הרב אהד טהר לב, ראש מדרשת לינדנבאום, שדיבר עם הבנות על גיוס בנות לצבא ועל השילוב של מדרשה עם צבא.

מעורבות חברתית-

מעורבות ואחריות הם ערכים שאנו מבקשות להטמיע בבנות כל העת. אנו מעודדות אותן לקחת חלק פעיל בקהילה, להתנדב ולתת מעצמן. להלן אירועים שונים שקרו החודש:

סמינר ירושלים – כחלק מתוכנית המעורבות החברתית יצאה שכבת י' לסמינר ירושלים. מטרת הסמינר היא חשיפה לסוגיות ואוכלוסיות ירושלמיות, לקראת פיתוח מיזם שכבתי במעורבות החברתית. היום הראשון של הסמינר התקיים בבית הספר. למדנו  וערכנו דיון אודות הקבוצות השונות המיוצגות בירושלים. לאחר מכן ערכנו דיון בנושא היחס לאקולוגיה כאבן-בוחן של סוגיות חברתיות.

ביום השני של הסמינר יצאנו לסיור במרכז העיר בעקבות סוגיות חברתיות ואקולוגיות. פתחנו את היום במשימת-סקר בשוק מחנה יהודה שמטרתה היכרות בלתי-אמצעית עם מגזרים בירושלים וכן עם הסוגייה האקולוגית כמייצגת של מקרים חברתיים. לאחר מכן צעדנו לאורך קו התפר של העיר – בין שכונות חרדיות שכונות חילוניות ואוכלוסייה מסורתית. למדנו על המגזרים השונים של העיר ועל סוגיות חברתיות הקשורות בהם. ערכנו תצפית לכיוון מזרח העיר על-מנת לדון גם במגזר הערבי. את היום סיימנו בכיכר ספרא, מוקד קבלת ההחלטות העירוני.

טקס רבין- כמדי שנה צוין יום הזיכרון ליצחק רבין על ידי בנות כיתות י' שארגנו יום נפלא, יצירתי ומעניין סביב הנושא: "מקום לכולם: מפרימה לאיחוי". תלמידות שכבה י׳ למדו, יצרו ושיתפו ברעיונות ובמסרים של היום הזה במעגלי שיח שהתקיימו בכיתות החטיבה והתכנסות בית ספרית משותפת בה עלה הנושא המורכב של היום. בנות כיתות י"א-י"ב גם שמעו שיחה עם השופט אהרון משניות על גבולות חופש הדיבור בראייה משפטית. מי ייתן ונזכה לראות כל אחד ואחת מעלת חברתינו ולא חסרונה.

ציון חג הסיגד במדרשייה-

השבוע ציינו במדרשייה יחד עם קהילת יהודי אתיופיה את חגיגות הסיגד. שכבה ט' הייתה אחראית על הטקס, והן בחרו לעסוק בסיפורן של נשים בעדה האתיופית, תוך התבוננות בייחודיות והגדילה של ילדה לנערה ומשם לאישה, תוך התייחסות למסורות, לכוחות ולעצמות של הנשים בעדה ולתמורות ולשינויים שקרו להם עם העלייה לארץ. היה טקס מיוחד, מרגש, עוצמתי ויצירתי.

בהמשך היום שמענו שיחה מפי חגית, מנהלת בית ציפורה- מרכז לימודי לשעות אחר הצהריים בקריית מלאכי, המונה כ-400 תלמידים. חגית עלתה  לארץ בגיל 9 לאחר מסע ממושך וכיום היא אשת חינוך ואקטיביסטית ליצירת חברה שיוויונית ומקבלת. השיחה עוררה למחשבה על קליטת העולים האתיופיים, על תופעות של אפליה וגזענות ועל שינויים שהחברה הישראלית צריכה עוד לעבור סביב סוגיות אלו.

קצת מההווי…

תפילת ר"ח עם הרב דב- כל הכבוד לבנות כיתה י'א שהשכימו קום לתפילת ראש חודש חגיגית ומוסיקלית עם הרב דב זינגר.

 כיתה י'2 התכנסה להכין חלות ולכתוב תפילות סביב הפרשת החלה.

בוקר ילדות ז2 בהובלת וועדת חודש- הבנות באו בפיג'מות וארגנו משחק קאהוט עם תמונות ילדות.

 כיתה ח1 ציינה את תחילת החורף בבוקר חורפי נעים, מפנק, ומעורר חשיבה שארגנה ועדת חודש של הכיתה. כיף לראות את הבנות שותפות בהובלה של עניינים חברתיים בכיתה.

 הצצה מהפרויקט הראשון של המועצה השנה: שיפוץ השירותים! ??הבנות ניקו את השירותים, קישטו אותם, והכינו ברכת "אשר יצר" וגמ"ח למוצרי היגיינה שנמצא בכל קומה. מוזמנים ומוזמנות לתרום לגמ"ח קרמים, מוצרי היגיינה שונים, ולהשתמש בשעת הצורך.

                                      נשתמע בחודש הבא…..

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics