/ מדרשיית הרטמן לבנות

חדשות המדרשיה – אלול תשע"ט

Image by hurk from Pixabay
Image by hurk from Pixabay

פתיחת שנה….

בשעה טובה, שנת הלימודים נפתחה עם הרבה התרגשות ושמחה באוויר.

שכבת י"ב ארגנה קבלת פנים ססגונית ושמחה ביותר לכל הבנות שנכנסו דרך שער בית הספר ובהמשך, בהתכנסות הבית ספרית, הן ארגנו את קבלת הפנים המסורתית לבנות כיתה ז' תחת הטלית תוך שירת "המלאך הגואל אותי". הבנות יצרו אווירה שמחה, עם אנרגיות חיוביות, לצד יצירת מעמד שיש בו רצינות, תפילה וגם אמירת דברים לזכרה של רינה שנרב ז"ל. בנות י"ב חילקו לכל בת משכבה ז' משהו מתוק לברכה שתהיה שנה טובה ומתוקה והתחלה קלה, והייתה אווירה מאוד נעימה, שמחה ומשפחתית.

יצירה בית ספרית –בנות כיתות ז'+י"ב הכינו יחד אדניות לכל כיתות ביה"ס, ובנות כיתות ח'-י"א הכינו כסאות נוח ססגוניים מצמיגים, לשימוש הבנות במרחבי בית הספר השונים. היה מרגש לראות את הבנות עובדות במרץ ובשיתוף פעולה. בימים הקרובים נזכה בע"ה לראות את התוצר הסופי ברחבי ביה"ס.

רק התחילה השנה וכבר הספקנו לצאת מהשגרה…

גיחה שכבה ט'-

בנות שכבה ט' יצאו לגיחה בת יומיים בחוף דור, וחזרו שמחות ומגובשות. במשך יומיים הבנות למדו על העלייה הראשונה, על מעורבות, ציונות, קשיים, כישלונות, חלומות ותקוות.

בערב ערכנו מסדר+ מורשת קרב + התקווה..  בנות שרצו יצאו ל"אש לילה" ותירגלו זחילות בחוף, קפיצות ועוד. הבנות היו מגויסות, קשובות ושיתפו פעולה. איזה כיף להתחיל כך את השנה.

יום של״ח שכבה י'- התחלנו בסליחות ותפילה בנחלאות בבית כנסת בראשי, שם התפללנו ותקענו בשופר באווירה ירושלמית אותנטית. המשכנו בסיור בשכונה ובשוק, וסיימנו בפעילות חברתית בגן סאקר ( בישולים וגיבוש).

קולולם בית ספרי-

בימים של חשבון נפש אישי וקולקטיבי וערב הבחירות שאיימו בפילוג, קיימנו קולולם, שירת רבים, של כל המדרשיה עם השיר "לו יהי". שירת רבות היא רגע של תפילה ושל שייכות וקהילתיות, ואפילו של רוחניות.  הבנות קיבלו רקע על השיר, הבינו את חשיבותו ומשמעותו ויחד נשאנו תפילה כי כל שנבקש לו יהי. הייתה זו חוויה מרגשת, משותפת, עוצמתית ויוצאת דופן. אנחנו מצרפות את הקישור לקליפ- תהנו ותרוו נחת! https://youtu.be/J1vFFJTwxGE

יום בריאת העולם-

ביום שלישי, ערב יום בריאת העולם, ציינו במדרשיה את יום בריאת העולם, כהכנה ללידתה של שנה חדשה. במסגרת הנושא השנתי "פתוח-סגור-פתוח" הקדשנו את היום לעיסוק בתיחומים ובהבדלות שמוזכרים בפסוקי בראשית, וברעיון של תורת הצמצום של האר"י, המלמדת כי כדי לברוא משהו חדש, יש לצמצם את עצמנו ולאפשר מקום .

היום נפתח בתפילה, ולאחר מכן, התכנסנו כולנו לארוחת בוקר בית ספרית, על פי ימי הבריאה: כל שכבה קיבלה יום מבריאת העולם והביאה מאכלים על פי הברואים של יום זה. השולחנות היו יצירתיים ומעוצבים בתבונה והשקעה. יחידת הלימוד של מורי בית המדרש עסקה במשמעויות של התאריכים השונים המיוחסים לבריאת העולם החלוקים בשאלה מי עומד במרכז – האדם או העולם. עמדנו על המתח הפורה שבין שתי הגישות ועל ייצוגו של המתח הזה בתפילת ראש השנה. עוד עסקנו כאמור בתורת הצמצום ובמה שאנו יכולות ללמוד ממנה לחיינו, כאקט של חיקוי האל. לסיכום, נפגשה כל כיתה ליחידת מחנכת שעיבדה את התכנים הנלמדים והביאה אותם אל המרחב האישי והחינוכי. היה יום מרשים ומוצלח מאוד.

במסגרת הפעילות ביום בריאת העולם, כיתות ז' קיימו סעודת סימנים- כל בת הביאה מאכל לפי הסימנים ובירכה ברכה מקורית משלה. היה נפלא בהכנות ובסעודה עצמה – שרנו שירים, בירכנו, אכלנו ושיתפנו. היה מאוד כיף ומגבש.

"במוצאי מנוחה קידמנוך תחילה"- כחלק מההכנה לראש השנה, במוצאי שבת "כי תבוא" יצאו בנות שכבת י'  לסליחות יחד עם מדרשת עין הנצי"ב בירושלים. אמירת הסליחות הייתה בנוסח משלב (אשכנזי ועדות ומזרח) והייתה מלווה בנגינה ופיוטים משובבי נפש. חוויה מיוחדת ומרוממת לקראת יום הדין ועשרת ימי תשובה.

רגע לפני היציאה לראש השנה קיימנו שיחות השראה והתעוררות והתוועדות של שירה ורוח.

כיתות ז'-ח' שמעו שיחה מפי חיים גרובר, מחנך עמית בתיכון הבנים, על תשובה ובחירה חופשית.  חיים דיבר על אחריות,  ועל היותה של האחריות נובעת מיכולת הבחירה של כל אחת ואחד. רק בהינתן אפשרויות שונות ובחירה באחת מהן אפשר להטיל את האחריות וההשלכות שלה על הבוחר (לטוב ולרע) . בנוסף, חיים התייחס למרכזיות של רעיון החירות והבחירה בתורה ובמסורת היהודית. השיחה הסתיימה בהבנה שתשובה דורשת את השלבים האלו של לקיחת אחריות על הנעשה,  ובחירה בדרך שונה ומתווה לנו דרך התנהלות כללית בעולם (בכיוון של 'עיקר התשובה שישוב האדם אל עצמו' של הרב קוק). כיתות ט'-י' שמעו שיחה מפי עידן ברזילי-אנק, רכז תנ"ך במדרשיה. נושא השיחה היה:  'חזרה בתשובה'- זה אפשרי בכלל? – עידן דיבר על כך שלפעמים אנו עומדים בימים הנוראים, מבקשים סליחה ורוצים להשתנות, אבל תמיד יש מחשבה שמתגנבת, מחשבה שמטילה ספק בשינוי ובאפשרות 'לעשות תשובה'. בשיחה הבנות למדו יחד שני קטעים של רבי נחמן מברסלב,  שנותנים עצות להתמודדויות עם המחשבה הזו, ועוסקים ביכולת להתרכז בכל יום בפני עצמו וביתרונות של השכחה, קטעים שאולי יעזרו לנו להאמין לעצמנו בימים הנוראים הבאים עלינו לטובה. כיתות י"א- י"ב שמעו שיחה מפי מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית לבנות דתיות "צהלי". השיחה עסקה בלימוד תורה לנשים, מתוך שיתוף בסיפורה האישי של מיכל נגן עצמה, שעורר דיון מרתק ומשמעותי. השיחה עסקה גם בענייני אלול וימים נוראים, והבנות למדו את הפיוט "הנה כחומר ביד היוצר", שמעו לחנים ועיבודים לפיוט זה והבינו את משמעותו ואת המסר לחייהן שלהן.

לאחר מכן, התקיימה התוועדות לכל בנות בית הספר. תעלינו רוחנית עם שירת שירי נשמה וסיימנו במחרוזת ריקודים מרוממת ומשמחת. היה יום משמעותי ומלמד לכולנו, ואנו מרגישות שאנחנו יוצאות לראש השנה מוכנות יותר רוחנית ודתית.

מעורבות חברתית-

מעורבות ואחריות הם ערכים שאנו מבקשות להטמיע בבנות כל העת. אנו מעודדות אותן לקחת חלק פעיל בקהילה, להתנדב ולתת מעצמן.

לקראת שנת הפעילות של המעורבות החברתית האישית עסקו תלמידות ט' במעורבות חברתית. הבנות דנו בכיתה בחשיבות של המעורבות החברתית לעצמנו ולחברה, עסקנו בלימוד מקורות אשר דנים במחויבות, בעשיית חסד ועזרה לזולת והבחנו במאפיינים של "כל ישראל ערבים זה לזה".

התלמידות פגשו נציגים ממקומות ההתנדבות השונים המוצעים להן לקראת שנה זו ועל שיתוף הפעולה איתם. בהצלחה רבה בבחירה ובביצוע!

קצת מההווי…-

אבא של רות מז'2, חגי, שבמקצועו חוקר דבורים, הגיע לכיתה עם כוורות אמיתיות ודבורים אמיתיות. הבנות החזיקו דבורים זכרים בידיים כי הם לא עוקצים ולא עפים, וטעמו דבש אמיתי מהכוורת. זו הייתה חוויה של ממש! שתהיה לנו שנה מתוקה כדבש!

כיתה יא1 יצאה לבוקר כיתה עם שוקו ועוגיות ושפע משחקי גיבוש, אמון, כיף, ועין טובה.

"מה נעים ומה נחמד שכל בן וכל בת לא נולדו ביום אחד…"- השנה פתחנו במסורת חדשה, וכל חודש יתכנסו הבנות החוגגות יום הולדת באותו החודש למפגש ושיחה משותפת עם נציגות הצוות, כחלק מהרצון להעמיק חיבור בין בנות השכבות השונות.

 נשתמע בחודש הבא….. 

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics