/ בית ספר הרטמן לבנים

תיכון הרטמן לבנים זכה בפרס 'אות הנשיא לתקווה ישראלית'

הפרס ניתן לבית הספר כהכרה וכהוקרה על עשייתו החינוכית בתחום של שותפות וסולידריות אזרחית בין יהודים לערבים.

אנחנו שמחים מאוד לבשר על כך שתיכון הרטמן לבנים זכה בפרס 'אות הנשיא לתקווה ישראלית' לשנים תש"פ-תשפ"א (2019-2020).

צוות קטן של מורים ואנשי צוות עמל בחודשים האחרונים על הליכי הגשת המועמדות לפרס, שניתן לבית הספר כהכרה וכהוקרה על עשייתו החינוכית בתחום של שותפות וסולידריות אזרחית בין יהודים לערבים. שותפות זו באה לידי ביטוי בשנים האחרונות בתחומים של הכשרת צוות, של פרוייקטי לימוד משותפים עם בתי ספר במזרח ירושלמים, של סמינרים חברתיים שעסקו בנושא משלל היבטים, וכמובן – של מעורבות חברתית הדוקה הכוללת מגוון שיתופי פעולה בין יהודים לערבים.

טקס הענקת האות התקיים בבית הנשיא בשבוע שעבר, ונערך במתכונת מצומצמת בשל מגבלות הקורונה. באירוע נכחו כבוד נשיא המדינה ראובן ריבלין וצוות בית הנשיא, שר החינוך יואב גלנט, נעם לאוטמן ויעל נאמן (ראשי קרן לאוטמן, ששותפה בהענקת האות), ונציגים מששת מוסדות החינוך, שנבחרו מתוך מאה וחמישים שהגישו מועמדות.

את בית הספר הרטמן ייצג המנהל, שאול דוד – שגם זכה בכבוד לשאת את הנאום בשם הזוכים. להלן מספר שורות מן הנאום:

"הרב פרופסור דוד הרטמן, מייסד מכון הרטמן ובית ספר הרטמן, ראה בהקמת מדינת ישראל הזדמנות שלא הייתה כמותה להרחבת האחריות היהודית. תחת עקרון העל של "מדינה יהודית ודמוקרטית", ובזכות קיומה של המדינה – היהדות מקבלת את ההזדמנות לפעול בתחומים שמעולם לא היו בתחומי אחריותה.

תורת ישראל מלאה בציוויים מוסריים כלפי החלש, אך במשך אלפי שנים, בשל הנסיבות הפוליטיות, חלק גדול מהם נותר בגדר עיסוק תיאורטי בלבד. במשך אלפיים שנים, יהודים לא נדרשו להתמודד עם היחס לפליטים –  כיוון שאנחנו היינו הפליטים. לא נדרשנו להתמודד עם סוגיית היחס למיעוט – כיוון שאנחנו היינו המיעוט. לא נדרשנו להתמודד עם סוגיות של כוח וצבא – כיוון שבפשטות, לא היה כוח, ובוודאי שלא היה צבא. מדינת ישראל מאפשרת ליהודים לקחת אחריות על התחומים שעד כה היו בגדר תיאוריה בלבד.

השפה שאנחנו מבקש להנחיל, נובעת מתוך תודעה דתית עמוקה, לפיהם האתגרים הללו הם חובתו הדתית, המוסרית וההלכתית, של מי שנמצא בעמדת הריבון. כעת, יש צורך בבירור מחדש של מערכות היחסים שבין יהודים ללא יהודים, של ערך הצדקה במעגליה הרחבים ביותר, של האחריות הנלווית לשימוש בכוח, ושל היחס למיעוטים לאומיים. כל זה, תוך שימוש מעמיק ואחראי בארגז הכלים ההלכתי וההגותי בן מאות ואלפי השנים, שזכינו שישמש לנו כמקור סמכות והשראה – כדי שניתן יהיה לסגל אותו לסיטואציה ההיסטורית שזכינו בה. תפקידו של העולם הדתי ככזה שצריך לפעול מתוך רגישות חברתית ובין-דתית, לחנך לאהבת אדם ולמשמעותה של הריבונות – הוא האתגר בעת הזו".

אנחנו גאים ונרגשים על ההכרה הרשמית בפעילותנו החינוכית ועל קבלת האות המכובד מטעם הנשיא וקרן לאוטמן. נמשיך לחנך ברוח דרכו של בית הספר ושל המכון, ונבקש למצוא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם.

בהזדמנות זו, נבקש למסור תודה עמוקה לכל אלה ששותפים יחד איתנו להישגים שלאורם זכינו בקבלת האות: לרב ד"ר דניאל הרטמן ולמכון הרטמן כולו, על התווית הדרך הערכית וההגותית, כמו גם על התמיכה המתמשכת ורבת השנים הן בתחומי החומר והן בתחומי הרוח; לכל צוות בית ספר תיכון הרטמן לבנים, על עבודת החינוך היומיומית, ועל המאמצים מעוררי ההשראה בהגשמת החזון; ולכלל קהילת בית הספר, הורים ותלמידים בעבר ובהווה, על האמון המתמשך, על העין הטובה, ועל השותפות העמוקה.

בהערכה רבה,

שאול דוד, בשם הנהלת בית הספר

עוד בנושא
חיפוש
עיקבו אחרי מכון הרטמן
הרשמו לניוזלטר של מכון הרטמן

SEND BY EMAIL

The End of Policy Substance in Israel Politics